tänspole + tändkabel + tändstift

Volvo 700, 900, V90 & S90 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer


tänspole + tändkabel + tändstift

Inläggav v0lv0745 mån 23 nov 2009, 04:42

kan man få gnista eller måste man ha en fördelare mellan stiftet och spolen innan man kopplar i tändatiftet
lagom med gaspedal och en mass NOS
Användarvisningsbild
v0lv0745
Halkkörning
 
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 15 jul 2009, 23:33
Ort: stockholm
Kör: volvo 745 gl -91



Re: tänspole + tändkabel + tändstift

Inläggav sidhabo mån 23 nov 2009, 21:31

v0lv0745 skrev:kan man få gnista eller måste man ha en fördelare mellan stiftet och spolen innan man kopplar i tändatiftet

Fördelaren "fördelar" gnista till varje stift på rätt tid när resp. stíft ska ha gnista. Så givetvis måste du ha en fungerande fördelare innan du får gnista på stiften från spolen. Vilken bil pratar du om ?
Och vad är ditt problem ? Ingen gnista på något stift ?
745 -88 Aut B230F, 740a
855 -95 Turbo Automat
Användarvisningsbild
sidhabo
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1416
Blev medlem: ons 22 okt 2008, 19:13
Ort: Göteborg
Kör: 855 -95 B5234T Turbo AW42 Automat

Re: tänspole + tändkabel + tändstift

Inläggav v0lv0745 mån 23 nov 2009, 21:47

sidhabo skrev:
v0lv0745 skrev:kan man få gnista eller måste man ha en fördelare mellan stiftet och spolen innan man kopplar i tändatiftet

Fördelaren "fördelar" gnista till varje stift på rätt tid när resp. stíft ska ha gnista. Så givetvis måste du ha en fungerande fördelare innan du får gnista på stiften från spolen. Vilken bil pratar du om ?
Och vad är ditt problem ? Ingen gnista på något stift ?



ingen specifik bil, håller på att bygga en "eldkastare" med hjälp av en tändspole som suttit i en 940:a en spolartank m. motor från biltema ska meka ihop det så man kan kasta lite flames i min 740:a :D

tänkte lite på om man kan få gnista på ett stfit så man kan tända till bensinet somska ut ur avgasröret bara
lagom med gaspedal och en mass NOS
Användarvisningsbild
v0lv0745
Halkkörning
 
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 15 jul 2009, 23:33
Ort: stockholm
Kör: volvo 745 gl -91

Re: tänspole + tändkabel + tändstift

Inläggav sidhabo mån 23 nov 2009, 22:07

Hm, ok det där kan jag inget om :)
Men det låter som du ändock behöver få gnistan korrelerad till när varje stift ska få sin gnista. För din eldkastarare ...
Men nån annan kanske vet mera än nada om detta som gäller för mig själv . Lycka till :-)-)
745 -88 Aut B230F, 740a
855 -95 Turbo Automat
Användarvisningsbild
sidhabo
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1416
Blev medlem: ons 22 okt 2008, 19:13
Ort: Göteborg
Kör: 855 -95 B5234T Turbo AW42 Automat

Re: tänspole + tändkabel + tändstift

Inläggav v0lv0745 tis 24 nov 2009, 01:51

sidhabo skrev:Hm, ok det där kan jag inget om :)
Men det låter som du ändock behöver få gnistan korrelerad till när varje stift ska få sin gnista. För din eldkastarare ...
Men nån annan kanske vet mera än nada om detta som gäller för mig själv . Lycka till :-)-)



jo det är ett stift som ska gnista

så en tändkabel från tändspolen till stift, får den då stiftet att gnista? utan fördelare mellan, tändspole tändkabel tändstift får det stiftet att gnista då det är min stora fråga
lagom med gaspedal och en mass NOS
Användarvisningsbild
v0lv0745
Halkkörning
 
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 15 jul 2009, 23:33
Ort: stockholm
Kör: volvo 745 gl -91

Re: tänspole + tändkabel + tändstift

Inläggav Redlös tis 24 nov 2009, 11:01

1: Du är inte klok.
2: Spolen laddar inte ur av sig själv utan måste ha resten av systemet också för att kunna lämna en gnista på ett stift. (Kort förklarat alltså)
Redlös
Uppkörning
 
Inlägg: 269
Blev medlem: lör 21 mar 2009, 17:21
Ort: Mora
Kör: V70 D5 AWD -07

Re: tänspole + tändkabel + tändstift

Inläggav sidhabo tis 24 nov 2009, 16:26

Håller med Redlös ... åtminstonde vad gäller punkt 2 :|
Förutom att fördelaren fördelar gnistan till rätt stift, så bryter och sluter den matningen till tändspolens primärlindning. Utan detta får du ingen gnista alls från tändspolen. Antar att det du vill göra är att behålla fördelaren men koppla högspänningen direkt till stiften ( ett stift ??) från tändspolen ?:-/
Vad är det som du vill åstadkomma egentligen ? Var har du fått ideen ifrån ?
745 -88 Aut B230F, 740a
855 -95 Turbo Automat
Användarvisningsbild
sidhabo
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1416
Blev medlem: ons 22 okt 2008, 19:13
Ort: Göteborg
Kör: 855 -95 B5234T Turbo AW42 Automat

Re: tänspole + tändkabel + tändstift

Inläggav v0lv0745 tis 24 nov 2009, 22:24

Redlös skrev:1: Du är inte klok.
2: Spolen laddar inte ur av sig själv utan måste ha resten av systemet också för att kunna lämna en gnista på ett stift. (Kort förklarat alltså)



svar ang. punkt 1: Tack
lagom med gaspedal och en mass NOS
Användarvisningsbild
v0lv0745
Halkkörning
 
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 15 jul 2009, 23:33
Ort: stockholm
Kör: volvo 745 gl -91

Re: tänspole + tändkabel + tändstift

Inläggav v0lv0745 tis 24 nov 2009, 22:26

sidhabo skrev:Håller med Redlös ... åtminstonde vad gäller punkt 2 :|
Förutom att fördelaren fördelar gnistan till rätt stift, så bryter och sluter den matningen till tändspolens primärlindning. Utan detta får du ingen gnista alls från tändspolen. Antar att det du vill göra är att behålla fördelaren men koppla högspänningen direkt till stiften ( ett stift ??) från tändspolen ?:-/
Vad är det som du vill åstadkomma egentligen ? Var har du fått ideen ifrån ?



det jag vill uppnå är att jag kan får gnista så jag kan antända bensinet som jag pumpar in i mitt avgassystem samtidigt jag gasar till motorn.

idén uppkom när jag byggde på min 10SAM (pontiac gto 1969)
lagom med gaspedal och en mass NOS
Användarvisningsbild
v0lv0745
Halkkörning
 
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 15 jul 2009, 23:33
Ort: stockholm
Kör: volvo 745 gl -91

Re: tänspole + tändkabel + tändstift

Inläggav sidhabo tis 24 nov 2009, 22:44

Ok, nu börjar det likna nåt
Du vill alltså ha gnista på ett "extra" stift som du stoppar in i din flamgenerator .. ? Eller ?
Gissar att du ska koppla en extra högspännings/tändkabel till detta stift då.
Går väl att göra med nåt hemmbygge. Antingen skarvar du från tändspolens tändkabel, eller från nån tändkabel till något av ordinarie stift .
+ eldsläckaren i bilen då :mrgreen:
Om jag nu fattat dig rätt .....
745 -88 Aut B230F, 740a
855 -95 Turbo Automat
Användarvisningsbild
sidhabo
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1416
Blev medlem: ons 22 okt 2008, 19:13
Ort: Göteborg
Kör: 855 -95 B5234T Turbo AW42 Automat

Re: tänspole + tändkabel + tändstift

Inläggav v0lv0745 tis 24 nov 2009, 23:15

sidhabo skrev:Ok, nu börjar det likna nåt
Du vill alltså ha gnista på ett "extra" stift som du stoppar in i din flamgenerator .. ? Eller ?
Gissar att du ska koppla en extra högspännings/tändkabel till detta stift då.
Går väl att göra med nåt hemmbygge. Antingen skarvar du från tändspolens tändkabel, eller från nån tändkabel till något av ordinarie stift .
+ eldsläckaren i bilen då :mrgreen:
Om jag nu fattat dig rätt .....



jag har en extra tändspole förutom den som redan sitter i min volvo 745 gl

alltså en spole löst som jag tänkte koppla 12v. till med en vippbrytare mellan batteriet o spolen, kan den ge mig gnista på stiftet som jag borrar in i slutröret på mitt avfassystemet. För avgassystemet blir väl minus till stiftet?
lagom med gaspedal och en mass NOS
Användarvisningsbild
v0lv0745
Halkkörning
 
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 15 jul 2009, 23:33
Ort: stockholm
Kör: volvo 745 gl -91

Re: tänspole + tändkabel + tändstift

Inläggav sidhabo tis 24 nov 2009, 23:30

M det låter bättre ... med en extra tändspole. Normalt sett genereras ju en gnista från tändspolen när du bryter av strömmen fram till primären. Så ifall du har en switch/tryck-knapp till 12 V matningen av spolen borde du kunna generera en gnista genom att bryta strömmen med den. Häng på ett stift direkt via en tändkabel från spolen. Samt se till att jorda stifthuset med t ex en startkabel för batteri. Bara att gå ut till bilen och testa. :-)-)
Hör av dig när du testat ... så vi vet att du inte brunnit upp :D
745 -88 Aut B230F, 740a
855 -95 Turbo Automat
Användarvisningsbild
sidhabo
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1416
Blev medlem: ons 22 okt 2008, 19:13
Ort: Göteborg
Kör: 855 -95 B5234T Turbo AW42 Automat

Re: tänspole + tändkabel + tändstift

Inläggav Lazydogmic ons 25 nov 2009, 01:32

Glödstift från en diesel kaske är lättare at få att funka.
Då behövs bara 12V, ingen tändspole.
Volvo 460 R.I.P. (den gillade sprit lika mycket som jag, ca 30% iblandning)
Användarvisningsbild
Lazydogmic
Uppkörning
 
Inlägg: 327
Blev medlem: ons 27 sep 2006, 02:20
Ort: sthlm
Kör: S70 GLT 98

Re: tänspole + tändkabel + tändstift

Inläggav v0lv0745 ons 25 nov 2009, 03:22

Lazydogmic skrev:Glödstift från en diesel kaske är lättare at få att funka.
Då behövs bara 12V, ingen tändspole.



har en tänspole som tar upp plats i garaget så varför betala när man redan har saker, sist jag kollade ut så växer inte pengar på träden men tack för tanken ändå
lagom med gaspedal och en mass NOS
Användarvisningsbild
v0lv0745
Halkkörning
 
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 15 jul 2009, 23:33
Ort: stockholm
Kör: volvo 745 gl -91

Re: tänspole + tändkabel + tändstift

Inläggav v0lv0745 ons 25 nov 2009, 03:28

sidhabo skrev:M det låter bättre ... med en extra tändspole. Normalt sett genereras ju en gnista från tändspolen när du bryter av strömmen fram till primären. Så ifall du har en switch/tryck-knapp till 12 V matningen av spolen borde du kunna generera en gnista genom att bryta strömmen med den. Häng på ett stift direkt via en tändkabel från spolen. Samt se till att jorda stifthuset med t ex en startkabel för batteri. Bara att gå ut till bilen och testa. :-)-)
Hör av dig när du testat ... så vi vet att du inte brunnit upp :D



låt mig minnas el läran rätt nu, spolen är ju en som en gigantisk kondensator eller? den spar i sig en massa ström som man sedan skickar ut tex. ett tändstift via en tändkabel och den puls som skickar ut får tändstiftet att gnista eller?


12v -------- av/på knapp ---------- tändspole --------- tändkabel -------- tändstift ----- gnista

har jag "ritat" rätt ?
lagom med gaspedal och en mass NOS
Användarvisningsbild
v0lv0745
Halkkörning
 
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 15 jul 2009, 23:33
Ort: stockholm
Kör: volvo 745 gl -91




Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Nästa

Återgå till Volvo 700, 900, V90 & S90

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster