Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av toorop
#596296
Hej skrev ett tidigare inlägg att bilen dog 10sec efter start, och starta inte efter det. Hade då halv tank,. försökte i flera timmar utan resultat. Köpte då k sprit och efter 2 timmar starta bilen och hacka sig fram , sen efter 2min blev den normal. I mitt minne nu så fick jag bensin från mitt gamla jobb som stått ett tag och det var skititgt i botten på en 25 liters dunk .. Sög inte upp allt dock, jag lämna 5 L . Bilen gick segare efter detta och ja har tankat några gånger efter.
Ja tror fan det var lite vatten i dunken. ja tanka fullt inatt när bilen hoppa igång och hällde i k sprit, och bilen gick bättre. nu undrar jag för att få bort vattnet finns det nått mirakel medel som smörjer upp spridarna och rengör lite? För i varje starta med bilen så fel tänder bilen i ca 10-20sec precis när bilen är kall enbart.

några förslag?
Senast redigerad av 1 toorop, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av erikn
#596298
Vattnet försvinner av sig självt då det är etanol i all bensin som säljs. K-sprit = etanol.
av Rådlös
#596315
E85 är dessutom billigare, 10,50/litern. K-sprit 30 - 40 kr ½ litern.
Det kan ju också ha varit annan förorening än vatten i bränsledunken. Normalt sett borde det mesta fastna i bränslefiltret. Du kan ju börja med att byta filtret.
Användarvisningsbild
av toorop
#596335
Rådlös skrev:E85 är dessutom billigare, 10,50/litern. K-sprit 30 - 40 kr ½ litern.
Det kan ju också ha varit annan förorening än vatten i bränsledunken. Normalt sett borde det mesta fastna i bränslefiltret. Du kan ju börja med att byta filtret.
Ja , Filtret och pumpen byttes nyss, bytte även tändstift och luft filtret samt olja, + filter.
Användarvisningsbild
av White
#596351
Nu är jag väldigt osäker på detta- men jag undrar om verkligen alla bensinbolag blandar i tillräckligt med etanol för att förhindra isproppar?
Har i alla fall läst (kommer inte ihåg var) att så inte är fallet.

Men nu har du ju både hällt i K-sprit och tankat fullt, så då är du ju dubbelgarderad. Fortsätter strulet och med det i åtanke att det var "skit" i
dunken, så hade nog jag bytt bränslefiter i alla fall.
Användarvisningsbild
av toorop
#596366
Ja precis, borde inte bli fler proppar, hur ofta ska man köra k sprit på vintern för att vara säker?
Kanske nya filtret som satt igen sig pga av skit dunken.

Men nu drar jag och dricker öl. skål ikväll!
Användarvisningsbild
av erikn
#596382
De vore dumma om de inte blandar in etanol i bensinen, eftersom etanol är billigare så tjänar de mer per liter de säljer.

Statoil:
Blyfri 95 oktan
Bensin 95 är vår standardbensin som också används i stor utsträckning i övriga Europa. På Statoil tillsätter vi sedan juli 2003 5% etanol i vår 95-oktaniga bensin för att minska koldioxidutsläppen. Vi arbetar kontinuerligt för att öka tillsatsen av etanol i bensinen utan att påverka kvaliteten.
OKQ8:
OKQ8 Bensin 95/96 MK1 uppfyller kraven på bensin av Miljöklass 1, för motorfordon.
Bensinkvaliteten är till katalysatorfordon eller fordon som inte behöver blyersättningsmedel.
OKQ8 Bensin 95/-96/-98 MK1 är utan blyersättningstillsats och vissa äldre fordon kan behöva
detta medel. Det finns att köpa på servicestation. OKQ8 Bensin 95 MK1 innehåller upp till 5%
etanol, OKQ8 Bensin 98 MK1 kan innehålla upp till 5% Etanol.
Preem:
Preem har blandat förnybar bioetanol i bensinen sedan mitten av 1990-talet. Från 2004 innehåller all Preems 95-oktaniga bensin 5 procent bioetanol så kallad E5. Dessutom finns etanolbränslet E85 på våra stationer. Europastandarden för bensin tillåter idag max 5 procent etanol. Vi driver frågan för att kunna blanda i 10 procent i all bensin.
Orkar inte forsätta mer, men det finns säkert liknande texter hos alla de andra också. Dessutom kommer det att komma E10 (10% etanol), osäker dock på när de (bensinbolagen) börjar med det. I Finland är det ett krav har jag för mig, här har de fått göra det sedan 2011-05-01, men jag tror inte att någon har börjat än. Därför tycker jag att det är lite konstigt det som Preem skriver ovan.
#596516
Anledningen till etanolen i bensinen är att den ersätter blyet som oktanhöjare. K-sprit är rena vansinnet att köpa när man i stället kan spilla i billig etanol. Om du kör på 20% etanol ett tag så kommer vattnet att försvinna ganska snart.

Mvh GK

Ingen som har någon koll på detta?

Problemet med inlägget ovan ligger i frasen: […]

En undran bara, bl.a om rattvärmen verkligen […]

Stigande tomgång.

Om den startar lätt och går bra kall s&[…]