Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#202453
Den faktiska livslängden på varje enskild kamrem är väl litet av ett lotteri. Men är den satt till 4500 mil av tillverkaren finns det säkert en bra anledning till detta. 24 ventiler att öppna är ju en betydligt större belastning än t ex 8.
#202506
Med all säkerhet finns det en god anledning till att dom satt 4500 som bytesintervall, det förstår väl vem hellst?!

Det intressanta är ju varför, att dom inte gjorde en annan lösning. Som Kemkedja exempelvis :)

Men det är ju bara att gilla läget och byta ;)
#203175
metalHJ skrev:Intressant tråd!

Tänkte kasta in en snabb fråga om min bil, Volvo 960 -91 med raka 6'an på 3 liter och 24 ventiler. Kommer inte ihåg motorbetäckningen, men det är en tidig 960 med 940 fronten.

Klarar den snurran ett kamremsras? Jag har nu överskridit den rekomenderade bytesintervallen med 300 mil. Volvo har satt 4500 mil som bytesintervall på dessa motorer, vilket jag tycker låter otroligt ofta? Kolla bara på deras 4 cylindriga motorer, som klarar uppåt 8000 mil utan att byta remmen.

Tacksam för svar då jag måste planera in ett byte, men hur mycket vågar jag åka med bilen fram tills dess?
MVH/ Pontus
Jag har hört nånstans att det går att byta drev, vattenpump, spännare och rem till en modell som är bredare. Detta ska då kunna ge längre bytesintervall. Men det kanske inte är försvarbart ekonomiskt.

Sen ang. byta eller ej, så kan man ju plocka av kåpan och titta på remmen. De som har bytt kamrem på en 850/S/V70 med 16 000-mils intervall har säkert noterat att remmen som man tar bort brukar vara VÄLDIGT torrsprucken. Den ser inte kry ut. Om remmen ser hyfsad ut så kan du nog köra vidare med gott samvete ett tag till.
#203183
När jag köpte bilen bände jag bort överdelen på kåpan och slog en snabbtitt på remmen. Vid den snabba titten såg remmen väldigt fräsch ut. Mycket "gods" kvar av gummit, och jag såg inte till några torrsprickor. Men det var bara en snabbtitt utan hela kåpan bortplockad. Och bilen köpte jag för bara några veckor sedan...

Ska försöka få tid i helgen och plocka dän kåpan och kika på remmen mer noggrant. För det är som du säger, känns den fräsch i gummit, ser fräsch ut utan sprickor så finns det ju ingen anledning att kosta på ett byte redan nu. För fortfarande känns 4500 mil som bytesinterväll VÄL tilltaget från volvos sida, även om det är en större och starkare motor än genomsnittet på volvo bilar. 6000 mil hade jag köpt...

Jag åkte diesel förrut, och med det vridet i dieselmotorerna så är vi uppe i sexans vrid om inte mer. Och där var bytesintervallen på 6000 mil har jag för mig. Och bensinare brukar ju generellt ha längre bytesintervaller än dieslarna då dessa arbetar mycket starkare vid lägre varv och då säkert påfrestar remmen mera.

Men det känns jävligt dumt att försöka trotsa en så gyllene regel som att byta remmen, det bara stör mig :P

960'in har väldigt många bra sidor, men denna sida tycker jag är mindre tilltänkt av volvo! Freak eller inte, men jag diggar bilen stenhårt så jag får gilla läget och byta remmen så fort jag får tid och pengar över. Vilket förmodligen blir till semestern om 2 veckor, tills dess ska banne mig remmen hålla annars kommer jag skaffa en trampcykel och ge fan i dessa satans bilar :D Jag har haft sånt oflyt med min senaste bil, och jag hoppas volvon kan vända på detta och ge mig lite glädje till bilintresset igen!
#203432
Hasse63 skrev:Nu blir han ledsen... :roll:


Hur länge ska en rem hålla..vad är garantin på om det nu finns någon
Jag bytte min efter 10500 mil (2 dagar efter köpet), men fick till svar att den inte klarat 50(!!!!!) mil till då den va full i sprickor :( Då det är en GLT -16v är det lite kostsammare att byta så förra ägaren va nog en riktig snåljåp :x
#203437
Det borde gå att bygga om kamremmen på din 960. Från 95 och framåt sitter det en kamrem som står pall i 12000mil. Det enda mej verterligen som skiljer är bredden på remmen mao med bredare drev, kåpor så borde det gå. Det är även lite annorlunda upphängning av servopump, generator och AC-kompressor. Men det borde vara fullt genomförbart!

//David
#203511
Plockade av kåpan och inspekterade med lampa på kamremmen idag, till synes fanns inte en enda torrspricka och i övrigt kändes den relativt fräscht. Naturligtvis syndes de att den inte var ny, men några tecken på bristningar i remmen fanns inte. Så den kanske går några mil till, eller vad tror ni? Åtminstone 2 veckor till, så tar jag bytet på semestern...

Snabb fråga, byts spännrulle och löprulle ALLTID i samband med kamremsbyte? Eller är det inte riktigt känsligt med dom grejorna? För om lagret i rullen skär, så brister väl även remmen?
#203518
Nybbe_gefle skrev:Det borde gå att bygga om kamremmen på din 960. Från 95 och framåt sitter det en kamrem som står pall i 12000mil. Det enda mej verterligen som skiljer är bredden på remmen mao med bredare drev, kåpor så borde det gå. Det är även lite annorlunda upphängning av servopump, generator och AC-kompressor. Men det borde vara fullt genomförbart!

//David
Finns det några kompletta kit för en sådan konvertering, eller blir det att plocka från en rasad 3 liters motor efter 95? Jo jag tänkte också på det med drivremmen, spännrullen till drivremmen ligger ju nästan slickad mot kamremskåpan, så det blir väl en hel insats även där att flytta ut alla enheter, och få det att fungera.

Och motorn börjar närma sig 25000 mil, och jag börjar fundera på om jag skulle renovera toppen på den i vinter. Vet inte om detta någonsin är gjort, inga tickande ventiler eller andra missljud men mest i förebyggande syfte. I samband med en topprenovering kanske denna kamremskonvertering vore att fundera på?

Men jag vet inte hur mycket slitvargar dessa 960 är, hur många mil går motorn pall för? Är det en känslig konstruktion på motorn, som gärna ger sig eller liknar dom volvos 4 cylindriga som pinnar på över 40.000 utan större sveda och värk?
#203558
Tror nog att du får plocka ihop ett "konverteringskit" själv. Vet faktiskt inte hur pass slittåliga dessa motorer är men min har passerat 27000mil utan problem! Det är ju aldrig fel att byta spännhjul och löphjul!! Om du vill vara riktigt duktig byter du även vattenpumpen då den drivs av kamremmen på dessa motorer!

//David
D24 bränslepump problem

Är inte "hemma" på denna mo[…]

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]