Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#791181
Hej!

Jag följde den utmärkta beskrivningen ovan i somras och rengjorde gasspället och tomgångsmotorn på min 940 som har problem med ojämn tomgång. tomgången kan liksom haka upp sig för högt eller lågt framförallt när motortemperaturen inte hunnit bli normal.

Det blev bättre, men problemet har inte helt försvunnit. Tomgången hänger upp sig fortfarande fast åtminstone dör inte motorn helt på tomgången.

Någon fler idé från någon?

Tack på förhand!
#1226261
Så svårt är det inte att göra.Låna Haynes Rep Guide till 740 på Biblioteket. Det finns massa bilder och bra beskrivning där. Googla Videor på "Clean Throttle Body volvo 740". Det finns lite filmer där som kan ge dig hjälp.
#1226395
sicnarf skrev:Så svårt är det inte att göra.Låna Haynes Rep Guide till 740 på Biblioteket. Det finns massa bilder och bra beskrivning där. Googla Videor på "Clean Throttle Body volvo 740". Det finns lite filmer där som kan ge dig hjälp.

Tack så mycket! :)
#1226622
Hej på er, nu har jag precis gjort rent gasspjäll och tomgångsmotor helt själv.
Så jag tänkte skriva hur jag gjorde på min 940GL ifall det är någon nybörjare där ute som jag.
Vet att det har skrivits guider i denna tråd tidigare, men jag skriver en beskrivning jag med.

Gasspjället är det som sitter mellan insugsslangen och "spridarna". Om du följer luftburken upp till där den går ifrån "svart" till metall, så är det den grejen som sitter under gaswiren (där du kan gasa med bilen om du står under huven).

Totalt sett så sitter den bara med 3st 13mm bultar, men det finns också 2 vakkumslangar, 1 elkontakt, insugsslangen samt en liten metalkula som sitter i gaswiren. Det sitter också en packning där, så jag gjorde en egen packning med biltemas "packiningsgrejs".

Jag började med att lossa en plastclips som höll gaswire-kulan på plats. DEn lossar du genom att försiktigt ta en liten flat skruvsmejsel och pilla lite på undersidan (tittar du noga så ser du att det är en clips som trycker ihop plastbiten).

Sedan lossade jag elkontakten bara genom att klämma ihop den, och vakkumslangarna är bara att lossa försiktigt.
Därefter är det bara att ta bort insugsslangen med en vanlig skruvmejsel.

Den sitter med 3st 13mm bultar som jag skrev innan, och mina satt ganska ordentligt, men tillslut gick dem loss. Det är väldigt trångt så jag kunde inte använda ett spärrskaft.

NU borde hela spjället vara löst och du kan börja göra rent. Se till att du kan blåsa luft ifrån ventilerna där vakuumslangarna satt, så att luften kan gå fritt. Är det stopp måste du rengöra dem.

När du gjort rent allting så är det bara att sätta tillbaka allting i omvänd ordning.
*Ett tips när du ska göra rent gasspjället är att öppna det helt och sen sätta en liten skruvsmejslen i armen som öppnar och stänger den. Alltså inte inuti gasspjället utan på utsidan!*

Tomgångsmotorn är nästan ännu enklare att ta bort. DEn sitter under gasspjället och är en liten silvrig rund sak, men en kontakt i bak.
Den sitter fast i 2 slangar och en elkontakt (jag behövde inte skruva bort fästet utan min bara "gled ut").
Ta ut den och rengör.

Hoppas att min guide kan hjälpa dig, det är enklare än du tror! :)

Jag har ingen som helst fordonsutbildning, utan har lärt mig från internet och att pilla själv.

Ha de
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]