Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
#429392
Var och fick AC felsökt och fick ett kostnadsförslag på 9100, samt en lista på grejer de skulle byta.
Jag var med i verkstan hela tiden och vet exakt var läckorna är eftersom jag ju var lika mycket med som meken när han letade med sin läcksökarpryl.

Det är nipplarna vid kondensorn, samt plåtslagen till kondensorn som har små läckor.
Nipplarna fanns inte att köpa separat utan ny kondensor + ny slang hade krävts.
Slang + kondensor + nytt torkfilter (bra att ha antar jag?) + arbetskostnad blev lite väl.

Klurar därför på att köpa ny slang och kondensor från laga.se, svänga ihop dem och få verkstan att dra i ny gas.
Vad tror ni? Vore det möjligt? Har viss mekvana och har läst grundläggande kylteknik på universitetet så jag har någorlunda koll, men ingen erfarenhet av just sånt här och det är väl där den värsta skon klämmer.
Användarvisningsbild
av päpplet
#429396
Vad jag har förstått så handlar det om att inte få in mer luft än nödvändigt i systemet pga att luften innehåller fukt. Torkfiltret som sitter i ska ju ta hand om det men hur mycket fukt det klarar vet jag inte. Det borde väl klara att stora delar av systemet är fyllt med luft så man hinner vacumpumpa det.

Vad fick du förresten ge för en läcksökning? Min AC är helt tom men har lite övertryck beroende på hur varmt det är ute så det kan ju inte vara hål i den.
Användarvisningsbild
av emwtur
#429457
gjorde precis själv vad du beskriver !
ny kondensor - nytt torkfilter - ny slang kompressorn -> kondensorn - nytt rör kondensor -> evaporator.
Tyvärr var jag inte med själv när dom felsökte - vilket antagligen innebär att jag bytte ett rör i onödan - det som ac firman sa var felaktigt.
Mina erfarenheter; ( på en 940 )
* se till att få nya gummi ringar till allt du lossar - finns på Volvo - kolla i vadis om du har tillgång - dom uppskattar om du kommer med artikelnummer !
* se till att kolla hur mycket olja det finns i dom delar du tar bort - normalt skall man hälla i lika mycket ny olja - men finns det ingen olja i så kan man ju hälla i en dl för att vara på säkra sidan !
* byt torkfiltret när du ändå är i farten - till ett nytt !
* beroende på modell så har du väl ett antal / en tryckkontakt på kondensorn - kolla att du kan få loss dom - det gjorde inte jag - 300:- / st på Volvo !
* AutoExperten och Volvo var billigast på delarna när jag kollade ( har 20% på AutoExperten via jobbet )
* kolla flänsen på alla rör du tar bort, ett vanligt problem är att flänsen som tätningsringen skall ligga mot "ärgar" och blir "porig" och då blir det inte tätt !

slutsatser för min del - det blev i slutändan dyrare än jag räknat med - men med tanke på vad som är bytt - bra mycket billigare än att lämna in ( antagligen halva priset)
en hel del grejor gick inte att plocka isär hela - kondensorn i mitt fall hade antagligen kunnat räddas - den var i koppar - men alla skruvar hade istället rostat till skräp - gick inte lossa anslutningen till rören utan att dra av skruven.
oops - missade nästan en grej - det kan sitta ett "filter" inne i röret från kondensorn->kupen , (kallas även expansionsventil eller oriface )
missa inte den - det gjorde jag - fick plocka isär igen och stoppa in den !

/emwtur
av hakano
#1188212
emwtur skrev: * se till att kolla hur mycket olja det finns i dom delar du tar bort - normalt skall man hälla i lika mycket ny olja - men finns det ingen olja i så kan man ju hälla i en dl för att vara på säkra sidan
Vad är det för olja och i vilka delar skall den finnas?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1188237
Kolla på denna sida, http://www.envirosafe.se och läs igenom instruktionerna noga. Du kan köpa gas därifrån och fylla själv. Det finns både gas som omvandlar fukten och gas som innehåller olja. Är det "bara" en liten läcka så det är tryck kvar, så behöver man inte fylla på olja. Oljan läcker inte ut om det inte blir et t.ex slangbrott eller liknande då man ser att det kommit ut olja. När jag fick en skada på sidan på min kondensorn så försvann gastrycket helt på c:a 2 minuter och hela motorrummet blev grönt av AC olja så fyllde jag med en burk med olja och gas, en burk med fuktomvandlare och gas och en burk med "bara" gas. Kondensorn köpte jag begagnad på Blocket (800 kr) och detta fungerar fortfarande (efter 3 år) utmärkt. Har en 745 GLT 16V -88B.
Vanliga fel är att röret från kompressorn till kondensorn rostar sönder och att kondensorn ärgar sönder i nederkant p.g.a gammal smuts i nedre hörnen.
av hakano
#1188375
lennarte skrev:Kolla på denna sida, http://www.envirosafe.se och läs igenom instruktionerna noga. Du kan köpa gas därifrån och fylla själv. Det finns både gas som omvandlar fukten och gas som innehåller olja. Är det "bara" en liten läcka så det är tryck kvar, så behöver man inte fylla på olja. Oljan läcker inte ut om det inte blir et t.ex slangbrott eller liknande då man ser att det kommit ut olja. När jag fick en skada på sidan på min kondensorn så försvann gastrycket helt på c:a 2 minuter och hela motorrummet blev grönt av AC olja så fyllde jag med en burk med olja och gas, en burk med fuktomvandlare och gas och en burk med "bara" gas. Kondensorn köpte jag begagnad på Blocket (800 kr) och detta fungerar fortfarande (efter 3 år) utmärkt. Har en 745 GLT 16V -88B.
Vanliga fel är att röret från kompressorn till kondensorn rostar sönder och att kondensorn ärgar sönder i nederkant p.g.a gammal smuts i nedre hörnen.

Kylfirman provtryckte och sa att kondensorn är slut.
Deras förslag var att jag byter den själv och att dom fyller systemet åt mig sedan.
Och när dom inte verkar vara så pigga på att skruva i bilar så skall jag inte påtvinga dom sådana jobb.
Dom jobbar nog inte så mycket mekaniskt med bilar i övrigt.
av hakano
#1188491
SA4AQS skrev:Nej den typen av kyltekniker kategori 1 mig själv inkluderat tycker nog att bil ac är drygt att jobba med då man oftast behöver demontera en halv bil för att byta något.
Men att bara vakuum suga och fylla på är kul.
Så kan det säkert vara ja.
Sen är ju det också en aspekt att det kostar ju mig en del pengar om någon annan skall göra det och är man inte van tar det ju längre tid och kostar mer.
Så även om han gärna "slipper" det själv så ger han mig samtidigt möjligheten att spara lite pengar.
av nivenko
#1188642
Får man hålla på med att fylla på detta själv? Har för mej att det är hårda restriktioner antagligen av miljöskäl.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]