Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#317040
Tänkte först klargöra vilka modeller det finns.
I åldersordning från lansering:
Volvo 760 (1982-1990).
Volvo 740 (1984-1992).
Volvo 780 (1987-1990).
Volvo 940 (1991-1998).
Volvo 960 (1991-1997).
Volvo S90/V90 (1997-1998).

För utförlig information angånde modeller, skillnader i utrustning mellan olika modeller och paket. Se Volvos hemsida. Detta dokument tar bara upp skillnader från 1990 och frammåt, så därför tänkte jag gå igenom modellerna fram tills dess.

Volvo 760. Finns som GLE och Turbo.
Ersättaren till 200-serien presenterades i maj 1982. GLE har samma aluminium-V6-motor som i 260. Turbo har den vanliga fyrcylindriga turbomotorn från 240. Dom flesta 760 brukar vara ganska rikligt utrustade. 760 fick en liten "facelift" till 1988 års modell. Största nyheterna: Ny front. Ny instrumentpanel. Ny bakvagn av multilink-typ. Den fick även förbättrad motor detta år, mer om det senare.

Volvo 740. Finns som GL, GLE, GLT, GLT-16 valve och Turbo.
GL har ingen som hellst utrustning standard, alla 740 har servostyrning. På 1985, 1986 och vissa 1987 års modeller är det förgasar-motorer. Från och med 1987 års modell (med vissa undantag) fick GL bränsleinsprutad motor med lambda-sond och katalysator.
GLE har alltid bränsleinsprutad motor. GLE är även i regel lite mer utrustade. Till exempel mjuk plyschklädsel, men egentligen är GLE bara en "värre" motor och lite yttre kännetecken. Från och med 1989 års modell har alla GLE bränsleinsprutad motor med lambda-sond och katalysator.
GLT är lite speciell. Egentligen är det ett utrustningspaket som kom 1988 till GL, innehållande bland annat: Centrallås, elhissar fram och svarta lister runt rutorna. Men sen finns det också en GLT 16-valve. Den har som namnet antyder en 16-ventilsmotor, alla andra har 8 ventiler.
I övrigt har GLT 16-valve sedvanlig GLT-utrustning.
Turbon har ju självklart en turbo-motor, i övrigt brukar turbon vara utrustad som GLT.

Volvo 780.
Detta var en variant av 760, men som tvådörrars cupé. Delar mycket teknik med 760, bland annat motor. Men 780 har många helt egna detaljer.

Samtliga modeller finns även med dieselmotor. I det fallet är det en 6-cylindrig 2,4-liters motor från Volkswagen. Motorn finns både med och utan turbo.

Problemen.

Rost.
Dessa bilar börjar bli gamla, så det är läge att se upp med rosten. Känsliga ställen är nederkant dörrar, skärmkanter, längsgående balkar, trösklar, tvärgående balk framför bakaxeln, golv, reservhjulsbalja, det finns även baljor bakom bakhjulen som är rostbenägna. En del dragkrokar rostar också.

Mekanik.
Rent mekaniskt är dessa bilar ganska välbyggda. Lyssna efter oljud från växellåda och bakaxel. Det kan förekomma oljud på hårdkörda exemplar. På 1985 års modeller av 740 kom en ny typ av motor. Den kallades för lågfriktionsmotor, och är mer bensinsnål än tidigare. För att klara detta minskades storleken på lagerytorna inne i motorn. Något som gjorde att motorerna blev lite känsligare för misshandel än tidigare. Lyssna efter ett dovt eller högt klack-klack-klack-ljud som kommer långt nerifrån motorn. Då kan det vara ett vev- eller ramlager som håller på att ge sig. En motor som är värd att direkt varna för är V6an som sitter i 760 och 780. Dessa modeller finns med andra motorer, men är vanligast med V6an. Denna motor har lösa cylinderfoder. Packningarna till dessa är gjorda i papper, som med tiden sjunker ihop, med kylvätskeförbrukning, och förhöjt tryck i kylsystemet som följd. Denna konstruktion förbättrades på 1988 års modell. Då bytte även motorn namn, från B28 till B280. Denna motor ska enligt utsago vara märkbart bättre. När ersättaren till 760-serien (960) kom 1991 fick den samma motor som Volvo 850, fast med en cylinder till. Den motorn är mer stryktålig än den gamla V6an. 960 är en tung bil och sliter framvagnsleder märkbart mer än 940. Lyssna efter klapprande/klonkande när du åker över gupp. Lyssna och känn även efter vibrationer vid start och gaspådrag. Om sånna förekommer är oftast stödlagret, hardy-skivan eller knutkorsen slut. Kardannen kan också vara felkuggad.

Elektriskt.
En 740 innan 1990 med helt fungerande tankmätare är en ovanlighet. Det är något man får ta helt enkelt. Det är inte heller samma fel på alla. Det kan både vara fel på givaren, kablaget eller instrumentet. Bara för att tankmätaren visar något så ska du inte luras och tro att den fungerar. I övrigt, kolla så alla bakljus fungerar som dom ska. Det förekommer "hemmakopplade" bilar som det är rena flipperspelet på. Backljusen kan också vara trasiga på manuella bilar. Då är det oftast backljuskontakten på lådan som gett upp. Instrument som inte funkar riktigt är en annan grej som förekommer. Det brukar fixa sig tillfälligt om man klappar till med handflatan uppe på instrumentet. Oftast beror detta på dåliga lödningar i instrumentet.

Finish.
På 1995 års modeller av dessa bilar försämrades kvaliteten på monteringen av lädret på dörrsidorna. Som resultat av detta skrynklar sig lädret på dörrsidorna. Ser lite motbjudande ut bara.

Övrigt.
Kolla så all utrustning fungerar. Det finns välutrustade exemplar. Låt dig inte avskräckas av utrustning. Kolla bara så det funkar, så brukar det inte vara några problem sen. ACn i dessa bilar brukar i regel vara trasiga, men det går oftast att få till. Skönt på varma sommardagar.

Detta dokumet bygger helt och hållet på egna erfarenheter, och är långt ifrån den enda sanningen. Jag kan inte garantera att all information stämmer helt och hållet.

Hör av er via PM om ni saknar något.
Senast redigerad av 2 eccy243, redigerad totalt 0 gång. Anledning: Ändrat länken till Volvos beg-guide.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]