Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av emmsan
#262156
Jag tänkte byta kam i min bil men då funderar ja på vilken som är bäst vx3 eller v eller har nån erfarenhet av fler alternativ i relativ budgetklass!?

TACKSAM FÖR ALLA SVAR!!!
av emmsan
#262286
Nej inget gjort med motorn ännu men ja tänkte att de skulle bli de därför tänkte ja kolla med folk här för de kan ju en del då ja själv inte kan så mycket ännu:-)
Har en V-kam i så fall om ja fått rätt info för de ska sitta org. på B230E eller stämmer inte det?
Användarvisningsbild
av Maxwell
#262296
Om E-motorn sitter i en 740 så är det en V-kam i den, sitter den i en 240 så är det troligtvis en A-kam. Du kommer tappa rätt mycket kraft på de lägre varven med en V-kam men desto mer kommer det på de övre. Med en A-kam drar motorn jämnare över hela registret, men allt är en smaksak. Allt är i alla fall bättre än original T-kam.

//Maxwell
Användarvisningsbild
av siviak
#262811
Lånar tråden lite... Ok hoppas jag?!?

Har själv en 945 LTT -96, med vad jag förmodar är Volvos turbo+ sats på. Sitter lite spännande saker under huven, bl a en NIRA- box med Volvo artikelnr och magnetventil mm. Bilen laddar 0,9 vilket jag har hört att turbo+ satsen ska göra... Har liksom Emmsan funderat på att byta kam, vet att det gör effekt i original motor, men hur kommer det fungera i min maskin? Kommer det påverka nämnvärt på bränsleförbrukning? Och givetvis kommer frågan, vilken kam bör man ta, och i vilka motorer sitter vad? Är ute efter snabbare acceleration vid rödljusen :twisted:
Användarvisningsbild
av Sparkz
#262908
Läs lite vad Jens skriver här: http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... er&sidnr=1
Kort sagt får man hålla sig till ganska snälla kamaxlar pga att original grenrör är rätt dåligt. Nu är det iofs rätt extrema byggen på Sävar, och en VX3 går knappast att kalla extrem, men det är väl lite att tänka på...
Skulle vara intressant att se vad det gör för skillnad om man byter grenrör och inte gör nåt annat.
Användarvisningsbild
av siviak
#262932
Var hittar jag A-kammen i för maskin då? Har fått för mig att det är den som sitter i 230A motorn... Rätt eller fel?

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..