Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JeppeM
Hej
Har sökt och läst så mycket trådar här på forumet så jag börjar bli yr ?:-/
Men känner att jag måste starta en ny tråd iaf.

Mitt problem är att jag har en 745:a -90 som går hur bra som helst när den är kall, men när den börjar bli varm blir den helt orkeslös och dör tillslut.
Är inga problem att starta igen, men den går då bara ca 5 sek sen sjunker tomgång till noll och den svarar inte på gas.

Har gjort en självdiagnos på den och får 2-3-1 som verkar betyda nått med lambdareglering, för fett/snålt vid delbelast.

Men min egen teori utan att vara speciellt kunnig om bilar och motorer är , att eftersom den går bra kall, men inte varm, att det kunnde vara något med termostaten??
Min temp mätare står på noll, men vet inte om jag vågar lita på den eftersom jag har lite konstiga jordfel i instrumenthuset (som vanligt med 740)

Någon med en egen teori eller om ni vill såga min ?
Tacksam för båda varianterna eftersom jag måste få igång min bil ASAP pga att jag måste ha en bil till jobbet:/

/desperat 745 ägare
av Palle
Jag är helt grön på volvo, men har mekat mycket saab ( är det en svordom på detta forum?).

Dock så hade far min samma fel på sin 740 GLT 16v. en gång i tiden.
Felet du beskriver stämmer väl in på vad som hände på fars bil.
Då var det lambda sonden som spökade, och gav fel data till styrenheten som i sin tur gav fel bränsleblandning.

Många saab åkare som också upplevt samma problem, och då var det åter igen lambdasonden som spökade. Gav då fel bränsleblandning samt fel tändning.

Mitt råd. byt lambdasond.

Något i bakhuvudet säger också luftmassemätare, men det verkar långsökt på just ditt problem..
Användarvisningsbild
av JeppeM
Inga mer tips och råd från någon ??
Har nu använt bilen i 2 dar till jobbet (ca 10 km tur/retur)
Och på den sträckan funkar bilen hur bra som helst.
Men den hinner ju inte bli varm på den sträckan, så tänkte att till helgen ska jag se till att jag har bogserings hjälp med mig och köra den riktigt varm och se vad som händer.

Om det vore Lambda sonden som är paj, borde inte lampan lysa då?
Jag menar om sonden är så paj att bilen dör!! så borde den väl även ge en tillräckligt stark fel kod så att lampan tänds?
Men är som sagt var inte så insatt.
Har dock testat att byta "databox" Jettronic och LMM , jag hade dom liggandes från ett vrak jag hade innan. (samma bosch Nr) . Och mitt problem kvarstår utan att blir bättre/förvärras .
Fan man måste ju vara magiker för att lista ut sånt här, ska fan köpa mig en bil från 60 talet som inte har sån här massa skit teknik :lol:

Tacksam för mer tips
Användarvisningsbild
av emwtur
du skall få en lista med saker som kan strula och grejer att kolla.
du är säker på att det BARA har med temperaturen på motorn att göra,
på vissa modeller kan bränslepumpen strula om man har mindre än halv tank.
-vet inte om din är berörd.

Nåväl ;
först och främst tempgivare. ( om inte mätaren inne i bilen funkar så kanske motorstyrningen också får samma felaktiga temperatursignal. )
bränslerelä ( kan ha knasiga lödningar )
spridarrelä ( ev jordfel )

när bilen stannar nästa gång. ha med en flaska startgas och spruta i insuget, startar den, så leta bränslefel; pumprelä, pump, insprutning.
startar den inte så lossa och kolla ett stift. är det surt eller torrt.
har du gnista när den inte startar ?

trasig lambda skall inte göra bilen okörbar vad jag vet utan tända "lambda"-lampan . men som du säger - du hade ju jordfel i instrumentpanelen....
det kanske är en bra ide att titta på det också ...

/emwtur
Användarvisningsbild
av JeppeM
Nja Är inte helt säker på att det BARA har med tempen att göra, anlednigen till att jag tror det är för att den går bra dom första 4-5 km och sen börjar strula, och samma sak varje gång. Så verkar som att det börjar strula när motorn börjar bli varm?!

Om termostaten har gått, kör den inte runt vattnet alls då?
Var nån på ett annat forum som skrev att det lät som den "värme nöp" för mig.

Börjar nästan tro att felkoden jag får (2-3-1) inte har med mitt problem att göra alls utan att jag har 2 problem istället?!
av Wezzli
Jag har liknande problem med min Volvo 745 16V från 1988 och jag har inte fått någon klarhet i vad det är som är fel. Vad som egentligen händer är att den går relativt magert när den är varm och jag får den felkoden ibland ochså. Koppla ur fanskapet så ska den väl gå i standardmapp, svårare än så är det väl inte att testa?
En trasig termostat leder oftast till att motorn går för kall :???: Gå efter det som emwtur skrev och försök ringa in felet om det är tändning eller bränsle... Många el komponenter kan bete sig konstigt om lödningarna är på väg att ge sig och felsökning är svåra när felen kommer och går :???:
Användarvisningsbild
av JeppeM
En fråga, Baktill på motorn in i blocket, sitter nått som ser ut som nån sensor med en kabel på , vad är det för nått?
Hoppas nån fattar vad/vart jag menar :)
Såg nämligen nu att kabeln som går dit verkar ha sett bättre dagar :(

Är det kanske nått som kan ha med mitt problem att göra?
I vilket fall skulle jag vilja veta vad det är för sensor (om det nu är en sensor)
Användarvisningsbild
av emwtur
menar du nere vid svänghjulet ?
sök på "impulsgivare" så får du en massa symptom på hur motorn beter sig när den är trasig !

/emwtur
Användarvisningsbild
av JeppeM
Hmm Sökte lite på impulsgivare, och hittade en tråd om en bil som verkar bete sig EXAKT likadant som min,och han bytte sensorn och sen var problemen borta. Ska ta och byta givaren och sen se om det blir bättre.

Tack alla som gett tips
Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gäll[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]