Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#449979
man kan köra "rita, gissa, spring" :wink:

Skruva på en stor slang klämma på kardan, o se om vibra tionerna blir större elle mindra.
sen vrider du slang klämman ett halvt varv o jämför om det vart mer eller mindre

fortsätt att flytta slang klämman till en bit i från där du hela tiden har minst vibrationer tills du hittar var det är aldra minst vibra tioner (sen testar man med en till på samma plasering)
av tuxedo
#449996
Ja det var ju en seriös verkstad som ville ta sitt ansvar, sådana finns det inte många av nu för tiden.

Hoppas nu du får tag på en bra kardan.

Var noga med att göra ren den nya ordentligt för ojämt fördelad underredsmassa kan ställa till obalans i kardanaxeln.

//tuxedo.
av tuxedo
#449998
Hoppsan, såg inte "CarMans" inlägg här ovan, tråden hade visst gått över till sid.2.

Visst, så kan man ju också prova, men har det blivit obalans i kardan utan att någon balansvikt lossnat då har den troligtvis blivit krokig, och då bör den nog bytas även om man lyckas balansera det med slangklamma.

Men detta är naturligtvis bara vad jag tycker. :roll:

//tuxedo.
Användarvisningsbild
av CarMan
#450242
en kardan blir inte krokig av sig själv...
Som föraag balancerar man inte med slang klämmor, så man alltid måste lämna garanti på jobbet. (men privat kan man ju göra det)
av noppe1
#456111
finns pilar på kardanen,,,:) o den balanseras i ett stycke,,,brukar finnas en gul markering,,,annars pilarna mot varann,,dom kan vara väldigt svåra att se..:) men dom finns om det är volvo orginal.:)
Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&ari[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave