Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lundin
Som rubriken lyder. Är b23 en förkortning på b230 eller är det en helt annorlunda motor? :wink: isf, vad är skillnaden?
Användarvisningsbild
av Ramon
Nej, B23 är ingen förtkortning av B230, det är helt skilda motorer. Det går dock inte svara på din fråga angående vilka skillnader det finns mellan dessa så exakt.

Detta beror på vilken motorbeteckning på resp. motor du undrar skillnaden mellan? Jag menar, du har ju t.ex. B230A som är en förgasarmotor, du har ju B230E som har mekanisk insprutning, B230F med elektronisk insprutning, sen så finns det fler skillnader mellan dessa och B230 finns med ytterligare beteckningar än dessa som jag rabblade upp... Likväl finns det skillnader mellan B23:orna med. B23:orna är äldre motorer än vad B230:or är.

Det är med andra ord i princip inte möjligt att svara mer exakt än detta, innan man vet vilka beteckningar resp. motor (B23 samt B230) har som du vill jämföra skillnaderna på.
av Lundin
okej.. om vi jämför en b230f motor med en b23f(om sådana finns alltså :oops: ) ??
Användarvisningsbild
av Ramon
Jag kan inte så mycket om B23F-motorn, tror den är ganska ovanlig också, för man hör inte så mycket om den.

Det jag vet om den är i alla fall att den har elektronisk bränsleinsprutning och satt i bl.a. 240 1983-1984. B230F har även den elektronisk insprutning. Det som skiljer är bl.a. Topparna, kammarna samt sannolikt även spridarna, kolvarna, stakarna osv.
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Största skillnaderna mellan B23 och B230 hittar du inuti motonrn:

Vevaxeln:
B23 4st motvikter
B230 8st motvikter

Ramlagerdiameter
B23=63mm
B230 <-88 =55mm
B230 >-88 =63mm tror det var ca -88 bytet skedde, har oklara uppgifter på det.

Storändslager
B23=55mm
B230=49mm

Vevstakarna:
B23= 145mm långa
B230= 152mm långa.

Kolvarnas höjd:
B23=75,4mm
B230=64,7mm.

Sen, utvändigt, är det förutom olika typer av insprutning osv tändfördelaren som på B23 sitter på sidan av blocket i framkant på motorn, medans på B230 sitter den bak på topplocket och drivs av kamaxeln.
Användarvisningsbild
av eccy243
Nja, här kommer ett undantag som bekräftar regeln:
På B230A sitter fördelaren på sidan som på B23

/Erik
Användarvisningsbild
av Mysko
Lundin skrev:Som rubriken lyder. Är b23 en förkortning på b230 eller är det en helt annorlunda motor? :wink: isf, vad är skillnaden?
En viktig skillnad är att om kamremmen pajar på en B23 så blir det inte motorskador. Kolvarna kommer nämligen inte att möta ventilerna. På B230 motorn kan det hända, men tragiska motorras som följd.

Mer vet jag inte om skillnaderna.
Användarvisningsbild
av Ramon
Mysko skrev:
Lundin skrev:Som rubriken lyder. Är b23 en förkortning på b230 eller är det en helt annorlunda motor? :wink: isf, vad är skillnaden?
En viktig skillnad är att om kamremmen pajar på en B23 så blir det inte motorskador. Kolvarna kommer nämligen inte att möta ventilerna. På B230 motorn kan det hända, men tragiska motorras som följd.

Mer vet jag inte om skillnaderna.
Kan tillägga en viktig sak. Du kan få "ventilsallad" (kolvarna möter ventilerna) ifall du har en B200 eller B230 16v (kommer inte ihåg motorbeteckningen på 16v :oops:). Du får alltså inte det på en "vanlig" B230 8v.

Sen så är "kan få ventilsallad" som jag skrev ovan relativt med. Har man t.ex. Planat toppen för mkt och kör med Volvo-remmen på en B230E t.ex., så kan det hända att du kan få ventilsallad när kamremmen pajjar eller ifall motorn inte är inställd rätt osv. Som den skall. Men normalt sett så är det på B200 och på B230 16v som du får ventilsallad på. Kan hända att det finns någon motorbeteckning under B200 som du inte får ventilsallad på, men detta är jag lite osäker på.
av nolltvåett_raggaren
Lundin skrev:okej.. om vi jämför en b230f motor med en b23f(om sådana finns alltså :oops: ) ??
kan ingen riktigt svara på frågan ?
Användarvisningsbild
av Sparkz
B200/230 K slår i, den är lite annorlunda byggd med plan topp och förbränningsrummen i kolvarna.
Köpråd

Yes, de har utgått och varit eftertraktade. […]

Elpriset

Det är nu drygt två år sedan jag […]

Det är dränering från tankluckan, […]

Enklast att bygla kontaktstycket, sitter på […]