Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Memme
Har en 740 -92 som fästet till styrväxeln blivit nedsynt på besiktningen. Köpte hos volvo handlaren en repsats nr VO:9447913 och begärde en montageanvisning men fick ingen. Satsen innehåller en långsmalt bockad plåtdetalj, ovala "brickor" samt en bult och några plåtskruvar. Någon som kan hjälpa mig?
av rd350
Svårt utan bilder men gamla bulten ska ut och förstärkningsplåten med tre skruvar under balken lossar du.Sen "särar" du på balken lite så du får in blecken mellan styrväxel och balk. Svårt och förklara bättre men jag tror du listar ut det, du får bara dit delarna på ett sätt. Glöm ej rostskydda, särskilt bulten!
av Memme
Tack för svaret.
Men jag undrar ifall inte det finns någon som sitter på montage instruktioner. Har någon erfarenhet om denna sats passar till flera av de styrväxlar som förekommer?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Problemet fanns mest på Cam Gear, och fästet passar till den. Men det går att få dit på en ZF också med lite övertalning.

Ta bort den gamla skruven.
Fästet ska tryckas upp underifrån runt fästet på styrväxeln. Som sagt behöver du pressa isär balken lite. En stor skruv med mutter och en rörbit funkar.
Sen ska den mindre plåtbiten skruvas på med de två plåtskruvarna. Prova lite med delarna lösa så ser du hur det ska sitta. Fästat ska sitta så den lilla plåten hamnar bakom styrväxeln. Fan, jag får starta Paint...
Bild
av Memme
Tack så mycket för ett väldigt bra svar!! Väldigt uppskattat!
Nu tror jag säkert att jag vågar att ge mig på detta.
V50 1,8l. 2005

Hej! Jag har en liten fråga: Det kommer in[…]

Lambdalampan lyser

Ja den sotar stift och sensor rejält. Sprayat[…]

..så det blir lite larvigt att hävda […]

V70 D3 2016 bra köp?

Det var ju motorn som va på tal,blir ju t.ex[…]