Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1497
Hej.
Köpte en beg 740 GL -90, matt röd..., förra veckan för att ha som andra bil.
Killen meddelande mig ett antal fel på bilen så det är OK.

Nu tänkte jag dock försöka ta tag i några av dessa och behöver en del hjälp för att veta hur jag bör agera.

a) Bensinmätaren visar galet. Ibland visar den fullt, ibland lite och någon gång kanske rätt?
Mätarnålen "hoppar" bakåt om man exempelvis tutar.

b) Hastighetsmätaren felar. Den fastnar ibland på noll och hoppar sedan upp till 50 då man kommit igång. Det skulle jag kunna leva med om det inte var så att man känner att den visar för mycket ibland när man kör, för lite ibland och kanske rätt ibland.
Vad göra?

c) Tutan låter kvävd och mycket tyst.

Bilen startar alltid direkt och halvljus, lampor etc verkar lysa OK.

Hänger desssa fel ihop?
Jag kan inte så mycket om mekande med bilar. Bör jag köpa en "Haynes" bok om 740 ?

Vad göra?

Tack på förhand. / Ove
#1509
a & b: slå lite på intrumentbrädan hårda slag, annars tar du ut mätarhuset och trycker in kablarna så du vet dom sitter, sen slår du på instrumentbrädan igen sen testar du och kör om det funkar.
Om inte tryck in visarna kan vara lösa.

c: Den är nog slut köp en ny.


Detta behöver du ingen bok för.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#1518
a) Tankarmaturen brukar vara skrot.

b) Hjälper det att slå på instrumentet så är det glapp i det, ledningbanorna spricker på kretskortet.

c) Tutan sitter fint placerad framför vänster framhjul och duschar i grus och saltvatten hela tiden. Jag brukar borra hål i plåtkanten precis framför och flytta upp den nya tutan så den sitter bakom kofångaren när jag byter.
av Mera_Volvo
#1561
OK - skall kolla.
Tutan verkar enkelt med andra ord. Det borde jag klara.

Skall testa att knacka på instrumentbrädan med lite våld.
Om det är en krets som är kass - är det dyrt att få bytt om man lämnar in den?

Vad kostar det att byta tankarmatur?

Tack. Mvh / Ove
Användarvisningsbild
av tbear
#1670
Hej,

Först problemet med din hastighetsmätare.

I min 740GL från -90 och i grannens 740GLE från samma årtal så berodde felet på samma sak. Nämligen ett antal lödningar som spruckit sönder pga vibrationer genom åren.

Mer specifikt var det ett litet kort med ytmonterade komponenter som sitter instucket på undersidan av moderkortet på hastighetsmätaren. Man fick plocka ur hela kassetten med instrumenten, och skruva bort hastighetsmätaren.

Jag synade moderkortets alla lödningar under lupp, och fann alltså (i båda fallen) 3 upp till 6 lödningar som vibrerat sönder på högra sidan om du har mätartavlan vänd mot dig.

Det lilla instuckna kortet sitter inte fast på annat sätt än genom lödningarna, och detta vet alla som tagit lödcert (inkl. jag) att så monterar man inte komponenter. Kan vara svårt att se, titta noga och vicka försiktigt kortet fram och tillbaka så ser du om lödningarna spruckit sönder. Det blir intermittent kontakt, och mätaren fungerar ibland - och ibland inte.

Plocka fram en lödpenna, tenn och flussmedel så är felet fixat på någon minut.

Standardfel på Volvos VDO mätare, så vanligt förekommande att det är svårt att få tag i mätare på skroten.

Tutan är det bara att köpa en ny, de håller inte hur länge som helst.
Det skall vara två stycken, och ibland har bara den ena pajat. Kolla båda.

Att bensinmätaren backar när du tutar får mig att tänka på jordfel.
Kan vara svårt att hitta, men det mesta i minus matningen går genom chassit, och då är det viktigt med rena och välanslutna jordpunkter.

Lycka till

/Tobbe
av Mera_Volvo
#1722
Jag är ingen bilmek men skall försöka ta loss instrumenten i helgen.
Lödningarna låter som en trolig felkälla. Skall anstränga mig att försöka felsöka detta.

Tutan skall jag byta. Borde t.o.m. jag klara.

Tankmätaren: VDO-mätaren? Är det själva visarinstrumentet du menar? Inget med givaren?
Skulle det kunna vara så att den är OK och att det beror på det eventuella jordfelet som du skriver?

Tack så länge! Mvh / Ove C
Användarvisningsbild
av tbear
#1806
Hej,

Förlåt att jag inte svarat på ett tag, haft lite strul med datorn.

Jag är ingen bilmek heller, men viss fallenhet för problemlösning kanske.

Att bensinmätaren går nedåt när du tutar låter som om givaren i tanken eller instrumentet har dålig jord. Tutan har naturligtvis inget alls med med bensinmätaren att göra, och därför tror jag att detta är ett jordfel.

Att bensinmätaren också visar konstiga värden är lite typiskt för volvo-740 och beror säkert på samma sak (dålig jord) eller att givaren i sig börjar bli dålig. Kolla om det finns en minuskabel som sitter fast i karossen någonstans vid/ovanför tanken och se till att den har ordentlig kontakt med godset. Det kan bli rost, ärg, smuts osv som ger dålig kontakt.

Hastighetsmätaren tillverkades till 740 av tyska VDO eller ett japanskt märke som jag inte just nu kommer på. (Jag och grannen hade VDO båda två i våra bilar).
Kassetten med instrumenten plockas enkelt bort med 2 skruv som sitter gömda bakom två plastlock som man får knäppa bort med en skruvmejsel. (Det ena locket står det "endast blyfri bensin" på.) Ta tag i höger och vänster sida och dra ut kassetten eller putta på bakifrån efter att du avlägsnat panelen ovanför pedalerna.
Sedan markerar du hur alla kontakter sitter (går ej att förväxla - men det hjälper om du ritar upp hur de sitter) och plockar bort dom. Markera med tex frystejp märkta med nummer.

Vänd kassetten med baksidan upp och avlägsna reostaten komplett och alla skruv runt kanten. Notera vilka skruvar som sitter var.
Tag av locket och notera att hastighetsmätaren sitter med 4 skruv. Demontera mätaren från huset försiktigt. Det sitter 4 guldpläterade stift som passar i 4 hål som man får vara försiktig om så att stiften ej kröks.
Nu har du mätaren lös i handen och kan syna lödningarna jag talade om tidigare. Lupp och starkt ljus hjälper och som sagt lödutrustning. Är det lödningarna som pajat så kommer mätaren att fungera perfekt efter reparationen. Montera ihop i omvänd ordning.
När du ändå har reostaten lös, så kolla lödningarna till det stora effektmotståndet. Det går en hel del ström där, motståndet blir så varmt att lödningarna brukar bli dåliga i endera änden. Detta får till följd att instrument/panel belysningen lägger av då och då.

Byta tutan/orna är enkelt. Sitter med en mutter som man lossar på och 2 stycken kabelskor. Man kan behöva klämma dit nya skor om de gamla ärgat sönder. Biltemas tutor är av dålig kvalitet och kabelskofästena rostar sönder inom ett par månader särskilt vintertid när det är blött. Efter 2 stycken från Biltema så köpte jag nästa från Mekonomen till dubbelt pris - men den håller än. Jag har flyttat min ena tuta till en plats bakom grillen. Fick förlänga kablarna några decimeter.

Hoppas detta hjälper - men du kanske redan har löst problemen.
Lycka till...

/Tobbe
av Mera_Volvo
#1823
Hej igen.
Nej, jag har inte hunnit ännu - och det var väl tur.
Bättre beskrivning än så här kan man knappast önska sig. TACK!

Jag skall, så fort min sambo passar lillkillen, kontrollera detta.

Återkommer i denna tråd om någon vecka då jag checkat läget.

Tack / Ove
Användarvisningsbild
av Sparkz
#1852
Yazaki är det Japanska märket.

Jordfel till tutan låter lite skumt, den matas ju med konstant + och jordas i rattstången via knappen. Instrumentet är jordat antingen i jordskenan i elcentralen eller en jordpunkt nere på A-stolpen.

Jorden till tankarmaturen kan vara ett problem. Kabeln är lödd på en liten plåtflik som är punktsvetsad i armaturen. Men den är bara till för förpumpen, nivågivaren har sin egen jordkabel.
av magnus12
#3631
Hej!
Jag har samma problem med hastighetsmätaren på min Volvo745 -90 Jag skrev ett inlägg i september om detta men har ännu inte fått åtgärdat felet. Jag har haft ur instrumentet(2 ggr) men kan inte se någon kallödning trots förstorningsglas. Är det någon som vet hur instrumentet styrs?? Det är väl med pulser 12V?? och på vilka stift?? Det är ju så svårt att köra och mäta på instrumentet samtidigt. Jag tänkte, om det går att simulera pulserna till instrumentet när "man har det på bordet" !!??
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]