Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Behöver byta stödlager i kardanen (740 -90, B230F, 4vxl+OD) och behöver en numrerad "steg-för-steg, 1...,2...,3.." instuktion? Haynes manualen är otydlig och andra trådar jag läst beskriver för kortfattat.

Förutom instruktionen ovan så vill jag ha svar på ett par övriga frågor:
1. hur monterar jag enklast lagret i gummilagerhållen utan tillgång till press? (båda delarna är från biltema)
2. Verkar inte finnas låsringar för lagret? hålls det på rätt plats kardanaxelns delar?
3. Behöver stora plattan som stödlagret sitter fast i egentligen tas ner eller kan laghållaren monteras ändå?

Hoppas någon tar sig tid att skriva ett tydligt svar... :wink: Tack på förhand! :-)-)
Märk upp kardanen mot växellådans och bakaxelns medbringare, viktigast av allt märk främre och bakre kardanhalva i förhållande till varandra i sålinesförbindelsen.
Plocka av kardanen, notera vilket håll lagerhållaren är monterad på, dra isär främre och bakre kardan (SOM DU HAR MÄRKT UPP), knacka eller pressa av lager och hållare, var rädd om de små skyddsplåtarna som sitter på var sida om lagret. Montera omvänt, du monterar först lagret i hållaren innan du pressar det på axeln, kan vara lite knepigt första gången, man får tänka på att pressa på "rätt" yta på lagerhållaren. Lycka till och tänk på att Biltemas lagerhållare är av sällsynt usel kvalite! (Därav prisskillnaden mot original)
Tack för svar... :D

Överväger i så fall att lämna tillbaks biltema-stödlagerhållaren (oöppnad förpackning & öppet köp) och köpa orginal istället. Är Biltemas stödlager även betydligt sämre kvalite? Är lagret monterat /ingår om man köper en orginal-stödlagerhållare?

Några fler funderingar:
1. Ska hela balken tas ner som stödlagret sitter i?
2. Några fler monteringsdelar man bör skaffa inför återmonteringen?
3. När lagret ska monteras i hållaren är det väl yttre ringen som man ska pressa på? sedan inre ringen när hållare+lager ska på axelröret?
Jag brukar ta ner hela fästplåten ("balken"), kommer ej ihåg om det går ändå. Hur själva lagret är i kvalite på biltema vet jag ej men jag satte dit en sådan hållare på sonens epa inför besiktningen och det var ingen höjdare! Har väl bytt några tiotal originallager och det har aldrig varit några problem.
Orginalet är dock på samma vis med löst lager som ska pressas i hållaren.
Smörj lagret lite på utsidan innan du pressar det i hållaren, man får lägga en gammal lagerskål eller något annat under hållaren när man pressar för att inte fördärva innerkanten på hållaren (svårt att förklara men du förstår vad jag menar med delarna framför dig) Annars är det som du beskrev det själv med att pressa på lagret (kulorna får aldrig belastas)
Skruvarna som fäster hållaren mot plåten brukar gå av (m8) och ibland är skyddsplåtarna som sitter på axeln dåliga, annars är det inte mycket mer som brukar gå åt. Tänk som sagt på uppmärkningen och bruka inte mer våld än nödvändigt, smörj axeln när du slår lagret på plats och putsa bort eventuell rost först där lagret ska glida på.
hej igen! enligt bilia finns två storlekar på kardanaxeln, men har läst någon stans att det "alltid" är den grövre som gäller på 740, eller hur är det? Undrar dels så man får rätt men är pga av stor prisskillnad.

-------------------------------------------------------
Det finns 2st olika kardanaxlar kan tyvärr inte se vilken modell som sitter på bilen.

Hållare art.nr 1340501 kostar 744:- och tillhörande lager dimension 45x75x16 art.nr 183265 kostar 308:-
Hållare art.nr 1209820 kostar 1377:- och tillhörande lager dimension 35x62x14 art.nr 181549 kostar 217:-

Mvh//
Bilia Kundtjänst
Har också för mig att det är så (den mindre axeln fanns på de första årsmodellerna har jag för mig) Vet ej hur mekonomens lagerhållare är, proplemet med biltemas var att den var tillverkad i nåt kompositmaterial som det verkade omöjligt att montera lagret rakt i. Peiset på original är ju faktiskt ganska högt!

.. de där konstiga originalklämmorna[…]

Vi har samma fel på vår XC60, sk&oum[…]

ABS/ESC

Fick idag det här felmeddelandet på min[…]

Luftmassemätare 3tum problem

Borde du inte ha 3,8 i bränsletryck? Nej, La[…]