Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#596614
Finns ett undantag dock, spill inte i sprit mer än vad som finns i 95-oktanig bensin om du har en S/V 40 med GDI-motorn för den Mitsubishimotorn är inte förtjust i sprit, den sotar då.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av toorop
#597142
Nu dog bilen igen efter 30sec hoppa till och dog, nu startar den inte igen, vafan e detta? full tank, med ksprit , har gått fint några dagar och nu dog den.
#597176
Prova med startgas, om motorn startar då så kan vi leta fel i bränsleförsörjningen annars får vi ta en titt på tändsystemet.

Mvh GK
#597177
Nu startar inte bilen mer. Hände samma sak efter 4 dagar . Bilen dog efter 30sec och startar inte mer. igår starta bilen jätte fin och dagen innan det. Full tank och det finns k sprit, luktar bensin när jag försöker starta den. Och ibland får den tändning men går aldrig igång. Jag rör inte gasen när den försöker starta då den blir totalt jäkla sur, Kan bilen vara så jädra känslig för att bli sur? Efter 30-40sec på tomgång och ja hade den igång för ca 12 timmar-sen , då tycker jag att man kan nudda gasen efter 40sec på tomgång för att varva upp den lite. Och så hände men då gick bilen skakigt och dog, sen var det kört!!!

Bilen skaka vid när jag varva lite några tryck och efter 3-4sec börjar bilen skaka och skaka och dog..
;-//
#597184
Kan faktiskt vara dåligt bränsletryck. Om trycket är lågt så "dräller" bara spridarna i stället för att skapa en bränsledimma som kan blandas med luft till en antändbar gas. Dåligt bränsletryck kan t.ex. härledas till defekt bränslepump, igensatt bränslefilter, igensatta bränsleledningar, läckor i bränslelinan före spridarrailen eller en defekt BTR (BränsleTrycksRegulator) . När spridarna "dräller" så blir motorn sur och luktar bensin.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av toorop
#597201
gnestakalle skrev:Kan faktiskt vara dåligt bränsletryck. Om trycket är lågt så "dräller" bara spridarna i stället för att skapa en bränsledimma som kan blandas med luft till en antändbar gas. Dåligt bränsletryck kan t.ex. härledas till defekt bränslepump, igensatt bränslefilter, igensatta bränsleledningar, läckor i bränslelinan före spridarrailen eller en defekt BTR (BränsleTrycksRegulator) . När spridarna "dräller" så blir motorn sur och luktar bensin.

Mvh GK

Okej,tack
ja får kolla detta steg för steg, var ska jag börja tycker du ? :P
Användarvisningsbild
av toorop
#597244
Bilen gick igång på följande sätt!!

Hämta startgas, spruta in i filtret och röret.
Starta ej..

tog ur tändstiften dom var rätt sotiga och lite halv blött.
Kollade även bensin-dimma när jag testa stiften på sidan, Kom ut en fin dimma. stiften tyckte jag tände dåligt eller fjötigt men men ja kan ha fel.

putsade dem lite.

In med mycket startgas i filtret och röret.

Provade starta bilen utan att trycka på gas, tände till ibland,sen tryckte jag ner pedalen efter ca 5sec och bilen gick igång.
Nu går den som vanligt igen, Åkte i 30min och den starta efter det med.
:arrow: :?:
#597398
Bra att det ordnade sig. Ett litet tips när du gör startförsök med hjälp av startgas, lossa en vakuumslang från spjällhuset och spruta startgas rakt in in spjällhuset varpå du sätter tillbaka vakuumslangen och sedan gör startförsök.

Mvh GK

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]