Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jmk
#249924
Har haft ojämn tomgång ett tag som kunde vara bra men oftast väldigt låg när bilen är kall för att efter kanske ett par mil gå upp till 2000varv till att resten av dagen vara bra, i alla fall tills den blir kall igen då tomgången blir låg igen.
Så i fredags skulle vi åka och handla, startade upp bilen efter att den stått still i ett par dar, som vanligt sista tiden med dålig tomgång.
När jag skulle köra så gick den mycket dåligt som om jag fick bensinstopp (ej fungerande tankmätare plus trasig trippmätare) så jag stoppade och fyllde i min 10 liters dunk, men den gick fortfarande mycket dåligt.
Kändes som den gick på 3 cylindrar, den dog när jag gasa och hade så dålig tomgång att hela bilen skakade rejält i ca 5min tills den sten dog.
Har inte startat sen dess och felsök visar 1-1-1 i 2:ans urtag och blinkar snabbt i 6:ans urtag.

Någon som kan tänkas veta vad felet, felen kan vara eller har nåt tips på var jag ska leta fel och hur jag ska gå tillväga?
Har själv varit inne på om det kan vara så att den stått ute i fukt och minus grader med tom tank så det blivit kondens men har ju fyllt på med 10 liter, tänkte även prova t-röd.

Blir glad för alla svar.

Mvh // Johan
Användarvisningsbild
av sidhabo
#249934
Börja med att ta loss ett stift i taget och kolla gnistan med rätt tändkabel inkopplad. Så kan du kolla om stiften är stentorra eller blöta också.
av dalldall
#249960
kolla om du har soppa fram till spridarna först! har du det så kolla reläet på expkärlet om du inte har reginasystemet! annars kolla pumprelä.
av jmk
#249989
Var sitter detta expkärlet? Och om reläet där är trasigt ska inte det visa sig när jag kollade felkoder?

Mvh//Johan
av jmk
#249999
ja ja det expkärlet...var så inne på bränslesystemet att jag trodde det var nåt expkärl till det...he he.
Tack ska ner och följa ditt råd.

Mvh//Johan
av jmk
#250017
Det var ingen skillnad på om tanken var full eller inte då bilen fungerade men med ojämn tomgång. Men det är klart förpumpen kan ju rasat helt nu när bilen inte startar alls så jag ska försöka lyssna och såklart tanka fullt.
Har alla 740 förpump?
Tack för den grymma manualen.

Mvh//Johan

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)