Läs denna tråd
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 40#p127353
Här är schema för en 93a:
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 ... 940-93.htm
(Här är andra schema de tillhandahåller
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/m-volvo.html)
kolla med testprogrammet som låter spridarna ge lite bensin under testcykeln. Det räcker för att starta min 965 -91 när den emellanåt inte vill gå igång. Vill inte använda startgas av omsorg om LMM som kan skadas om det smäller insuget. Bilar utan automatlåda brukar lätt kunna rullas igång i det här läget, det är bara för startmotor de inte vill starta. Har sett flera felrapporter om detta.
Felsökningen för startproblem omfattar både elektronik och bränsletillförsel.
Svårstartad motor har bl a visat sig bero på
felaktig bränsletrycksregulator som inte släpper bensin tillbaka till tanken och trycket blir för högt varför det blir för blött när soridarna öppnar.
felaktig backventil vid huvudpumpen som gör att bränsletrycket sjunker varvid kvarvarande bensin förångas och inte räcker till när man ska starta. Jag misstänker just nu själv en minimal läcka vid övergången från grönt bensinrör till gummislang. Det bör räcka för att bränsetrycket ska sjunka på någon timme vilket är då bilen brukar vara svårstartad. Man kan också testa att dra nyckeln till tändningsläge flera gånger innan man startar för att bränslepumpen ska bygga upp tryck.
För låg inspänning till styrenheten då startmotorn drar, kan bero på dåliga jordningar eller att batterispänningen sjunker under tio volt under start. Måste mätas med oscilloscop, finns ett pdf om det med kurvor från scopet.
är spänningen låg släpper inte spridarna fram tillräckligt med soppa.
Det kan också vara tjuvluft någonstans så bränsleblandningen blir fel - men det brukar ge felsignal från luftmassemätaren. Lyssna efter väsande. Kolla samtidigt att vevuhusventilationen i bilen är frisk - där kan finnas skadade slangar och läckor.
Oxid i kontakter som för över sensorsignaler till motorn, Kolla resistansen vid olika temperaturer på motorblockssensorn, finns i inledande tråden.
Kör testprogrammet som kollar att givarna fungerar.
Att bilen inte startar om motorn fått stå avständ en stund men startar om den varit avstängd länge är ett synnerligen gäckande problem. Jag har trott mig få löst men så har det varje gång börjat igen trots att
Batteriet bytts
LMM bytts
Bränslepumprelä och spridarrelä bytt, bensintankspump kollats.
Kamaxellägesgivare och tempsensor bytts plus en till lägesgivare som jag glömt vad den heter
Spjällhuset renggjorts och spridarna körts i testbädd
tändstiften bytts
styrboxen bytts
bränslefilter och bränslepump bytts
Tjuvluft och trasiga vakuumslangar grejats
kompression befunnits OK
Tomgångsventilen kollats och gjorts ren
Men lik förbenat vägrar motorn starta ungefär var tredje-fjärde gång, fr a om den stått t ex om man ätit lunch. Men det funkar ju med lite spridartillskott via testcykel eller startgas- alltid. Det har blivit rena sporten att försöka begripa varifrån oviljan att starta ibland kommer.
Bränsletrycket är inte kollat men har satt slangklämma på misstänkt pysande slangkoppling mellan gummirör och metallrör.
Har inte kollat med oscilloscop hur spridarna aktiveras. Se
http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/I ... _Volvo.pdf
Här är ett systematiskt felsökningsschema för en 740 som inte vill starta alls:
http://www.stepbystepvolvo.com/Resource ... -Start.pdf