Bensinvärmare

Volvo 700, 900, V90 & S90 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Bensinvärmare

Inläggav hazze42 sön 02 nov 2008, 10:45

Har en v90-98 med B6304S o manuell låda o orginal bensinvärmare typ ståltermos.
Jag får imte den att fungera.När man ställer kl så startar kupefläkten o går i fem minuter sen stannar den o inget annat händer.Den fungerade förra vintern sen har jag inte använt den förrän nu.
Det hörs ut som pumpen pumpar lite precis innan allt stannar. ??:-/
hazze42
Övningskörning

Re: Bensinvärmare

Inläggav 945S sön 02 nov 2008, 14:04

Vilken pump är det som låter? Vattenpumpen (sitter bakom värmaren och vibrerar och surrar en aning), eller bensinpumpen (sitter på andra sidan motorn och tickar kanske drygt 1 gång per sekund). Båda skall gå. Med reservation för att placeringen kanske är annorlunda pga motorn i V90. Min sitter i en 945.

Blir glödstiftet varmt (sitter i värmaren, går en ledning dit)?

Snurrar fläkten i värmaren?
945 S B230FD M47 1995
945S
Uppkörning

Inläggav hazze42 sön 02 nov 2008, 16:47

Det är bensinpumpen som går,det luktar bensin i bilen också.
Glödstiftet har jag inte kännt på men det går en sladd dit o jag har varit där med wd40.
hazze42
Övningskörning

Inläggav Rådlös sön 02 nov 2008, 19:49

Glödstiftet kan ha sotat igen. Det finns också en flamvakt, en fotocell som stänger av bränslepumpen om det inte blir någon låga. Även den kan bli sotbelagd.
Behöver du handbok?
Rådlös
Tävlingspostare

Inläggav hazze42 sön 02 nov 2008, 20:55

Jo det kan vara bra att ha.
hazze42
Övningskörning

Inläggav Rådlös sön 02 nov 2008, 21:07

Hazze42, du har PM!
Rådlös
Tävlingspostare

Inläggav hazze42 mån 03 nov 2008, 14:06

Jag bugar o tackar hr Rådlös
Nu funkar värmaren, jag rengjorde kontakterna var rostigt o ärgat
hazze42
Övningskörning

Inläggav lennart lundberg mån 03 nov 2008, 20:23

Hej Rådlös!

Jag tror att det finns fler än jag som gärna vill ta del av tippsen som inkommer på forumet.
Du får gärna skriva i klartext vad ditt tips var nu när det börjar bli dags att använda denna fantastiska sak bensin/diesel värmare.

Lennart 960
S80 -05 2,5T aut
Business ++
Four-C
PPC läsare
lennart lundberg
Mekaniker Wannabe

Kör: S80 -05

Inläggav Rådlös tis 04 nov 2008, 00:38

Så här är det:
Jag har en fabriksmonterad värmare Volvo Flygmotor 091B i min 240 -92. Jag tog mig för att skanna min instruktionsbok plus boken med tiduret. Jag har delat ut det tidigare till några frågare här på forumet. Men jag har tänkt mig att fler borde få nytta av det, därför ville jag lägga in böckerna på Tips & Tricks, FAQ. Nu kan man inte göra detta själv, utan det är en moderator som gör det, och i nuläget ligger min bok och väntar på att en moderator fixar det.
Under tiden kan man faktiskt redan nu gå in där (FAQ) och kolla. Där finns redan en bok, men som jag uppfattade det, på tyska! Men pröva ni som kan det språket. Det är numera Ebersprächer som har tagit över tillverkning och försäljning av värmaren. Så vill man ha hjälp, vänder man sig till dom.
Men det finns en viktig sak att veta om, som Volvo naturligtvis inte berättar. Värmaren har en cirkulationspump monterad på slangarna, för att vattnet skall cirkulera medan motorn står still. Den pumpen har en begränsad livslängd, och Volvo tar oförskämt mycket betalt för den. Nu är det så att inom fritidsbåtvärlden finns samma pump för nästan halva priset! Kolla hos dom stora återförsäljarna av båttillbehör. Jag har även skrivit i en tråd tidigare om detta ganska nyligen, så det finns ett inlägg om det där katalognummer och tillverkare etc. etc. finns noterat.
Om man inte har bekantat sig med värmaren tidigare, kan det vara bra att känna till detta: Det är bara en vattenvärmare. Gamla tiders värmare blåste ju varmluft i kupén samtidigt som dom värmde vattnet. Det gör inte denna. Däremot kopplar man den så att den vanliga kupéfläkten snurrar och blåser varmluft. På så vis blir det varmt i bilen. Men det blir inte heller bastuvarmt som med äldre värmare. Det sitter en termostat i kupén som styr fläkten, så att det blir bara 20 - 25° i kupen. Och det räcker i och för sig. Men här måste man tänka på att ställa värmereglaget på max på kvällen när man lämnar bilen. Annars blir bara motorn varm. Man behöver inte röra fläktreglaget, det sköter elektroniken.
Det är alltså mycket elektronik och styrning till den här värmaren. Jag har inte prövat, men om man tänker sig att ta en värmare från en skrotad bil, eller köpa begagnat, så skall man noga se till att få samtliga kompletta kablar och eventuella relän, tidur och pumpar m.m. Det är nog ingen succé om man bara monterar "hälften" av anläggningen.
Samt även följande upplysning till dom som är berörda: Värmaren går utmärkt på E 85! T.o.m. bättre eftersom E 85 sotar mindre. Så ni som kör på E 85, helt eller blandat, behöver inte fundera, den går ändå! Detta gäller naturligtvis inte dieselmodellen 091D, som ser lika dan ut, men har andra bränsleförutsättningar.
Jag har hört talas om händiga bilägare med andra märken än Volvo, och dom säger att den går lika bra i andra bilfabrikat.
Rådlös
Tävlingspostare

Inläggav hazze42 tis 04 nov 2008, 08:30

Jag rengorde anslutningen till glödstiftet o även glödstiftet.
Sen tog jag loss den där lilla lampan o torkade av den den såg bra ut men det kan ha varit en hinna på den.
Sen provade jag att starta den o då gick den. :D
hazze42
Övningskörning

Re: Bensinvärmare 091B

Inläggav Rådlös tis 04 nov 2008, 09:48

Jag kollade igen på FAQ-sidan. Instruktionsboken finns där i "multilanguage", inklusive svenska! Så det var inte bara på tyska som jag trodde tidigare. Ursäktar mitt klavertramp. :oops:
Men om vi säger så här: Jag har instruktionsboken till tidur typ 3, medan FAQ-sidan har till typ 4. Så kan jag få känna mig lite viktig också. 8) Jag vet inte hur stor skillnaden är på dom olika typerna, men om någon är intresserad av just typ 3, så säg till.

Ett tillägg: I den här tråden finns länkar och uppgifter på cirkulationspumpen, som var billigare att köpa i båttillbehörsaffären.
viewtopic.php?f=15&t=33440
Rådlös
Tävlingspostare

Inläggav lennart lundberg tis 04 nov 2008, 15:09

Hej igen!

Mitt problem har varit att värmare inte ville komma igång med förbränningen ibland.
Mätte spänningen till glödstiftet och om jag inte mins fel så låg den på ca 11 Volt och ca 12,5 Volt på batteriet = spännings fall på ca 1,5 Volt.
Tog bort 11 Volten till glödstiftet och styrde ett relä med den spänningen. Ny 12 Volt från batteriet genom reläet till glödstiftet via en säkring.
Efter denna modifiering går min värmaren klanderfritt.
Ett litet tillägg.
De som har ECC ”klimatanläggning” behöver inte ställa in några reglage för att få max värme i bilen om allt är rätt installerat.

Lennart 960
S80 -05 2,5T aut
Business ++
Four-C
PPC läsare
lennart lundberg
Mekaniker Wannabe

Inläggav lennart lundberg tis 18 nov 2008, 20:38

Hej igen!

Skrev att min värmaren har gått klanderfritt det stämmer.
Nu när det var dags att använde den igen så stannade den efter ca 60 sek. Bränslepumpen slutade att ticka ”ingen bensin”.
Det var cirkulationspumpen som stannat precis som Rådlös skrev om tidigare.
Tog isär pumpen och det visade sig att det hade kommit in vatten i själva motorn. Det hade kommit mellan stålhöljet och permanentmagnaterna = rost. Detta gjorde att rotorn tog i magnaterna och på så sätt gick motor inte runt. Putsade bort rosten på höljet och satte tillbaka magnaterna som håls på plats av respektive plastgavlar.
Det som är lite knepigt är att få kolen plast utan att inte vara i vägen när kolektorn ska på plats. Jag använde en kraftig sytråd att spänna tillbaka kolen vid monteringen och sedan knipsa av den och dra ut den. Då föll kolen på plats.
Ville inte ta bort plastvingen som får vattnet att cirkulera ifall den blev skadad eller gick sönder. I så fall vore pumpen kass.
Pumpen / värmaren fungerar och jag sparade en slant om man inte räknar tiden i pengar utan att känslan ”jag fixade den”.

Lennart 960
S80 -05 2,5T aut
Business ++
Four-C
PPC läsare
lennart lundberg
Mekaniker Wannabe

Inläggav 945S tis 18 nov 2008, 22:03

Räkna inte med att cirkulationspumpen kommer fungera någon längre tid. Min var också full med vatten. Jag tömde den och den gick väl ett halvår kanske sen var den helt död. Kolhållaren hade smält. Köp en ny pump med magnetkoppling om du vill undvika mer jobb framöver... Pumpmodell o dyl finns i en tråd här någonstans.
945 S B230FD M47 1995
945S
Uppkörning

Inläggav lennart lundberg ons 19 nov 2008, 14:09

Hej igen!

Gjorde en liknande reparation på vår andra bil ”940” som har en Webasto bensinvärmare.
Den pumpen (magnetkoppling) har nu gått ca 10 vintrar. Visserligen sitter den på värmaren och är inte lika utsatt som på min 960, nere på rambenet.
Nästa problem med denna pump som sitter på min bil, tror jag blir när den keramiska tätningen lägger av (gummibälgen).
Jag hoppas att den ska fungera längre än ett år.

Lennart 960
S80 -05 2,5T aut
Business ++
Four-C
PPC läsare
lennart lundberg
Mekaniker Wannabe

Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum

Nästa