Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvofläkt
Hej
Jag har ett märkligt fel på min 945:a -91

Köpte den med detta fel, tidigare ägare förstod ingenting, o inte jag heller nu.

Det är så att bilen laddar ur batt när jag åker, (inte under nätterna eller den tiden den inte används)
Jag har mätit direkt på batt polerna med motor igång: 14.3V ska väl anses ok.
När jag tar bort pluskabeln från batt med motor igång så fortsätter motorn att gå.(så det verkar ju som generatorn laddar iaf?)
Det sitter en liten lampa i kupen bredvid lys reglaget o jag vet inte vad det är säkert, men jag tror det har med generatorn att göra då det går en sladd från den till plussen på generatorn.
(Generatorn ska vara bytt av tidigare ägare enligt hörsägen, även kolen, och jag tycker det ser svart o nytt ut.)
Jag antar att denna är någon egen installerad laddlampa, den tänds lyser inte med tändningen påslagen.

Så när jag kör så verkar det som att batt laddar ur sig för först blir lysena dåliga sedan svarar den inte på gasen så bra o typ alla lampor inuti bilen svagas ner o sedan dör helt med bilen.

Jag vet att batteriet är friskt.
Jag har provat med ett nästan urladdat batteri för skojs skull med starthjälp, o det gick fint att starta med kablar, lät bilen stå i 10minuter med kablar till andra bilen, kort efter det så tog jag bort kablarna o då sjönk tomgången från typ 900varv till 500varv direkt för att sedan efter liten stund dö helt, då fanns det heller inte kvar ström i batt för att starta utan kablar igen. :???:

För övrigt så funkar all el i bilen, förutom att inget händer när jag vrider på lys vredet, det är halvljus hela tiden, samt så "fastnar" inte hel ljuset.
Annars funkar allt speglar hissar rumpvärme mm mm...

Vad kan det vara för fel tro??

Snälla hjälp mig med detta problem.

jag har letat igenom forumet, men inte hittat liknande problem, har jag missat en tråd om samma prob så ber jag admin om ursäkt.
Användarvisningsbild
av moffa699
Har haft ungefär samma fel fast det var på min 745:a,generatorn laddade volt men inga ampere,det konstiga var att laddningslampan slocknade när bilen startade,fick förklarat för mej av en Volvomek att det kan bli så,vi inhandlade en generator på skroten och bytte så nu fungerar det som det skall
Användarvisningsbild
av emwtur
man kan ha fel i laddningsregulatorn / väldigt slitna släpringar på generatoraxeln - detta kan ge symptomet att bilen inte laddar trots att laddningslampan inte lyser -
man brukar märka det problemet på att laddningslampan INTE lyser när man sätter på tändningen !
Tipset är väl att ha en voltmeter inkopplad i tex cigaretttändaruttaget under körning och kolla upp att den verkligen laddar hela tiden !
av Volvofläkt
emwtur skrev:man kan ha fel i laddningsregulatorn / väldigt slitna släpringar på generatoraxeln - detta kan ge symptomet att bilen inte laddar trots att laddningslampan inte lyser -
man brukar märka det problemet på att laddningslampan INTE lyser när man sätter på tändningen !
Tipset är väl att ha en voltmeter inkopplad i tex cigaretttändaruttaget under körning och kolla upp att den verkligen laddar hela tiden !
Ok, jo för att den lampan som jag tror är laddningslampan, tänds inte med tändningen, den tänds inte i något läge alls.
Ska ladd lampan tändas när det är nåt fel alltså?? när motorn e igång o den inte laddar vill säga??
Samt om det är som du säger, fel på ladd reg/slitna släpringar, är det då rimligt att multimetern visade 14,2V??? på polerna på batteriet?

och så undrar jag om det finns en laddningslampa original i instrument panelen??

Såg att någon skrev nånstans att dom hade en i motor utrymmet, är något av dessa original??
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Du skriver att det sitter en liten lampa i kupén som har förbindelse med + på generatorn. Snackar vi samma + som plus-kabeln till + på batteriet? Var tar lampans andra kabel vägen?

För mig låter det som om någon (som kanske inte borde) har försökt sig på bilel...
av Volvofläkt
Jocke S. skrev:Du skriver att det sitter en liten lampa i kupén som har förbindelse med + på generatorn. Snackar vi samma + som plus-kabeln till + på batteriet? Var tar lampans andra kabel vägen?

För mig låter det som om någon (som kanske inte borde) har försökt sig på bilel...
jag kom o tänka på det, jag måste kolla lite noggrannare imorgon när det e ljust, för jag tror inte det sitter nån mer kabel på den, men det ska alltså gå en till tändningslåset va o sedan vidare till batt plussen, eller??
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Volvofläkt skrev:
Jocke S. skrev:Du skriver att det sitter en liten lampa i kupén som har förbindelse med + på generatorn. Snackar vi samma + som plus-kabeln till + på batteriet? Var tar lampans andra kabel vägen?

jag kom o tänka på det, jag måste kolla lite noggrannare imorgon när det e ljust, för jag tror inte det sitter nån mer kabel på den, men det ska alltså gå en till tändningslåset va o sedan vidare till batt plussen, eller??
Ja, en från tändlåsets anslutning 15R (så den får spänning när nyckeln är i läge 2 & 3) till lampans ena pol. Sedan en från lampans andra pol till generatorns anslutning D+.

Lampan ska INTE vara kopplad till generatorns B+ som är anslutningen till startmotor och batteri-plus.
av Volvofläkt
Jocke S. skrev:
Volvofläkt skrev:

Ja, en från tändlåsets anslutning 15R (så den får spänning när nyckeln är i läge 2 & 3) till lampans ena pol. Sedan en från lampans andra pol till generatorns anslutning D+.

Lampan ska INTE vara kopplad till generatorns B+ som är anslutningen till startmotor och batteri-plus.
Det e den inte heller, den sitter bredvid på en liten bult, men det som e lite knepigt är att den kommer från ett hölje som den lite tjockare plussen kommer ifrån, ser original ut, sedan har nån gjort en gren där och dragit själv till lampan, ska ladda upp bilder...

*Edit*
Hur laddar man upp bilder i tråden??
Bromsrör höger fram

IMG_0417.png Har jag fattat rätt när j[…]

Viktigt: Byt alltid reläet (som sitter nä[…]

Turbo-ras ??

Det där låter riktigt illa. Jag skulle […]

Tack för tips. Alla delar beställda nu o[…]