Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
#345716
Ja, och en kondensator över knappen. Gnistan kommer när du släpper knappen. Men jag skulle nog koppla ett relä så det triggar sig själv och ger gnistor hela tiden när strömmen är på. Det blir nästan en konstant ljusbåge då, mindre risk för "misständning".

Nej, du är inte klok, men hur kul har man om allt man gör är normalt!? :twisted:
Användarvisningsbild
av sidhabo
#345772
v0lv0745 skrev: låt mig minnas el läran rätt nu, spolen är ju en som en gigantisk kondensator eller? den spar i sig en massa ström som man sedan skickar ut tex. ett tändstift via en tändkabel och den puls som skickar ut får tändstiftet att gnista eller?
12v -------- av/på knapp ---------- tändspole --------- tändkabel -------- tändstift ----- gnista
har jag "ritat" rätt ?
He he, el-lära ja. Både kondingen och spolen kan ju ladda potentiell energi. Men min gamle el-lära lärare kanske inte skulle hålla med dig helt. Kondingen och spolen är ju varandras "motsatser". Så han skulle nog rysa lite över spolen beskriven som en gigantisk kondensator :)
Men skit samma .... din ritning är väl praktiskt sett riktig. När du bryter strömmen till primären på spolen får du en "rekyl" i sekundären som genererar en högspänningspuls som ger dig gnistan på stiftet.
Så håll reda på dina två kretsar till spolen. Primären är 12 V via knapp/brytare/relä. Sekundären är högspänningen via tändkabel och jordningen av stiftet till chassi.
Enklast är väl att testa utan relä för att testa upplägget. Sen kan du ju finlira med relä enl. Sparkz inlägg.
Användarvisningsbild
av v0lv0745
#345912
Sparkz skrev:Ja, och en kondensator över knappen. Gnistan kommer när du släpper knappen. Men jag skulle nog koppla ett relä så det triggar sig själv och ger gnistor hela tiden när strömmen är på. Det blir nästan en konstant ljusbåge då, mindre risk för "misständning".

Nej, du är inte klok, men hur kul har man om allt man gör är normalt!? :twisted:
v


kondensator, vad ska den göra över knappen ?


----blinkersrelä----
I I
I I
12v------kondensator----------------------av/på knapp----tändspole-----tändkabel----stift----slutrör avgasrör----gnista


TYP NÅT SÅ HÄR KANSKE ?????
Användarvisningsbild
av sidhabo
#346206
Kondingen är till för att döda gnistor i din brytare. Annars pajar den förr eller senare. Du får ju en spänningspuls även i primärlindningen. Men där är den bara till skada. Som alternativ kan du koppla in ett relä istället för brytaren. Som Sparkz sa.
Om du ska använda ett relä, se till att det är ett separat relä. Inte t ex det aktiva blink-reläet :shock:

Bild
Användarvisningsbild
av Sparkz
#346242
Ett blinkrelä skulle nog blinka ganska snabbt med bara en reläspole som last...
Men ett relä är ganska enkelt:
Bild
Det måste vara ett växlande relä, och du använder den brytande kontakten. Spolen får ström genom kontakten, kontakten bryter och spolen släpper taget igen osv.
Ev. kan man behöva lägga till en diod och kondensator (ritad med grönt) för att sakta ner det lite.

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]

V70 motor till 850

Finns väl knappt en bult som är lika p&a[…]

Nya eller gamla V60

Hej alla, Tiden gick snabbt. Har hunnit prova en […]