Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av persan
#33665
Hej igen!

Finns det ingen som kan hjälpa till med problem med bränslemätaren?

Har inte fått ett enda svar på mitt tidigare inlägg!?
Snälla var snäll och svara!

Problemet gäller alltså en trasig? mätare eller givare? Mätaren i instrumentpanelen visar tom hela tiden, ibland går den upp lite grann, men för det mesta i botten!

Du som har erfarenheter av liknande, hör gärna av dig!

Per i Borås
av Addekarlsson
#33668
Öppna lilla luckan i golvet i bagaget och kolla över kabelanslutningarna där till tankarmaturen. Väldigt vanligt att jordpunkten där upphör att fungera.

Mvh/ Adde
av persan
#33765
Tack för tipset! Finns det ett säkert sätt att veta vilken som är jordpunkten? Är den gulgrön som vanlig jord?
av tomsa
#33913
persan skrev:Tack för tipset! Finns det ett säkert sätt att veta vilken som är jordpunkten? Är den gulgrön som vanlig jord?
sladden sitter väl i plåten
av Addekarlsson
#33947
Kan även vara en svart kabel, när det är jord i bil vi pratar om.
Men du ser ganska snart vilken kabel som är jord när du öppnat den lilla luckan.

Men snöa inte in enbart på jordkabeln, för det kan mycket väl vara nån av dom andra kablarna med. Men jorden är vanligaste felet när det är en strulig tankmätare enligt din beskrivning.

Mvh/ Adde
av persan
#33965
Tackar för tipsen!

Ska ta mig tid i helgen och kolla över det hela!
Hör av mig och berättar hur det går!

Ha en trevlig helg!

Keep on trucking!
av persan
#34846
Hej!

Hann inte i helgen!

Ska försöka komma ihåg att återkomma!?

ha det gott! :wink:
av lennart lundberg
#34854
Hej.

Jag har en 960 -66 där det var givaren som var sliten.
Det sitter som en spiral i armaturen ”det vita plaströret” och på spiralen går det släpskor, de var slitna så att de fastade i spiralen. Ibland var det fullt, ¼ eller tomt i tanken, fast det var bensin kvar i tanken eller att började bli tomt.
Bytte till en ny beg. armatur. OK
Ring till Jönköping Bildemonterig och lyssna om de har en armatur.
http://www.jb-bildemo.se/

Lennart 960
av persan
#35689
Hej kollade i helgen på tankmätaren! Själva mätaren var ok, sedan började jag riva ned tankpumpen eller rättare sagt jag skulle gjort det! jag kopplade loss alla slangar från "locket" sedan kunde jag inte komma längra! Allt satt fast!??

Nu vet e faan hur jag ska göra?
av Gargamel
#38740
När du har lossat alla slangklämmor och slangar så har du en plast ring som håller fast armaturen. Ta en mejsen och håll emot, slå med en hammare (ringen ska snurra åt höger) när ringen har lossat så ta bort den, och lyft ur armaturen. Men lyft försiktigt!!! dom är ömtåliga!!!

btw, en jättebra investering är att köpa en haynes bok som man kan kika lite i ibland med småfunderingar när saker jävlas :D

Hör gärna av dig om du lyckas fixa mätaren! min är me sönder.
Dålig värme i kupén

Airmix reglerar ju endast mittre utblåsen, e[…]

Kolla säkring till ECM

Däck/resonansljud

Jo ja vet det!

Volvo on call och GSM

De vet veldig godt. :) Alle biler med unntak av de[…]