Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av toorop
#597461
Okej tack så mycket, en fråga till.. ja tycker det knackar på tomgång vid locket (oljepåfyllningen ) mot torpedväggen, det kommer antar jag från en av ventilerna, detta hörs på tomgång. bilen går bra och så förutom startfelet ibland .



Absolut inte såhär högt.

Och det blir inte värre om jag gasar, då hör jag bara fläkten :)

Är dte en av ventilerna som håller på och skiter sig?
bytt olja. filter,
gått ca 14 tusen
#597504
Enligt min åsikt bör det tittas till. Blir det bättre eller sämre med varm motor?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av toorop
#597589
gnestakalle skrev:Enligt min åsikt bör det tittas till. Blir det bättre eller sämre med varm motor?

Mvh GK

Får göra det, blir samma med varm och kall.
#597713
Vet du om toppen blivit planad någon gång så det finns risk att ventiler kan nudda någon kolv?

Mvh GK
#1568712
Nu är ju detta är gammalt inlägg men det finns ju de som förespråkar bränsle stabiliserare . Som jag förstått ska absorbera vattnet åtminstone en del av dom

Sedan finns det en kritik att Etanolen drar till sig vatten

Söder kan tydligen bensin vara en färskvara

Hörde en historia om en hybridbil bilen var vägrade Att köra på eldrift drift han pratade med verkstaden . Resultatet av kommunikationen blev tydligen att han måste fylla på nu bensin i tanken minst en gång i kvartalet

Kan du vara så med Diesel att det börjar att oxidera . Men det finns väl troligen är någon tillsats som ska minska åldrandet på bränslet Till exempel som du säkert sätta in när du ska långtids lagra bensinen
#1568714
Angående ventiler så finns det även Ventil rengöringsspray som du kan prova med . Som du sprutar in i insuget Medans motorn går . Finns även ventil rengörare som du ska sätta i bensin tanken du kan använda båda

Anvisningarna är ofta så att du ska gasa i 15 minuter på kanske på 3000 varv

Sedan låter bilen svalna i 10 minuter sen gasa ut all skit

Sedan finns ju Vad som kallas för intern motorrengöring alltså en sån där special- rengörande olja eller Olje tillsats i syfte att rengöra motorn . Även där är väl regeln 15 minuter men med skillnaden att du ska byta ut oljan och Oljefiltret efteråt . Men du ska inte köra med bilen den ska värvas stillastående Det brukar väl vara Anvisningen
Senast redigerad av 3 Andersljungberg, redigerad totalt 0 gång.

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]