Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo740gle87
#463041
hejsan
om man kopplar ur den då får bilen en ganska jämn tomgång på ca 1100rpm
och om den är ikopplad så dör den ibland och har tomgång under 400rpm
och den går inget vidare om den är ikopplad eller urkopplad
av rd350
#463072
Går den bättre utan så är massemätaren kass. Då går den in i "halta hem läge"
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#463076
Nedan får du en guide till felsökning, guiden täcker alla de LHJ-system som volvo haft i 240 och 740, vad jag vet i alla fall. Du bör ha LHJ 2.2 i din bil.

Felsökning av LuftMasseMätare (LMM) i LHJ-system.

Varmtrådsgivare LH Jetronic 2.0 2.2 samt 2.4

Tänk på att vid motståndmätning får kretsen du mäter ej vara strömsatt.

Lossa först kontaktstycket fråm LMM, du skall nu använda ohmmätare (motståndsmätning)
LHJ 2.0: Mät mellan anslutning 6 (grön/gul kabel) och anslutning 7 (vit/röd kabel), bör vara mellan 3.5 och 4.0 Ohm.

LHJ 2.2 samt 2.4: Mät mellan anslutning 2 (grön/gul kabel) och anslutning 3 (vit/röd kabel), bör vara mellan 3.5 och 4.0 Ohm för

LHJ 2.2 och mellan 2.5 och 4.0 Ohm för LHJ 2.4.

Om avläsning ej stämmer med korrekta värden är LMM felaktig och bör bytas.

Blandningspotentiometer (gäller LHJ 2.0 samt 2.2) Ohmmätning

LHJ 2.0: Mät mellan anslutning 6 (grön/gul kabel) och anslutning 12 (gul kabel), skall vara mellan 0 och 1000 Ohm.

LHJ 2.2: Mät mellan anslutning 2 (grön/gul kabel) och anslutning 6 (gul kabel), skall vara mellan 0 och 1000 Ohm.

Skriv ner värdet du mäter upp, VIKTIGT.

Ändra justerskruven läge och iakttag OHM-mätaren, värdet skall minska då skruven vrids medurs och öka när skruven vrids

moturs. Om ptentiometern inte ligger inom värdena eller på annat sätt uppträder uppträder fel skall LMM bytas.

STÄLL TILLBAKA INSTÄLLNINGSSKRUVEN I SAMMA LÄGE SOM URSPRUNGLIGT (det värde du skrev upp)

Rensfunktion. LHJ 2.0, 2.2 samt 2.4. Spänningsmätning.

Dra undan gummidamasken på LMM kontaktstycke (kontakten skall alltså fortfarande vara ansluten) och anslut mätspetsen

försiktigt på baksidan av kontaktdonet.

På LHJ 2.0 mäts spänningen i fråga mellan anslutning 8 (vit kabel) och jord

På LHJ 2.2 och 2.4 mäts spänningen i fråga mellan anslutning 4 (vit kabel) och jord.

Varva motorn till c:a 2500 varv och låt den gå ner till tomgång. Slå ifrån tändning. Efter c:a 4 sekunder skall voltmetern ge utslag

under ungefär 1 sekund, detta är renssignalen och var uppmärksam så att du inte missar den. Om ingen signal kan avläsas skall,

när det gäller LHJ 2.0, systemreläet kontrolleras och när det gäller 2.2 och 2.4 skall huvudreläet kontrolleras. Om ingen signal

finns och respektive relä är felfritt skall LMM bytas.

Gällande LHJ 3.1

LHJ 3.1 har inte tråd utan har istället en metallfolie. Motståndsmätning

Lossa kontaktstycket från LMM

Mät mellan anslutning 1 (grön/gul kabel) och anslutning 4 (röd/vit kabel), mätvärdet skall vara c:a 108 Ohm.

Mvh GK
av volvo740gle87
#463137
okej får prova det där men som sagt när lmm är urkopplad så har den ca 1100rpm på tomgången och går skit om man gasar... ikopplad orkar den knappt vara igång på tomgången och är halvknepig om man gasar men vid högre varv funkar det bra
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#463142
Det är bättre att kolla först än att byta blint.

Mvh GK
av volvo740gle87
#463151
fick 43.3 mellan 2-3 (stift) och 20.6 mellan 2-6 (stift) när jag mäte varmtrådsgivarm men färgerna som stod i texten stämde ej överens. och då var multimetern inställd på 200k ohm, är inte så jävla bra på dom....så är skiten helt?
:???:
av tuxedo
#463154
"när det gäller LHJ 2.0, systemreläet kontrolleras och när det gäller 2.2 och 2.4 skall huvudreläet kontrolleras.

Mvh GK[/quote]"




Hej GK. Bra info från dej, men vad är huvudreläet för något?

Menar du inte systemreläet (relä E bränsleinsprutning på Volvospråket)?

//tuxedo
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#463162
Kärt barn har många namn. :)

Placeringen är som du skriver.

Mvh GK
Senast redigerad av 1 gnestakalle, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#463163
volvo740gle87 skrev:fick 43.3 mellan 2-3 (stift) och 20.6 mellan 2-6 (stift) när jag mäte varmtrådsgivarm men färgerna som stod i texten stämde ej överens. och då var multimetern inställd på 200k ohm, är inte så jävla bra på dom....så är skiten helt?
:???:
Du fick ju alldeles för högt Ohm-värde mellan anslutning 2 och 3 så det borde betyda att något är fel med LMM.
Provade du med att vrida på potentiometerskruven också?

Mvh GK
av Jipen
#463171
Testa att rengöra kontaktstiften på LMM:en (och kontakt donet som sitter på kabeln). Jag hade exakt samma problem som du på min S60 -01, när man koppla ur LMM:en gick den bra. Det var det 5 stift på den och ett var rostigt. Efter rengöring går den som en klocka...
Köpråd V60 Recarge

LIte enkelt resonerat kan man väl tänka […]

@Thewiruz , Själv inget mer av vad jag sett […]

Inte än, bilen står 30 mil bort och tan[…]

Det varierar med årsmodeller och när […]