Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DieselDoffe
#597353
Som frågan lyder ovan, hur bra är motorn?`Syftar framför allt på 760 före -88.
Hittat en 86:a som jag är lite sugen på. Stått i över 10 år, gått 23000 mil. Ser inte så tokig ut annars, väldigt lite rost och blekt lack.
För övrigt så tror jag en 760 är lika bra som en 740, om man bortser från motorn då alltså.

Mvh.
Användarvisningsbild
av lennarte
#597420
Go´morron
Förutom att det är en aluminiummotor med stålfoder (packningarna till fodren sjunker ihop med läckande topp-packning som följd) hade dom tidigare modellerna problem med oljetrycket, med påföljd att kammaxlar och ventitryckarna inte fick tillräcklig smörning. Vilket yttrade sig som "knackande" ventiler. Som tyvärr inte gick att justera bort. Går motorn tyst och fint är det kanske inga problem, men koll av oljetyck och läckande topp-packning är nog aktuell. Den är ju avställd av någon anledning. För övrigrt var det en helt underbar bil att köra och åka i när dom var nya. Särskilt dom dyrare (lyxigare) modellerna. Lycka till.

Mvh
Lennart
av Gelis
#597485
Njaäe en PRV före -88 kan funka men också betyda strul.

Jag hade en 760 -83 för många många år sedan. när jag köpte den så hade den rullar 5700 mil om jag inte minns fel.
Underbar bil att åka i på den tiden.
Vilket fall som helst så efter bara någon vecka efter inköpet så gick den varm, kokade ej, men väldigt nära rött på måtaren innan jag hann stänga av. Vad resulterade detta i, jo topppackningar dock klarade jag mig ifrån sjunkna foder som annars kommer som ett brev på posten. Grundorsaken var en läckande vattenpump efter 5700 mil :( .
Reperationen gick på över 10000 kr men det stod Rejmes för.
Jag hade bilen efter det i tror det var 8-9 år bytte oja o filter var 500:e mil just för att förhindra igensättning av oljekanalerna till kammar o vippställ. Sålde bilen till en arbets kamrat då hade den rullat nästan 18000 mil och inga större fel, men han hade bara haft den något år så började skiten knacka. Vippställen nergågna trots täta oljebyten med dyr olja under min ägo.

Så 23000 mil då lever den på övertid om inte kammar o vippställ edan är fixat. Vattenpumpen är ju också en svag punkt
Dock kvarstår hotet om fodersjunkningar.
av Bjornn
#607126
B28/280 motorn i Volvos 760 är den mest underskattade motorn i en Volvomodell.

De tidigare modellerna innan 1988 hade problem med sjunkande cylinderfoder pga papp-packningar i botten av cylinderfodren, Renault, Peugaut, Citroen och Delorean som motor också sitter i hade inte dom problemen trots samma packning.

Efter 88 eliminerades detta problemet av Volvo genom att använda ståltätningar till cylinderfoten.
De gamla motorerna går det att montera stålpackningar i för att undvika detta problemet.

Motorer efter 88 är minst lika driftsäkra som Volvos övriga motorer, och bättre än många.
Motorn rullar ofta över 50 000mil utan problem.

PRV 6ans motorblock är otroligt stabilt och tåligt för att plocka ut stora motoreffekter utan modifiering av block, vev, stakar och kolvar, helt överlägset starkaste blocket än de flesta, om inte alla andra Volvomotorer.
Blocket är god för över 1000hk som det är.
Motorblocket har används i formel 1, motorn hade 1100hk med blocket i orginalutförande, förståss bestyckat med mkt bättre toppar 24v, 4st kamaxlar turbo mm.

Vevaxlen är efter 88 såkallad evenfire, vevtapparna är förskjutna en aning för att ge jämn tändningsintervall.
På tidigare motorer är det oddfire vevaxel.
Vevaxlen är väldigt kraftig.
Blockets övre oljesump är som en stor platta, bultad över alla ramlagerna vilket ger en enorm förstärkning av blocket.
Anledningen till att motorn har lösa cylinderfoder är att cylindrarna lätt ska kunna bytas ut om det behövs, istället för att man ska behöva borra upp, som på helgjutna block.

Volvo är den tillverkare som har strypt ner denna motor till max, med minimala cylinderhuvud och kanaler som diametern på en trädgårdsslang nästan.
De gjorde dock 3 st prototypmodeller i Volvo 760 med denna motor med dubbla turboaggregat.
Finns dock inga uppgifter på effekt eller annat.
Bara 1 av de 3 prototyperna finns kvar, då 2 st brann ner pga överhettning i motorrummet.

Motorn har stor potential för rejäla effekter, om man vill lägga ner lite pengar, tid och jobb.

Cylinderhuvud från Renault, Citroen mfl passar, de topparna är mkt bättre, man kan också bygga om dem till 3L motor med delar ifrån dessa bilar.
Trimsatser delar mm till Delorean passar, de har en egen hemsida och man kan få tag i minsta lilla skruv och varenda del, tom motorblocket där helt nytt.

Det tråkigaste med Volvos PRV 6 är att den är nerstrypt till max och att den i stort bara finns med automatväxellåda.

Men vill man bli av med automaten kan man råda bot på det.
En manuell växellåda 5 växlad M46 finns som passar, den satt på Volvo 260 1974-1976, den passar även Volvo 760 med V6, man kan använda inredning ifrån Volvo 960 till mittkonsollen.
Dock får man också flytta vevellägesgivaren bakåt och även bygga om vevaxellägesgivarens kranshjul så man kan montera det på det manuella svänghjulet.
Jag byggde om så vevlägesgivarens kranshjul bultas i tryckplattans bultar istället.
Använde bara mätkransen och givaren ifrån automatlådan.
Köpte växellåda, svänghjul och tryckplatta för 300kr.
Håller på med ombyggnad till detta, dels kommer det dra mkt mindre bränsle samtidigt som motorn kommer gå bättre, bilen blir mkt roligare.

Ett annat tips är att Volvo modellerna som var ambulanser, har mkt bättre kamaxlar.

Kan väldigt mkt om dessa motorer då jag skruvat mycket med dem, då de är väldigt roliga att jobba med eftersom de inte är så vanliga.
Väldigt få människor kan nåt om dessa motorer, de flesta har aldrig sett en.

Motorn kallars också för Deuvrin 6:a
#611001
Tack för ett utförligt och bra svar!!

En annan fundering jag har : Om man har den gamla motorn (B28), vad kan man göra för att öka motorns livslängd vad gäller servicar mm..?
Vilka intervaller?
Och vad ska man kolla/lyssna efter om man kollar på en gammal 760 med V6:an?

Mvh
av Bjornn
#611367
DieselDoffe skrev:Tack för ett utförligt och bra svar!!

En annan fundering jag har : Om man har den gamla motorn (B28), vad kan man göra för att öka motorns livslängd vad gäller servicar mm..?
Vilka intervaller?
Och vad ska man kolla/lyssna efter om man kollar på en gammal 760 med V6:an?

Mvh
För att öka motorns livslängd så rekomenderas det att man byter olja var 500mil till ex Castrol Hi Milage, helsyntetoljor får man absolut inte använda, även om vissa rekomenderar det, tex på helsyntet är Castrol Magnetec.
Helsyntetoljor ska bara användas om motorn totalrenorveras och rengörs fullständigt.

Kontrollera kedjesträckarna vart år, finns Volvo arbetsmoment på det, eller så står det i Haynes reperationshantbok hur man gör.
För när kedjesträckarna går för långt ut får man ingen förvaning, då trillar hydraul-kolven ut och kedjan hoppar av.

Kontrollera motorns oljetryck, dåligt oljetryck brukar orsakas av en dålig tätning i oljekanalen mellan övre oljesump och motorblock, tätningen kan bytas utan att lossa vevaxlens överfall, enligt Volvos arbetsmoment.
Dåligt oljetryck är ej bra då kamaxlar och vipparmar lätt blir nerslitna med för lite smörja, då motorn har 90 graders vinkel mellan cylinderhuvuden.

Motorn har vipparmsbryggor och man ska göra ventiljustering, mkt noggrant varje år, detta återställer den ursprungliga motoreffekten, motorn drar mindre bränsle och går jämnare, har man dåligt justerade ventiler så märks det ordentlig skillnad efter justering, är man inte van vid att justera ventiler så bör man överlåta det till någon som är duktig på det, det krävs erfarenhet och känsla.

Det är mycket viktigt är att man byter kylvätskan vart annat år, viktigt på alla aluminium-motorer men särskillt på denna.

Absolut viktigas är att kylsystemet är i bra skick, dåliga kylarslangar måste absolut bytas ut, läckagen måste åtgärdas direkt, använd en bra termostat och se till att den inte är för gammal.
Motorn tål ej att gå i kok, hela motorn är gjord i aluminium, och då den kokat så skevar både topparna och motorblocket, då är hela motorn slut.
Glöm inte att försäkra dig om att kylslangarna bakom vattenpumpen är i bra skick, dessa har många missat och då de spruckit har motorn kokat sönder, har de suttit där sen bilen var ny, så byt verkligen ut alla slangar runt vattenpumpen.

Justering av växellådans kickdown-wire är viktigt, då delarna slits förändras läget, och växlingen kommer kanske inte rätt längre, om man justerar wiren rätt så återställer man växellägena.
Hitta Volvos arbetsmoment och följ det, kan bara i huvudet att gaspedalen ska vara i botten (med motor avstängd) och så ska man justera till ett visst avstånd mellan specifika punkter kring gasrullen.
Det är också viktigt att byta växellådsolja i automaten vart 2a år.

Om du tänker köpa en Volvo 760, då är det egentligen viktigast att säljaren kan redovisa hur den är skött.
Men om du kollar under huven så lyssna efter kedjemissljud, högt tickande ifrån ventilkåporna är tecken på att kamaxlarna är nerslitna eller att ventiljustering ej utförts.
Kolla så att kylsystemet verkar vara i gott skick.
Kontrollera så att det inte är vitt på oljestickan till automatväxellådan.
av Gelis
#611496
Blev lite förvånad över ditt första inlägg Björnn där du nästan lovordar PRV:n utan att nämna svagheterna. Men sedan i ditt andra inlägg så kommer svagheterna fram. Inte alla men dom flesta. Ska väl tilläggas att en av dom vanligaste haveri orsakerna är igensatta oljekanaler till vipp och kamsmörjningen. Det sitter två finmaskiga nätfilter till smörjningen av topparna under frontkåpan det är bla dessa som beckar igen och kamras är ett faktum.Men som sagt efter 88 så är smörjstrul och andra problem fixat. Nu är jag lite osäker men har för mig att man gjorde oljekanaler grövre och tog bort silarna.
Roliga att skruva med... njae inte fan är det lättmekat
av Bjornn
#611668
Gelis skrev:Blev lite förvånad över ditt första inlägg Björnn där du nästan lovordar PRV:n utan att nämna svagheterna. Men sedan i ditt andra inlägg så kommer svagheterna fram. Inte alla men dom flesta. Ska väl tilläggas att en av dom vanligaste haveri orsakerna är igensatta oljekanaler till vipp och kamsmörjningen. Det sitter två finmaskiga nätfilter till smörjningen av topparna under frontkåpan det är bla dessa som beckar igen och kamras är ett faktum.Men som sagt efter 88 så är smörjstrul och andra problem fixat. Nu är jag lite osäker men har för mig att man gjorde oljekanaler grövre och tog bort silarna.
Roliga att skruva med... njae inte fan är det lättmekat
Svagheterna är inte värre än på andra motorer, som de flesta verkar tro, ingen aluminium motor tålig för överhettning.
Att kanalerna blir igensatta beror oftast på eftersatt skötsel, eller dålig olja, tex Tål inte Volvos vitmotor heller det då ventillyftarna och oljepumpen går sönder.
Alla oljekanaler blir igensatta av dåliga oljor och överskriden serviceintervall.

Filtren bakom transmissionskåpan är ej till smörning av topparna.
Topparna får flöde utan att det sitter några extra filter imellan.
Det finns 2 sil filter där men de sitter precis bakom de hydrauliska kedjespännarna och skyddar spännarna ifrån koks.
De ska bytas ut då kedjepaketet bytes.

Att kylsystemets kylarslangar kan behöva bytas och att kylsystemet bör ses över efter 25års körning är det konstigt?
Ser man bara till att det är helt så är det inga problem.
Sen tål visst motorn viss kokning, men inte för mkt, man kan inte köra flera km utan kylning.
Det sitter även en varningskontakt som tänder en varningslampa om kylvätskenivån blir för låg.
Senast redigerad av 2 Bjornn, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av BRUTUS
#611752
Jag körde själv med v6an i min 745a och kan lätt säga att någon sämre motor får man leta efter, Dom enda bra 6or volvo byggt är dom raka. Reggade om min med b234 (16v) istället. Du kan själv kolla mitt regnr SEN 208, 16v motorn är en jävligt bra maskin, lätt å trimma och håller många mil om man sköter den, v6an krånglade jämt å drog soppa som fan, automat-lådan gjorde det ju inte bättre.Vill man och har pengar så kan man köpa en 940 klassic sista årsmodellen istället, mycket mer bil å komfort änn 760, Men får du 760in billigt så använd den ett tag så får du en uppfattning av bilen (bra eller dålig) svårt att råda åt andra, lycka till om du köper den.

Mvh Brutus
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]