Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#517439
V & VX3 är ju samma kam i grunden men VX3 är flyttad 3 grader. Därför måste man ha ställbart kamdrev om man har VX3 för att ändra tillbaka till 0.
#517468
va snackar du om? varför skall man ändra tillbaka den till 0 för? jag kör utan ställbart nu- har kört i 8 månader
#1201012
HEJ

Jag blir så satans snurrig, läst på flera ställen och alla säger olika, vem ljuger?

Bilen är en Chipat LTT 97a turbo, med ställbar VG. Höjt ladd

1-VAD fasiken är bäst KAM seriöst nu ?

2-Önskar den har samma ös i början som nu, men att den får meeeer ös i mellan och högre.

3-OBS! Den får inte bli slöare i start än nu ! OBS!


Läste här:
http://jawz940turbo.weebly.com/volvo-tr ... 200hk.html
Kamaxel

Orginal kamaxeln som sitter i t, ex volvo 940 turbo/ltt (T-kamaxeln) kan du lika gärna använda som dörrstopp tongue Nej men, ifall du ska trimma så byt den direkt mot nån annan Volvo orginal eller varför inte en eftermarknads kamaxel

Volvo orginal kamaxlar

A-kamaxel -> Denna sitter i b23/b230A och B230ET. Är en bra kamaxel att starta med, drar fint i låg och mellan registret, inte fullt i de övre registren. Men ganska ok där också.

V-Kamaxel -> Sitter i B230E och B200E. Snäppet värre än A-kammen. Drar fint genom hela registret.

VX-3-kamaxel -> Sitter i B230FB Ungefär motsatsen till A-kammen. Drar fint i mellan å höga registren. Med lite tappad effekt i de lägre.

K-Kamaxel -> Sitter i tidiga B23E. Den näst värsta Volvo orginal kamaxeln, har ej testat denna. För den här är mer lämpad för "drag-race" stukad maskin.

H-Kamaxel -> Sitter i tidiga B23E. Den värsta kamxeln som Volvo gjort, ungefär samma karaktär som K-kammen.

LJUGER DENNA KILLE, ELLER LJUGER ANDRA? Blir så snurrigt.

Vilken är 100% bäst för mina önske mål? Du ska vara jävligt kunnig som svarar, orkar inte chansa längre.


TACKAR I FÖRVÄG NU FÖR 100% ÄRLIGT SERIÖST SVAR AV MYCKET KUNNIG ! :)


Sen går det ju att köpa nya kamaxlar, med en hel uppsjö med val möjligheter. Finns omslipade orginal kamaxlar, nya ohärdade kamaxlar och nya härdade kamaxlar. Det först nämnda är det billigaste alternativet av en eftermarknads kamaxel, och det sista är det dyraste.

Folkraceshop.se

ENEM.se
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1201303
Var hänger duktiga gammel Volvo trimmare idag?
Behöver vara i kontakt med dessa lirare aktuell tid nu.
Försöker få min bil grym nu, och behöver grymma tips akut gällande 7-9ser trimning aktuell tid nu,
allt ifrån var man handlar smartast/prisvärdast delarna med mera och mera :)
av NilsO
#1201511
Jag hör inte till dem. Men personen som skrivit texten du citerar har nog missförstått saker och ting. Det han/hon skriver gäller vad kamaxlarna ger för karaktär på sugmotorerna – inte på turbomotorerna.

Längre upp i tråden har signaturen "Sparkz" gjort ett inlägg, och där finns en mer läsvärd länk. Kontentan är att det inte är någon större mening att byta kamaxeln på turbomotorerna så länge man inte också byter grenrör/avgassystem, turbo mm.
#1201528
Det där med "vassare" kamaxeln det hör sugmotor till. Turbomotor är ju "av naturen" sämre på låga varv p.g.a lägre komp.förhållande och avsaknad av ordentligt turbotryck på lägre varv. Detta är ju delvis kompenserat med wastegaten men det fattas ändå en del. Så en "tamare" kam (tamare än VX3 alltså) och bättre "andningsmöjligheter" är nog "melodin". Det vill säga (som andra redan skrivit) se till att det är rätt flöde hela vägen från LMM till Ändröret där bak. Inkl. en ordentlig intercooler, större turbo som ger mer luft (inte nödvändigtvis högre tryck) och att avgaserna kommer ut lätt. Och det betyder inte nödvändigtvis en stor diameter på agasröret. Detta är nog viktigare än en annan kamaxel.
På en "vassare" kamaxel är avgas och insugsventilerna samtidigt öppna en längre tid (fler grader) än på en snällare. Detta är en nackdel på "vridet" på lägre varv även på sugmotorer, men det "förvärras" ju när man trycker in luften.
#1201792
Det ni två skrivit senast innehåller en del bra fakta.

Men den där Sparkz skriver om turbo volvos faktiskt, olika stek. Upp till 300hk
Det är Turbo helavägen det snackas om.

Men man blir så snurrig , alla säger olika.
Min är ju turbo.
Han nämner att turbon ha T axeln man kan stoppa dörren med.
Läs noga en gång .

Vad fasiken ska jag ha för Kam i min turbo bil? T axeln är ju bara skit.
Vill ha bilen lika rap i start som nu, men mer mellan och slutet,
han dör nästan vid mellan varven, slö på höga
DÖRRSTOPP kammen måste väck nu.

Men vilket blir bäst om man vill ha han lika rapp som han är nu till 3k, men sen ska han typ inte bli slö, han ska orka varva ut mkt mer ju

Större turbo sätter jag dit på våren, ingen värsting men en 16t, kanske 19t nu är det en 13
Downpipe tretum med tretums sportcat kommer även, den har halvsystem i 3nu klart, sportluftfilter är på
chip,

Sugen på sätta i en Kam som ändrar karaktären. T kammen som sitter i är ingen rolig kam alls ju

60mm IC i alu kommer även, nu är det ynklig 45mm cellpaket bara

Kommer jag köra 16t turbo så får chippet jag har nu stanna.
kLIVer jag till 19t så byter jag till högflödes spridare, bättre pump , och mappar bilen efter det

En förstärkt koppling är det första jag ska montera på våren, det gör jag innan man ökar turbo storlek.

Behöver även få bättre väghållning sen, tänkt på gula bilstein dämpare runt om, och bra fjädrar passande.
Det är så jävla mkt grejjer
Även däcken måste man ha bra sen

Hujjah vad dyrt det blir.
JAJA, säkerhet går före allt annat ändå.

Man får surt betala, sen blir man säkert glad och nöjd tillsist :)


Jag har blivit kär i Volvo bilar nu, haft några förut, sen har det bara vart tyska bilar.
Men jag gillar inte tyskarna eftersom jag inte kan meka och dona med de alls.

Nu väntar jag två nya volvos.
En S80 och en V70, två nya volvos som jag fick ta över nästan gratis, par tusenlappar styck bara , det finns endel fel på dessa två , misskötta, men lågmilade 19 och 21k mil
Jag ska få dom tiptop sen med hoppas jag,

Först ska 940 få all kärlek ändå :)
#1201820
Eftersom du har tänkt bygga om bil och motor så pass mycket borde du kanske ta kontakt med en trimfirma istället, och Bilprovningen. Din bil kan vara helbilsgodkänd och då får man inte ändra så mycket på den.
#1201857
Hej

Ja jo, men det är så himla många som gjort dessa modifieringar, synd dom inte ser tråden,
Dessa trimmare kanske hänger på annat forum för just trim bara?

Bilprovningen vet man att det kan bli lite problem med, men om jag sänker turbotrycket sen massor inför besiktning så kan dom väl inte klaga allt för mycket?
Vet att dom provkör bilar i besikning, den kommer ha enormt lågt turbotryck just då, det blir absolut ingen raket dom får provköra.
Det höjjer man tillbaka efter den blivit besiktigad tänkte jag =???

Problemet med trimfirmor är att dom vill sälja sina egna specialkammar dyrt, jag vill prova på ett volvo begagnad
Just nu tror jag V-Kammen skulle passa mina önskemål bäst, men är inte helt säker.
Skrivs lite olika här och var om de.
Leasing bildäck

https://www.gp.se/livsstil/varldens-gang/var-gener[…]

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]