Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
#315811
Jo jag har läst lite mer nu, T-kammen ger tydligen bra drag upp till ca 4000 varv, A-kammen ska ge liknande bottendrag men fortsätta lite längre upp i varvtalen. V, VX och VX3 är mer för gasvilliga, fast VX3 ska vara bättre på lägre varv. Då jag har automat är nog T-kammen OK för mig, men skulle kunna byta till en A-kam om jag kommer över en. Jag vill mest ha draget på låga varv.
#315911
Det håller jag med om att vx3 är villiga på höga varv. men man vill ju inte behöva varva ut motorn till max för att få lite drag :P jag skulle nog vilja ha lika mycket drag hela vägen stället. T.ex min kompis som köpte en 740 nu. han kan fan så still på ren asfalt och ståbörna på 2tusen :S ingen turbo...
det är sjukt tycker jag... och han har jämnt drag hela vägen..
av ramb0
#375785
själv så har jag en a-kam som är omslipad till mån-kam. den är högvarvig och bra mycket vassare en v och vx3 kamen! efter 3500 så bara smäller det till! någon som är intreserad av att köpa?? finns i linköping.
#517439
V & VX3 är ju samma kam i grunden men VX3 är flyttad 3 grader. Därför måste man ha ställbart kamdrev om man har VX3 för att ändra tillbaka till 0.
#517468
va snackar du om? varför skall man ändra tillbaka den till 0 för? jag kör utan ställbart nu- har kört i 8 månader
#1201012
HEJ

Jag blir så satans snurrig, läst på flera ställen och alla säger olika, vem ljuger?

Bilen är en Chipat LTT 97a turbo, med ställbar VG. Höjt ladd

1-VAD fasiken är bäst KAM seriöst nu ?

2-Önskar den har samma ös i början som nu, men att den får meeeer ös i mellan och högre.

3-OBS! Den får inte bli slöare i start än nu ! OBS!


Läste här:
http://jawz940turbo.weebly.com/volvo-tr ... 200hk.html
Kamaxel

Orginal kamaxeln som sitter i t, ex volvo 940 turbo/ltt (T-kamaxeln) kan du lika gärna använda som dörrstopp tongue Nej men, ifall du ska trimma så byt den direkt mot nån annan Volvo orginal eller varför inte en eftermarknads kamaxel

Volvo orginal kamaxlar

A-kamaxel -> Denna sitter i b23/b230A och B230ET. Är en bra kamaxel att starta med, drar fint i låg och mellan registret, inte fullt i de övre registren. Men ganska ok där också.

V-Kamaxel -> Sitter i B230E och B200E. Snäppet värre än A-kammen. Drar fint genom hela registret.

VX-3-kamaxel -> Sitter i B230FB Ungefär motsatsen till A-kammen. Drar fint i mellan å höga registren. Med lite tappad effekt i de lägre.

K-Kamaxel -> Sitter i tidiga B23E. Den näst värsta Volvo orginal kamaxeln, har ej testat denna. För den här är mer lämpad för "drag-race" stukad maskin.

H-Kamaxel -> Sitter i tidiga B23E. Den värsta kamxeln som Volvo gjort, ungefär samma karaktär som K-kammen.

LJUGER DENNA KILLE, ELLER LJUGER ANDRA? Blir så snurrigt.

Vilken är 100% bäst för mina önske mål? Du ska vara jävligt kunnig som svarar, orkar inte chansa längre.


TACKAR I FÖRVÄG NU FÖR 100% ÄRLIGT SERIÖST SVAR AV MYCKET KUNNIG ! :)


Sen går det ju att köpa nya kamaxlar, med en hel uppsjö med val möjligheter. Finns omslipade orginal kamaxlar, nya ohärdade kamaxlar och nya härdade kamaxlar. Det först nämnda är det billigaste alternativet av en eftermarknads kamaxel, och det sista är det dyraste.

Folkraceshop.se

ENEM.se
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1201303
Var hänger duktiga gammel Volvo trimmare idag?
Behöver vara i kontakt med dessa lirare aktuell tid nu.
Försöker få min bil grym nu, och behöver grymma tips akut gällande 7-9ser trimning aktuell tid nu,
allt ifrån var man handlar smartast/prisvärdast delarna med mera och mera :)
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]