Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kenken
Jag har en Volvo760-90 med delad axel och undrar hur man bär sig åt att byta dämp/fjädrar bak.Har börjat skruva men avslutade
när jag insåg att jag måste kontakta er på forumet för att få hjälp.Kan ngn vänlig själ beskriva för mig hur det går till.
Mvh Kenken
Lite mycket att skriva mitt tips är att investera i en haynes bok som du lär kunna ha nytta av många gånger där finns riktigt bra beskrivingar med bilder steg för steg för nästan alla byten och reperationer
Har en sådan men blir inte klokare av den.Mitt mekkunnande är bra,men jag undrar vad jag måste demontera.Vill bara ha tips på vad som ska lossas för att få dämpare/fjäder ut.
Ibland händer det ju att man skruvar lös onödigt mkt.Jag tror det handlar om Stödarm(den med fjädersätet)övre länk,krängningsstag(styrstag),Nedre länk.Stödarmen sitter ju med en bult i hjullagerhuset,går den bara att lossa och dra åt sidan så vore det ju enkelt och klart.Enkelt att förklara för den som vet.
//Kenken
Efter lite efterforskningar så har jag kommit fram till:
Skruva loss bulten till bärarmen baktill(som sitter fastskruvad i hjulnavet)bänd ut bärarmen från infästningen.Placera en domkraft under för att avlasta.Skruva
loss övre stötdämparfästet.Ta bort domkraften.Nu hänger den ner baktill,men eftersom fjädern är så lång så får du inte ut den.Nu ska du skruva loss främre fästet
för stödarmen från karossen.Du måste alltså skruva loss hela bärarmen för att få lös dämpare och fjäder,även här placerar du en domkraft under.Montera i omvänd ordning.
Jag har kommit så långt att jag har lossat baktill.Ska ta mig tid i helgen att skruva loss framtill.Skriv och berätta hur det går för dig 960.Verkar vara ett eländigt ingrepp.
//Kenken
Lånar tråden, tänkte bara fråga om nån vet vart man kan köpa stötdämpare + fjädrar (bak) till en 760 -90 med delad bakaxel + aut-nivå? Mekonomen ville ha 7-8000, är inte det lite väl dyrt? Får ju 2 hela 760 för det priset. Om nån vet om man kan köpa några billigare nån annan stans, så är det bara att skriva till mig. Mvh!
ralleballe skrev:Lånar tråden, tänkte bara fråga om nån vet vart man kan köpa stötdämpare + fjädrar (bak) till en 760 -90 med delad bakaxel + aut-nivå? Mekonomen ville ha 7-8000, är inte det lite väl dyrt? Får ju 2 hela 760 för det priset. Om nån vet om man kan köpa några billigare nån annan stans, så är det bara att skriva till mig. Mvh!
USA, ipdusa.com eller tilsvarende. nå som dollar er svak og SEK sterk bør det lønne seg.
Stötdämpare volvo 760 , Använd stötdämpare från Ford Mondeo dessa har samma längd ,det ända som behöver göras är att ta bort röret i bussningen nertill på stötdämparen och sätta i pinnen från volvo nivåreg stötdämparen ,denna passar precis i , Du måste använda andra fjädrar , ska vara utan nivåreg, kostnad stötdämpare 450kr fjäder 350kr

Man måste nollställa den lampan. Komm[…]

Eftersom det är så enkelt att koppla in[…]

På biltemas hemsida står: Spridaradap[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Har inte skruvat nåt ännu, lyckades f[…]