Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1030370
En gammal tråd från 2008. Du måste under alla omständigheter öppna motorn om du har en K-motor eller 16-ventilare och där remmen har gått av. Då ser du vad som behöver åtgärdas. Det finns bilder här på internet där t.ex kolvarna har fått rejäla märken. Bildgoogla.
#1030422
Rent generellt, en motor med ventiler som rör sig i 180° med kolven så brukar det finnas plats. Detta gäller dom flesta motorer med enkel kamaxel (per cylinderrrad). Undantagen är dieselmotorer och den typen av bensinmotorer som just Volvos K-motorer. Dom flesta besin motorer har förbränningsrummet i topplocket, men K-motorn har förbränningsrummet i kolven (som en diesel). Vilket gör att avståndet mellan kolv och ventil är någon mm. På en en "vanlig" 8V (enkelkam) motor är der 10-15 mm. På dubbelkammotorer sitter ventilerna i vinkel mot kolven och kröks omedelbart om den är öppen när kolven kommer upp. På äldre typer (stötstänger) typ trimmade B18/20 kröker det oftast stötstängerna istället. Det fanns på -60 - 70-talet stötstångsmotorer med "hemisväriska" förbränningsrum, enkel enkel kamaxel och stötstäner. Chryslers Hemi motorer är väl mest kända, men både Citroën och Peugeot hade det i sina standardmotorer. Där sitter också ventilerna i vinkel mot kolven. Dessa motorer har väldigt sällan kamrem, så där hände "olyckorna" med krökta ventiler vid övervarvning där ventilfjädrarna inte hinner stänga ventilerna i tid. Detta är inget problem på motorer med överliggande kam/kammar p.g.a mindre "rörliga delar/vikt" i ventilsystemet, särskillt i motorer med 4/5/6 ventilsteknik där ventilerna blir väldigt små och lätta. Dessa motorer tål mycket höga varv. En 900cc motorcykel med 4-ventilsteknik varvar ju idag 14000 varv innan "rödstrecket".

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
#1030685
Cyberman01 skrev:(trots namnet V70?)
V = Versatility = mångsidighet på latin = herrgårdsvagn (jämnfört med Duett = två i en)
R = Refinement = Förfining (säger sig själv, eller??)
S = Sedan = Täckt bil (4-dörrars)
C = convertible = Ombyggbar, taket går ju att fälla ner. ”C” används ofta också för Cupè = 2-dörrars, ofta för 2 personer
Det finns andra "varianter" på detta också.
AWD = All Weel Drive = 4-hulsdrift på Volvospråk
Med en "vidvinkelkamera" bör man kunna se ventilerna, men då måste man ju också veta vilka som ska vara öppna och vilka som ska vara stängda, annars spelar det ju ingen roll. Dock kan man förmodligen se om det finns märken på någon/några kolv/kolvar, men det vet vi redan att det är. Förmodligen (har inte behövt testa det själv) kan man se om ventilerna stänger helt om man vrider runt vevaxeln så ingen kolv är i topp och sedan vrider runt en kamaxel i taget och kollar på nockarna när ventilerna ska vara stängda, att dom verkligen är det. eftersom det är hydrauliska ventiltryckare så funkar det förmodligen inte att kolla ventilspelet eftersom man inte vet vad spelet var innan det hände. Det kan ju också vara så pass lite krökt så man inte ser det, det som syns är förmodligen "bara" större skador.

Mvh
Lennart

Varför skulle vi byta modell? Enklast är[…]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Sorry jag skrev fel och menar fram. Ringen sitter […]

Tack återigen för svar. Tyvärr ve[…]

Jon Skolmen