Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#222027
Min bensinvärmare som fungerat utmärkt i ett par år har lagt av. Både vattenpumpen och rotorn i värmaren är helt döda (ingen reaktion alls när man startar manuellt via tiduret) tiduret blinkar som det brukar göra när värmaren är igång. Det enda ljud som hörs när man startar är ett svagt "dubbelknäpp" (eller möjligen ett "knäpp-klonk"), vilket jag misstänker kommer från bensintanken (pumpen). I övrigt händr som sagt ingenting. Inga säkringar i ordinarie centralen är trasiga och överhettningstermostaten i bensinvärmaren har jag testat att återställa men den verkar inte ha löst ut.
Som sagt en 091-B värmare (silvertermos) i en 945 från 1995. Några bra tips på var man kan börja att felsöka?

tillägg: Jag har kollat alla anslutningar (el, slangar) men de ser ok ut.
#222037
Nu hittade jag en trasig 25A säkring i en lös hållare till höger om expansionskärlet. Efter byte av denna går nu kupefläkten, rotorn i bensinvärmaren samt att det tickar någonstans till vä om motorblocket (bensinpump antar jag). Värmarens vattenpump går dock inte vad jag kan känna (inga vibrationer) och värmaren startar aldrig bränna bensin, och den ger upp efter några minuters försök.
Glödstiftet tycks fungera. Det blir varmt runt om kring det på höljet.

Jag skall undersöka om pumpen fungerar om man kör den manuellt från ett batteri. Problemet kanske löser sig...
#222057
Nu kan jag Volvos bensinvärmare ganska dåligt men de flesta värmare brukar ha en flamvakt. Flamvakten är oftast en fotodiod som "ser" om det är en låga. Dessa brukar sota igen med tiden. Får den ingen signal så slås värmaren ifrån igen. Om du hittar din flamvakt så testa att göra rent den.

Istället för en fotodiod används idag oftast en mikrofon som "lyssnar" efter en låga istället då det är vanligt problem att fotodioden sotar igen
#222103
Pumpen är död. Jag får skaffa en ny och testa igen.
Dock tycker jag att värmaren borde tända även utan vattencirkulation. Den skulle ju naturligtvis överhetta och därmed släcka ganska snabbt, men att den inte tänder alls tyder på att det finns fler saker som är fel.

Berga, ja, värmaren har en fotodiod. Att den är igensotad borde dock inte hindra tändning, då en igensotad diod "ser ut" som om det behöver tändas. Eller tänker jag fel här? Jag skall skruva ur den och rengöra vid behov dock, tack för tipset.
#222335
Den borde ju som du säger försöka tända ändå. Fotodioden är ju till för att inte pytsa in massa bränsle i värmaren om den inte tänder. Om inte fotodioden reagerar på nån låga efter en viss tid så stryps bränsletillförslen.

Får du fram bränslet till brännaren från pumpen? Även om pumpen startar så kanske den inte pumpar fram nån soppa?
#225207
Nu funkar brännaren plötsligt. Utan vattenpump för tillfället förstås. Har beställt en dylik från Autoexperten (1195:-). Bilia villa ha 2200:-, min skrot hade ingenting. Återstår att se om jag får ihop den på måndag.
#225303
Jag kan tillägga att vattenpumpen finns inom båttillbehör för ett markant lägre pris än vad Volvo begär. Sök på dom stora båttillbehörsfirmorna Watski, Sea-Sea, Hjertmans m.fl.
Det är flera år sedan jag bytte nu, så jag avstår från att uppge några siffror, men båttillbehörsaffären var billigare.
#225606
I båtar är den säkert avsedd som en universalpump, både för varmt och kallt vatten. I många lite större båtar har man ju värmeanläggningar som tar vara på gångvärmen så länge motorn går. Annars kan man ha flera lösningar med värmare och värmeväxlare av olika slag. Då behövs en cirkulationspump av detta slaget. Pumpen skulle säkert fungera som länspump, men jag tror att den är i minsta laget? Möjligen för att tömma ut slaskvatten?
Man kan ju bläddra här t.ex. och hitta likvärdiga som Volvos modell: http://www.johnson-pump.com/SE/default.asp

Tillägg: Här är ett exempel från båttillbehörskatalogen: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=8900
#225652
Hittar ingenting på Johnsons hemsida men den från Seasea ser ju väldigt lik ut även om det inte står vad den tål för temperaturer. Den är dock magnetkopplad vilket originalet inte är (den har keramisk axeltätning). Jag skall hur som helst iväg och hämta den jag beställde på Autoexperten nu. Även den med magnetkoppling.

Ok nu hittade jag Johnsons cirkulationspumpar: http://www.johnson-pump.com/JPMarine/pr ... index.html

Pumpen är mycket riktigt en CM10P7 12V 16mm.
http://www.google.se/search?q=cm10p7

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]