- mån 28 sep 2009, 09:28
#325310
Tjipp!
Min 940 -92 har länge haft problem med att varvtalet varierar från typ 100-200 varv till 2500 varv. Den fastnar i ena eller andra läget och ligger kvar där tills man stänger av och sätter på bilen, varpå den hamnar på 900 varv eller i det andra läget (alltså, högt varv om den innan omstart var på lågt eller lågt varv om den innan omstart var på högt). Detta är inget jätteproblem för mig men nu ska min flickvän börja övningsköra med bilen och då är det inte så kul när bilen plötsligt kör i 2000 varv av sig självt. Det lär ju inte vara bra för bilen att man stänger av och sätter på den var femte minut.
Efter att ha läst en massa trådar har jag insett att gasspjället och tomgångsmotorn kan behöva rengöras. Finns det någon pedagogiskt lagd person som kan skriva hur man gör detta? Någon som har något annat tips? Ska kolla felkoderna ikväll.
Min 940 -92 har länge haft problem med att varvtalet varierar från typ 100-200 varv till 2500 varv. Den fastnar i ena eller andra läget och ligger kvar där tills man stänger av och sätter på bilen, varpå den hamnar på 900 varv eller i det andra läget (alltså, högt varv om den innan omstart var på lågt eller lågt varv om den innan omstart var på högt). Detta är inget jätteproblem för mig men nu ska min flickvän börja övningsköra med bilen och då är det inte så kul när bilen plötsligt kör i 2000 varv av sig självt. Det lär ju inte vara bra för bilen att man stänger av och sätter på den var femte minut.
Efter att ha läst en massa trådar har jag insett att gasspjället och tomgångsmotorn kan behöva rengöras. Finns det någon pedagogiskt lagd person som kan skriva hur man gör detta? Någon som har något annat tips? Ska kolla felkoderna ikväll.