Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tuxedo
#447328
Att balansera en kardanaxel har nog inte nån bilverkstad utrustning för.
Och att renovera knutkorsen behövs bara göras om dom är glappa, (ta en stor rörtång och ett rejält tag på knutkorsgaffeln och ryck fram och tillbaka ,då ser du om det är glapp i korset) samt gör som jag beskrev tidigare, prova om korset är fastrostat.

Är korset glappt eller fastrostat lönar det sej bra att byta korset.
Du köper ett nytt kors som reservdel och pressar ur respt. pressar in det nya i befintliga gafflarna.
Detta görs i ett vanligt skruvstycke av större modell 125-150 mm.
Det är rel. lätt att göra om man vet hur man gör, är lite svårt att förklara med ord, måste nästan beskrivas med bilder.

Ett litet förslag jag har (är kanske dumt lite för en del) är om du har någon bra Volvoverkstad i närheten, köp med dej en påse kaffebröd ,åk dit och berätta "ditt livs dumhet att anlita en annan verkstad än Volvos" :oops: och be dom om ett råd ev. om dom kan ta en snabbtitt på kardan, (två bullpåsar). Chansen finns att du kan få ett relevant råd om dom får se kardan.
Detta är nog det jag skulle göra i din situation.

Ett annat alternativ är att du lossar kardan från "gummikorset" 3 skruvar, samt bänder och trycker tillbaks kardan något så du kan vrida kardan ett bulthål (1/3) i "gummiknuten" och återmonterar skruvarna.
Om det gör någon förändring kan du också försöka att vrida den återstående tredjedelen av "gummiknuten" förhoppningsvis kan detta hjälpa.
Nu menar jag att du lossar bara kardan och inte "gummiknuten" på lådflänsen.

Detta vart mycket förslag, välj själv vilket du tror är riktigt, :roll: men det kan vara besvärligt att åtgärda ett obalansfel i en kardan, speciellt när man inte vet hur verkstan har gjort vid stödlagerbytet.

Du är inte den första som råkat ut för liknande problem vad jag hört.

//tuxedo.
#447344
En sak som slog mej är ju att om de har monterat hardyskiva (gummikopplingen) fel. Den ska ju sitta "omlott" dvs alla sex bultar ska inte vara fästa i både utgående medbringare och kardanen utan tre ska sitta i medbringaren och tre ska sitta i kardanen, dvs varanan. Kan ju vara någon som klantat till det så också. Och detta ger vibrationer!

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
#447366
Hardy skivan är märkt så man ska kunna montera den rätt, men det går att göra fel.

Angåenmde splincen så går det göra fel trorjag, men alla vet ju hur knutkorsen ska sitta jämfört med varann, så det går ju hitta rätt om man gjort fel.

en seriös verksta gör en felsökning, när men gjort det vet man vilken komponent som felat o först då kan man avgöra om verkstan gjort fel, eller om kunden har et fel på sin bil som verkstan inte orsaket.

Åk tillbala o reklamera
#449956
Hoppsan!
Jag skulle ju meddela hur det gick...
Knutarna var bra. Splinsen passade bara på ett sätt (Jag testade i och för sig inte alla 20 lägen eller vad det kan vara) Inga balansvikter ser ut att ha lossnat.
Vi felsökte genom att låna en kardan och det funka perfekt. Efter det återmonterade vi det dåliga stödlagret och då funkade det perfekt igen. Slutsatsen blev då att axeln är krokig eller obalans och att det nya lagret överförde vibrationerna till karossen (behöver jag skriva att lagret var väldigt glappt?)

Verkstan tog inget betalt för allt detta merarbete. De till och med skruvade loss en kardan från en fungerande Volvo för att felsöka med.
Nu skall jag leta rätt på en "ny" kardan från skroten. Jag antar att växellådan inte uppskattar en vibrerande kardanaxel.

All heder till Mekonomen i Rosesberg
Användarvisningsbild
av CarMan
#449979
man kan köra "rita, gissa, spring" :wink:

Skruva på en stor slang klämma på kardan, o se om vibra tionerna blir större elle mindra.
sen vrider du slang klämman ett halvt varv o jämför om det vart mer eller mindre

fortsätt att flytta slang klämman till en bit i från där du hela tiden har minst vibrationer tills du hittar var det är aldra minst vibra tioner (sen testar man med en till på samma plasering)
av tuxedo
#449996
Ja det var ju en seriös verkstad som ville ta sitt ansvar, sådana finns det inte många av nu för tiden.

Hoppas nu du får tag på en bra kardan.

Var noga med att göra ren den nya ordentligt för ojämt fördelad underredsmassa kan ställa till obalans i kardanaxeln.

//tuxedo.
av tuxedo
#449998
Hoppsan, såg inte "CarMans" inlägg här ovan, tråden hade visst gått över till sid.2.

Visst, så kan man ju också prova, men har det blivit obalans i kardan utan att någon balansvikt lossnat då har den troligtvis blivit krokig, och då bör den nog bytas även om man lyckas balansera det med slangklamma.

Men detta är naturligtvis bara vad jag tycker. :roll:

//tuxedo.
Användarvisningsbild
av CarMan
#450242
en kardan blir inte krokig av sig själv...
Som föraag balancerar man inte med slang klämmor, så man alltid måste lämna garanti på jobbet. (men privat kan man ju göra det)
av noppe1
#456111
finns pilar på kardanen,,,:) o den balanseras i ett stycke,,,brukar finnas en gul markering,,,annars pilarna mot varann,,dom kan vara väldigt svåra att se..:) men dom finns om det är volvo orginal.:)

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]