Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#325310
Tjipp!

Min 940 -92 har länge haft problem med att varvtalet varierar från typ 100-200 varv till 2500 varv. Den fastnar i ena eller andra läget och ligger kvar där tills man stänger av och sätter på bilen, varpå den hamnar på 900 varv eller i det andra läget (alltså, högt varv om den innan omstart var på lågt eller lågt varv om den innan omstart var på högt). Detta är inget jätteproblem för mig men nu ska min flickvän börja övningsköra med bilen och då är det inte så kul när bilen plötsligt kör i 2000 varv av sig självt. Det lär ju inte vara bra för bilen att man stänger av och sätter på den var femte minut.

Efter att ha läst en massa trådar har jag insett att gasspjället och tomgångsmotorn kan behöva rengöras. Finns det någon pedagogiskt lagd person som kan skriva hur man gör detta? Någon som har något annat tips? Ska kolla felkoderna ikväll.
#325342
Tomgångs motorn kan du rengöra med bromsrengöring o en tops. Du sprutar in medlet o så rengör du ventilen som sitter i med topsen te att d inte e nåt svart klägg kvar
Gasspjället tar du bort först o så kan du spruta bromsrengöring på den o rengöra den me papper te att den e ren från klägget inuti :D Hoppas förklaringen går o förstå ifrån :-)-)
#325350
Javars. Men vart sitter de rackarna då? Tomgångsmotorn verkar hyfsat lätt att hitta iom att den liksom sitter på en slang. Men gasspjället? Jag är inte jättevan vid att meka, som du märker, men lite kan jag nog skruva, bara jag vet på vad. :)
#325404
thezood skrev:Javars. Men vart sitter de rackarna då? Tomgångsmotorn verkar hyfsat lätt att hitta iom att den liksom sitter på en slang. Men gasspjället? Jag är inte jättevan vid att meka, som du märker, men lite kan jag nog skruva, bara jag vet på vad. :)
Följ slangen från luftfilterboxen, den går te gasspjället vid motorn
#325573
Ska försöka mig på en beskrivning av hur du ska göra. Om den blir pedagogisk utan bilder återstår dock att se.

Det första du ska göra är att lossa den slangen som går från luftburken (alltså den burk där luftfiltret sitter i) upp till insuget på motorn. På denna slang sitter också luftmängdmätaren (kallas även luftmassemätare). När denna är borttagen kan du komma åt spjället, som alltså sitter innanför inloppet för slangen du just tagit bort. Dock rekomenderar jag att helt ta bort spjället, då det är svårt att rengöra annars.

För att göra detta ska du lossa gaswiren (vrid hjulet bakåt och lossa wiren) samt lossa staget hjulet 8sitter med plastsnäppe). Därefter sitter det tre skruvar på insuget som du ska lossa (en ringnyckel fungerar bäst). Var försiktig när du tar bort huset så att packningen inte går sönder. I värsta fall kostar dessa 15kr på volvo. Slutligen sitter det en elkontakt som du får lossa. Nu kan du kika och rengöra spjällhuset.

Fortsätt sedan att ta bort tomgångs"motorn" som sitter under spjällhuset du just tog bort. Det går in tre slangar till denna om jag minns rätt. Plocka bort dem och lossa motorn, och rengör sedan. Ex ska diesel fungera bra. Även 5-56 smörjer fint.

Sedan är det bara montera tillbaka allting och hoppas att det hjälper.

Lycka till.

MVH Rampitsch
#326333
rampitsch skrev:...luftmängdmätaren (kallas även luftmassemätare)...
Har egentligen inte med tråden att göra, men den här killen har skrivit en bra beskrivning på skillnaden mellan luftmängdsmätare och luftmassmätare.

Beskrivning luftmängd/massemätare
#326504
När du nu har skurat ur spjällhuset så det är rent och fint tar du loss kontakten så den inte stör inställningen. Håll upp spjällhuset mot ljuset och se så spjällskivan är centrerad. Skruva ut stoppskruven några varv, öppna och stäng spjället några ggr.
Skruva in skruven tills den precis vidrör armen, och sen ett 1/4 varv till. Dra muttern utan att skruven rör sig.
Sätt tillbaka kontakten och justera den så att den klickar så fort spjället börjar öppna.
Med det här gjort och en tomgångsventil som är ren och går lätt så ska du ha en riktig tomgång.
#419098
Hej!

Gammal tråd, men eftersom det fanns bra instruktioner här och det saknades länk i faqen till vettig guide till rengöring av gasspjäll och tomgångsventil( :roll: Moderator??) så tänkte jag berika denna tråd med en guide med bilder hur man tar lös gasspjäll och tomgångsventil för rengöring i hopp om att det kan hjälpa någon annan att våga denna mycket enkla operation!

Bild 1
Bild

1. Lossa slangklämman och ta bort slangen som kommer från luftfiltret
2. Ta bort slangen(sitter löst, bara att försiktigt dra rakt upp)
3. Ta bort slangen(sitter löst, bara att försiktigt dra rakt upp)
4. Koppla los instrumentkabeln, tryck in metallbygeln och vicka försiktigt samtidigt som du drar rakt ut så släpper den
5. Koppla bort länken till gaswiren. Om du snurrar upp rullen ett halvt varv så kommer du åt lättare, pilla försiktigt upp plastbygeln på toppen med en liten skruvmejsel så kan du lätt ta loss den. Sitter på en "kula" på gasrullen
6. Använde en ringnyckel eller spärrskaft med hylsa och ta bort de 3 muttrarna som håller gasspjället. Om du ämnar återanvända packningen var försiktig så du inte skadar denna, sen det grönskrafferade i bild 2, den är skör!(En ny kostar 23 kr, dvs. väldigt värt pengarna om den är gamal och sliten)

Nu är gasspjället löst och du kan rengöra det både invändigt och utvändigt, själv använde jag t-sprit och tops för denna operation.

Bild 2.
Bild

7. Lossa tilluftslangen, denna sitter med slangklämma som ska lossas i tomgångsventilen.(Glömde ta ett kort innan jag lossade denna
8. Lossa frånluftslangen, denna kan vara lite svår att få loss, men släpp slangklämman och håll i tomgångsventilen medan du drar slangen nedåt så släpper det om du vickar lite.
9. Lossa styrkabeln. Samma konstruktion som kabeln till gasspjället. Om du trycker in metallbågen så släpper kontakten.

Nu kan du dra ur tomgångsventilen från hållaren och kommer åt att rengöra den både invändigt och utvändigt. Jag rengjorde den med t-sprit och tops överallt där jag kom åt och avslutade med att skölja igenom den med 5-56.(Går bra med WD-40 också).

Under tiden som gasspjället och tomgångsventilen nu rinner av och torkar så passar du på att rengöra överallt där det är lättare att komma åt med detta bortkopplat. Kontrollera skicket på alla slangar, böj på dem och kolla att de inte är torra och spricker(hellre att de spricker nu när de ändå är borta eller hur? Byt vid behov slangar och avsluta med att upprepa ovanstående procedur i omvänd ordning.

Innan du startar bilen föreslår jag att du går igenom denna checklista(glöm inte den nya packningen!):

Tomgångsventil:
Tilluftslang inkopplad och åtdragen
Frånluftslang inkopplad och åtdragen
Styrkabel inkopplad

Gasspjäll:
Ny packning(alt. den gamla) monterad
Muttrarna åtdragna så att gasspjället sitter fast?
Tilluftslangen inkopplad och åtdragen
De två slangarna på ovansidan inkopplade
Kabeln ikopplad igen.
Länken till gasrullen ditsatt igen och spärren intryckt så den sitter fast...

Nu återstår bara att starta motorn och den borde gå mycket jämnare :-)
Elschema 740

Jag har en rep.handbok från Lafri liknande d[…]

Volvo v70 2009

Har bytt egr adapterat den i vida med får &a[…]

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]