Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#369462
Hejsan, idag har jag pysslat lite med min 945 Turbo. byggt avgassystem från katalysatorn å bakåt med en 3 tums rör å en liten fullflödesdämpare bak, Fan så äckligt skönt ljud, blev perfekt med upphängningarna med.
Satte dit ett öppet luftfilter också å satan vad väl man hör pyset vid gassläpp.
Det jag nu undrar är det här med dumpventil, Sitter det en sådan redan original?
Varför blir det ett lite osexigt pys, Hur gör jag för att få det att vissla så där gött istället?
Byta ventil eller? vad ska jag ha? Var sitter den, snällt om nån förklarar ingående för jag e lite ny på detta. Tack
#369568
Varför vill du ha öppen dumpventil, bilen går ju sämre med det? plus att den nyser när växlar eller släpper gasen.
Men vill du få bilen att låda som i "the fast and the furious" krävs lite modifiering.
Du behöver en öppen dumpventil. Har aldrig installerat en sådan men det finns förmodligen mycket guider om sånt här. följer förmodligen också med en manual när du köper ventilen som beskriver hur och vart den ska kopplas in. Pröva att söka på forumet och att googla
#369574
på en bil med (lmm) som du har (luftmassemätare) så funkar det inte med öppen dumpt. ska förklara varför . lufftmassemätaren registrerar all luft som kommer in i motorn och ställer in sig blanannat efter det . har man då en öppen dump och dumpar ut den luften som luftmassemätaren har registrerat så blir det fel. det man kan göra för att få lite skönare dump ljud ( om man nu vill ha det ) det är att skaffa sig en återciskulerande dump ( den skickar luften tillbax innan luftmassemätaren .

hoppas du förstår bara fråga mer så svarar jag = )
mvh johan
#369731
finns juh såkallade hybriddumpar

GFBs hybridventiler har två utblås, ett är återcirkulerande och det andra släpper ut luft i atmosfären. Hybriden agerar sekventiellt, vilket betyder att det första utblåset, det återcirkulerande, ligger 4mm lägre än det atmosfäriska i kolvloppet. När motorn belastas normalt så öppnar kolven endast det
första utblåset, så att dumpen fungerar precis som en vanlig återcirkulerande ventil.

När motorn belastas hårdare och laddtrycket är högre, så går kolven upp och öppnar det atmosfäriska utblåset. Ventilen släpper då ut ca 50% av trycket ut i atmosfären, vilket resulterar i ett ordentligt pys. Hur hård fjädern ska vara och hur mycket dumpen ska öppna, bestämmer du själv genom att justera skruven på toppen.

Det betyder också att bilar med känsliga luftmassemätare kan montera en dump och få ett härligt dumpljud utan att riskera felkoder och för fet luft/bensinmix mellan växlingar. Ingen annan tillverkare kan skryta med detta.

En GFB dumpventil håller bilens livslängd och länge till. Den är fabrikstestad för att klara långt över 10 bars laddtryck. Du kan även stänga antingen återcirkulationen
eller trumpeten på hybriden med en medföljande plugg. På det viset så är hybridventilen även en 100% atmosfärisk ventil och en 100% återcirkulerande ventil när du själv vill. Ett enkelt ingrepp är allt som krävs för att ändra.
Du får alltså 3 dumpar i en!

Anslutning: 25mm

Alla dumpventiler är nya i kartong och fås med kvitto och 6 års garanti.

Läs mer på:
http://www.streetside.se/index.php?main ... cts_id=161
Taget från deras blocket annons
#369872
Dom allra flesta bilar med turbo har återcirkulerande "dump" original. Brukar dock kallas nåt i stil med "återcirkuleringsventil", "avlastningsventil", "bypassventil" eller nåt i den stilen. Om man inte har någon form av avlastning så kan man få stora skador på turbons impeller.
#370267
TÄNK SÅ HÄR,, OM DU HAR EN KOMPRESSOR PÅ JOBBET FÖR TRYCKLUFT OCH DET INTE SKULLE FINNAS EN AVLASTNINGVENTIL SOM STÄNGDE AV DEN SÅ SKULLE DEN FORTSÄTTA ATT PUMPA TILL TANKEN SPRÄNGS (OM INTE SÄKER HETS VENTILEN LÖSER UT) EN BIL MOTOR UTAN WAST ELLER DUMP, TURBO ELLER KOMPRESSOR SPELAR INGEN ROLL, DÅ BLÅSER DOM PÅ TILLS KOMPET BLIR SÅ HÖGT ATT KOLVAR OCH T-PACKNING ÅKER TILL EVIGHETEN, VI SAMARBETAR MED T-GIK NÄR DET GÄLLER ATT MÄTA IN FJÄDERTRYCKET FÖR RÄTT AVLASTNING, MED DET SAGT ATT SKRUVA INTE PÅ STÅNGEN UNDER OM DU INTE VET VAD DU GÖR.
#370326
NEJ, JAG HAR INTE BLANDAT IHOP, VILLE BARA GE HONOM EN ENKEL FÖRKLARING. DET TAR UPP HELA SIDAN OM JAG SKA FÖRKLARA, SÅ HA FÅR MAILA MIG, OCH LÄMNA M-BILNR....JAG HAR JU TILLGÅNG TILL ÖVER 20 ÅRS KUNSKAP OM TRIMNING.OCH DU HENRIK KAN JU DINA SAKER..SÅ VI FÅR LÄRA DOM SOM INTE VET.. :D
#370329
Din jämförelse med en vanlig kompressor är uppgiften hos en wg, dumpen släpper det övertryck som uppstår när man släpper gasen så inte trycket går bakvägen genom turbon... Kort förklarat men kanske så du menade och jag fattade fel :wink:
#370335
Mitt tips är att google lite om detta ämne. Finns ENORMT mycket trådar på mängder av forum som tar upp problematiken med att montera öppen dump på bilar som använder lmm..
Kort å gott, om man ser bort ifrån funktionen och ser på vad man faktiskt kan göra så har du några alternativ.
En såkallad hybriddump som någon nämde har jag hört ska fungera bra. Har inte provat det själv dock.

Sen finns det ju en till lösning, som är något overkill - men ändå.
Köp dig ett eftermarknadssprut som jobbar med mapsensor istället för LMM. Då kan du dumpa hela dagen eftersom sprutet inte alls beräknar luftmängden på samma sätt som tidigare. Dock så behöver jag inte ens nämna hur mkt som (och kostnad) det är att stoppa i ett annat sprut..?
För inte tala om allt tjafs med bes...

/Ticken

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]