DieselDoffe skrev:Tack för ett utförligt och bra svar!!
En annan fundering jag har : Om man har den gamla motorn (B28), vad kan man göra för att öka motorns livslängd vad gäller servicar mm..?
Vilka intervaller?
Och vad ska man kolla/lyssna efter om man kollar på en gammal 760 med V6:an?
Mvh
För att öka motorns livslängd så rekomenderas det att man byter olja var 500mil till ex Castrol Hi Milage, helsyntetoljor får man absolut inte använda, även om vissa rekomenderar det, tex på helsyntet är Castrol Magnetec.
Helsyntetoljor ska bara användas om motorn totalrenorveras och rengörs fullständigt.
Kontrollera kedjesträckarna vart år, finns Volvo arbetsmoment på det, eller så står det i Haynes reperationshantbok hur man gör.
För när kedjesträckarna går för långt ut får man ingen förvaning, då trillar hydraul-kolven ut och kedjan hoppar av.
Kontrollera motorns oljetryck, dåligt oljetryck brukar orsakas av en dålig tätning i oljekanalen mellan övre oljesump och motorblock, tätningen kan bytas utan att lossa vevaxlens överfall, enligt Volvos arbetsmoment.
Dåligt oljetryck är ej bra då kamaxlar och vipparmar lätt blir nerslitna med för lite smörja, då motorn har 90 graders vinkel mellan cylinderhuvuden.
Motorn har vipparmsbryggor och man ska göra ventiljustering, mkt noggrant varje år, detta återställer den ursprungliga motoreffekten, motorn drar mindre bränsle och går jämnare, har man dåligt justerade ventiler så märks det ordentlig skillnad efter justering, är man inte van vid att justera ventiler så bör man överlåta det till någon som är duktig på det, det krävs erfarenhet och känsla.
Det är mycket viktigt är att man byter kylvätskan vart annat år, viktigt på alla aluminium-motorer men särskillt på denna.
Absolut viktigas är att kylsystemet är i bra skick, dåliga kylarslangar måste absolut bytas ut, läckagen måste åtgärdas direkt, använd en bra termostat och se till att den inte är för gammal.
Motorn tål ej att gå i kok, hela motorn är gjord i aluminium, och då den kokat så skevar både topparna och motorblocket, då är hela motorn slut.
Glöm inte att försäkra dig om att kylslangarna bakom vattenpumpen är i bra skick, dessa har många missat och då de spruckit har motorn kokat sönder, har de suttit där sen bilen var ny, så byt verkligen ut alla slangar runt vattenpumpen.
Justering av växellådans kickdown-wire är viktigt, då delarna slits förändras läget, och växlingen kommer kanske inte rätt längre, om man justerar wiren rätt så återställer man växellägena.
Hitta Volvos arbetsmoment och följ det, kan bara i huvudet att gaspedalen ska vara i botten (med motor avstängd) och så ska man justera till ett visst avstånd mellan specifika punkter kring gasrullen.
Det är också viktigt att byta växellådsolja i automaten vart 2a år.
Om du tänker köpa en Volvo 760, då är det egentligen viktigast att säljaren kan redovisa hur den är skött.
Men om du kollar under huven så lyssna efter kedjemissljud, högt tickande ifrån ventilkåporna är tecken på att kamaxlarna är nerslitna eller att ventiljustering ej utförts.
Kolla så att kylsystemet verkar vara i gott skick.
Kontrollera så att det inte är vitt på oljestickan till automatväxellådan.