Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hakon
#260414
Hej!. det är så att bilen inte startar längre, Dog för mig vid macken och fick bogseras hem, han tuggar bara,gnista finns det.
Vi kolla om det kom någon bensin och det gjorde det inte. Så vi (pappa och jag) tror att det är pumpen eller om det är skit någonstans i systemet. Men så kom pappa på det att det kanske är någon säkring?. Har bensinpumpen en egen säkring som kanske har gått?. Någon som har någon aning om vad det kan vara?. Och vart sitter Bensinpumpen?, har inte haft bilen i så många veckor max 4 så har ju inte hunnit greja med den så mycket. Hoppas frågan är bra formulerad så alla fattar!. Hjälp uppskattas!.


Mvh//Robin.
Senast redigerad av 1 Hakon, redigerad totalt 0 gånger.
#260445
du skall ha två pumpar - en i tanken och en under bilen -precis under förarstolen.

kolla säkringar och RELÄT till pumpen !
Hur kollade ni om det kom bensin ?

Sök här på forumet - men först : Kolla felkoderna ! översta inlägget i forumet beskriver hur !

/emwtur
#260449
Hej!. Vi ska kolla säkringarna imorgon. Vi kollade genom att ta bort slangen till motorn(ursäkta utrycket inte så motor kunnig,änn). och kolla om det kom något. Men det gjorde det inte.

Mvh//Robin.
#260537
B230FK har bara en soppapump som sitter i tanken, filtret däremot sitter under förarstolen!

Jag gissar på bränslerelät, ett vitt som sitter bakom askkoppen, ta bort prylfacket ovanför för att komma åt bäst. Knacka lite på relät så ska du se pumpen hoppar igång :) vanligt med kallödningar som släpper med tiden. går att pilla av locket och löda om kontakterna om man har lödkolv annars köpa ett begagnat på skroten.

Lycka till!

/sparris
#260559
sparris skrev:B230FK har bara en soppapump som sitter i tanken, filtret däremot sitter under förarstolen!
Jag kanske har fel - men jag trodde det bara var Regina som hade en pump, och att Regina inte fanns på några turbo modeller, Härav ; om turbo ->två pumpar.

men jag kan mycket väl dra för enkla slutsatser- och som du skriver, är relät troligaste orsaken.

/emwtur
#260586
jag hade 2 pumpar på min 945 -95 med b230FK (lätttrycksturbon..), men jag har hört om andra 95 som tydligen haft 1 pump? på 96-98 vet jag att det ska sitta 1 pump bara.
Sak samma. troligtvis det vita relät bakom askkoppen som redan är nämnt, säkring nr 1 är troligen hel eftersom ni får gnista, då återstår bara säkring nr 11 om det skulle vara såpass enkelt.
Om relät är helt /testa gärna i annan bil, (740 med katalysator eller alla 940) har det relät.

man kan även dra ut hela säkrings/reläcentralen och vända den uppochner, den rosa/skära kabeln på stift nr 11 går till bränslepumpen. Den kan du direktkoppla med en annan kabel, eller om du flyttar den tillfälligt till säkring nr 1 där det alltid finns ström, då kan du höra pumpen om den fungerar. (testa även starta bilen då när pumpen är direktkopplad, relät måste dock sitta i för det fyller andra funktioner också). om relät är helt har du troligen fel i din bränslebox som sitter på passagerarsidan vid fötterna på högersidan.
#260605
Va nere nyss och kolla säkringar dom va hela. men kolla bara 11 då jag hade tändning ju. Och sen fick jag inte bort Facket ovanför, cdfack eller vad man ska kalla det. Hur gör man för att få bort det facket så jag kan kolla relät!.

Mvh//Robin.

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]