Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av styrbjorn
Hej,

Jag har precis upptäckt en oljeläcka på bilen. Jag såg först att det rann olja ner på baksidan av motorn, och ner på höger sida av kåpan mellan motor och låda.
Det är så trångt där bakom så jag kunde inte se var läckan kom ifrån, men när jag kände med fingrarna verkade det komma från en fyrkantig sak, ca 5x5cm med ett runt hål i mitten som verkade vara ganska djupt. Den satt en bit upp till höger om tidigare nämnda kåpa. (när jag säger höger menar jag åt passagerarsidan till)

Som ni hör så har jag inte den blekaste om vad det är för något, så hoppas någon här kan hjälpa mig :)
av I.H.P
Åtdragningsmoment på sida 19 : http://caunter.ca/volvo960/cv14797.pdf
Kontrollera alltid att vevhusventilationen är riktig vid oljeläckage, även felfria tätningar läcker olja vid övertryck i motorn.
//Björn
av Pxu
Jag har bytt kamsensorn på 92an, det gick med ett nödrop: Skruvarna kan sitta berget så det krävs att verktyget verkligen bottnar i dom, först rensa från skit men inte minst ett verktyg av bra kvalite är ett måste så man inte drar hålet runt i skruven. Det är ju trångt också så chansa inte med dåliga verktyg utan se till att du verkligen har dragläge innan du tar i. Sen kan själva sensordosan sitta berget också, min lossade lätt men den på skroten satt så hårt att den sprack.
Ni som har motorn ur av nån anledning, glöm inte att i förebyggande syfte lossa och smörj in dessa delar :)
av styrbjorn
Jo, det var ungefär det intrycket jag fick. Jag är inte självsäker nog för att ge mig på det, så i så fall blir det verkstad. Vad kan det kosta? Borde inte vara så dyrt, eller?
av Pxu
Vad det kan kosta har jag ingen uppfattning om då jag aldrig lämnar bort nåt utan ska försöka själv till varje pris :D Men se till att den som ska göra jobbet har gjort det tidigare, gärna flera ggr så han inte dabbar sig o låter dig betala fulltid för det...Kanske ett jobb för den aukt. volvoverkstan med fast pris på det hela? Själva sensorn kostade ca 1500 då när jag frågade. F.ö. bytte jag inte min pga läckage utan den var paj så motorn inte gick som den ska, det kanske sitter en tätning innanför som också måste bytas vid oljeläkage det kommer jag inte ihåg.

Men du har väl tvättat o lyst/kollat med spegel att det verkligen läcker därifrån? 94an läcker lite mellan block och topp långt bak under grenröret, måpste vara packningen tror jag. Inget stort en droppe hänger på tråget bara, sällan det når asfalten. Men det kan säkert bli mkt värre.

Den blir varm och sedan stoppar torkararmen. N&au[…]

Fel centerhögtalare?

Jag plockade ut min nya Volvo V60 T6 2026 i onsdag[…]

S40 2004

Till S40 fanns det två olika CD-växlare[…]

230fk går snålt

Något lite bättre men efter man vä[…]