Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Freddas
Jag har en Volvo 940 -98. När jag köpte den fanns vibrationer i kraftöverföringen vid acceleration i hastigheten 35-50km/h ( 2:ans växel). Dessa vibrationer uppstår bara när bilen är lastad i bagaget och/eller baksäte.
Jag har nu bytt knutkorsen ( inget av de två "gamla" korsen kändes glapp eller kärvt). Var noga med uppmärkning vid knutkorsbytet och allt sitter som det gjorde från början.

Vibrationerna i kardan finns dock kvar. Exakt samma som tidigare ( acceleration i låg fart på 2:an med lastad bil).

Hardyskiva samt stödlager såg ok ut. Kan det vara växellådskudden som "säckat" ihop lite? Finns ju inget knutkors fram så om kudden säckar så borde karan komma i "spänn" mot stödlagret. Har jag fel i denna tanke?

Bilen har manuellväxellåda, M90 och har gått 23000mil.

Fredrik
Användarvisningsbild
av sidhabo
Har du kollat alla fästen för motor/växellåda ? Kan ju bli skumma problem vid belastning av motorn om nåt fäste är kasst.
Kolla alla däck. Hade en nästan omärklig bula på mitt däck som gav luriga vibrationer vid vissa hastigheter. Man kunde känna den med handen när man drog den efter däckytan.
Användarvisningsbild
av lilleman
min 945a var likadan det visade sig att det var fjädrarna bak som började bli dåliga
så vinklingen blev fel på kardanen.
hade man passagerare i baksätet skakade det som helsike rent.
min 740 skakade också med last så jag bytte fjädrar på den med så försvann vibrationer och skakningar på den med :P

mvh/roger
av Freddas
Kan ej bero på däcken, det är samma symtom både med vinter o sommardäck på.

Ska kolla motor o växellådsfäste.

Fjädrarna kanske det kan vara. Dock så känns inte bakfjädrarna svampiga. Men det kanske är så eftersom du roger haft två bilar med samma symtom.
Undrar dock hur vinklingen kan bli fel? Bilen borde ju vara konstruerad så att man kan köra tills genomslagsgummina tar i utan att kardan ska komma i fel läge.

Fredrik
Användarvisningsbild
av lilleman
Freddas skrev:Kan ej bero på däcken, det är samma symtom både med vinter o sommardäck på.

Ska kolla motor o växellådsfäste.

Fjädrarna kanske det kan vara. Dock så känns inte bakfjädrarna svampiga. Men det kanske är så eftersom du roger haft två bilar med samma symtom.
Undrar dock hur vinklingen kan bli fel? Bilen borde ju vara konstruerad så att man kan köra tills genomslagsgummina tar i utan att kardan ska komma i fel läge.

Fredrik
minsysters 945a är likadan där syns det riktigt tydligt hur den hänger i bakändan.
jag satte på biltemas förstärkta fjädrar det är 3-år sen nu och det funkar fortfarande utan problem :)
ska byta på syrrans nu i julhelgen. hon var i ullared och shoppade och lastade in massor där bak och då blev det rejäla vibrationer
vid acceleration och segdrag vid rödljus en.

mvh/roger
Användarvisningsbild
av lilleman
Freddas skrev:Ok.

Blir bilen högre bak med förstärkta fjädrar eller blir den bara hårdare i fjädringen?
den blir lite hårdare i fjädringen cirka 20-30% tycker inte den är högre än normalt.
du kan ju sätta dit gummi kuddar i fjädrarna och se om det hjälper 3-stycken i varje.
jag undrade så vad det var som jäklades på mina bilar ända till min bil stod sidan om en arbetskamrats
940 med 3000 mil på mätaren min bil hängde lite mer i baken än hans så det blev fjäderbyte sen var allt bra :lol:
men det är ju inte säkert att det är samma fel på din bil men det är samma symptom som mina hade.
då kostade fjädrarna 199 kr styck sen bytte jag själv så det var inga stora summor :)
hoppas det löser sig för det är jäkla irriterande :evil: när dem gamla fjädrarna var av syntes det hur pass mycket dem var ihoptryckta dem var.

mvh/roger
Oljeservice erfordras - Eller inte?

Skulle kunna vara diesel som spätt ut motorol[…]

Rub it in bara :-( rubitin.JPG

Visa din semesterbil(d)

Nu är knarren till folka parkerad i Belfast l[…]

Bromsbelägg byte

Å du kan ju bromsa lite mera fösta tide[…]