Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jannes
#191351
Hej! Jag har en volvo 945 -91 och har problem med att ac on/off blinkar så jag var på en verkstad å vi läck sökte å hitta trasig nippel bytte den vacum testa systemet de var tätt i med ny gas å ac funkar klockrent

ett problem nu bara lampan blinkar fortfarande och jag har inge felkoder när jag läser av från den svarta lådan på vänster sida om motorn får fel kod 1-1-1 på uttag 6 och felkod 1-1-1 på uttag 2 då ska de va ok har ändå provat att rensa koderna för att se om lampan slutar blinkar.

Hur får jag den att sluta blinka kan man rensa koder nån annanstans??? har även provat att lyfta på batterikabeln de hjälper inte heller bytte även termostat kontakten för att se om de va den som krångla inget resultat.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#191375
De koder du läst av är till motorstyrningen (uttag "2) och till tändsystemet (uttag 6). På bilar med ECC (dvs klimatanläggning) så läser du av felkoder via ECC-panelen. Vet inte om det är samma för bilar med "bara" AC.

//David
av jannes
#191379
Jag har inte ac jag har a ecc i bilen de står ac/off på knappen och runt den sitter en ram som blinkar. Hur läser man av koder på ecc panelen min blinkar ju konstant sen finns de ju en cirkulations knap till vänster men den e släckt iaf.

Hitta på forumet här hur man läser av felkoder på ecc paneln gjorde som de stod de roliga är att om jag sätter tempen på min å trycker in cirkulations knappen då slocknar ac/off kanppen men om jag rör tempen till 17 grader då börjar ac/off blinka igen =) och när jag höll in ac/off knappen i 5 sek hade cirk intryckt fläkt på auto spjäll på vent (luft i ansiktet) och på min så gav de inga blinkningar alls på ecc panelen.
av I.H.P
#191406
jannes skrev:...när jag höll in ac/off knappen i 5 sek hade cirk intryckt fläkt på auto spjäll på vent (luft i ansiktet) och på min så gav de inga blinkningar alls på ecc panelen.
Den ska vara intryckt mindre än 5 sekunder för att blinka fram koderna dvs. tryck in den, släpp och tryck ut den inom 5 sek.
//Björn
av jannes
#191413
tackar de funka fick koderna 1-2-1 och 1-6-1 ska kolla va de betyder vet att 1-6-1 har med sol sensorn att göra så den spelar väl inge roll de slocknar av ljus om jag läst rätt ska kolla 1-2-1
av I.H.P
#191416
Yttertempgivaren, om jag kommer ihåg rätt, finns beskrivet hur du testar i denna länk: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=26697
//Björn
av jannes
#191421
tackar jag läste den tråden verkar lite snurrigt är det kablage eller givare och vilken temp sensor menar de egentligen den bakom handsfacket eller den som sitter under grillen på min -91 som mäter ytter tempen

nu har jag kollat en sprängskiss i tråden med felkoder 1-2-1 är kabelbrott på yttertempen var sitter den? är det den under grillen vid kofångarn typ eller är det en tryckgivare. 1-3-1 är in vechile temp sensor de måste va den bakom handsfacket.... ?:-/
Senast redigerad av 1 jannes, redigerad totalt 0 gånger.
av I.H.P
#191430
Det är givaren bakom hanskfacket som avses med ECC yttertempgivare.
1-2-1 är kortslutning mot jord, det kan vara både kablage eller givarfel.
Ta bort kabeln från givaren och mät mellan givarens stift, det ska vara 9,9kOhm@25grC (lägre motsånd vid högre temperatur och vise versa).

Är detta OK låt kabeln vara borta och kolla om du fortfarande får samma felkod.
Får du det är det kabelproblem då det borde bli 1-2-2 (open circuit).
//Björn
av jannes
#191432
tacka så mycket slapp jag fundera på det inatt ska lägga mig ska jobba ska kolla dirket imorrn efter jobbet hoppas det bara e dålig kontakt typ ärjat =) skönt när experter svarar på inlägg å inte en massa "wannabe" kunna allt om bilar för de läst lite bilsport =)

Skriver om de löser sig så fler kan ta del av denna tråd å lösa sina ecc problem. men min ecc funkar kompressorn slår och torkfiltret e iskallt å de kyler bra i bilen 7-8grader när jag mäter utloppet =) fast den blinkar!
av jannes
#191558
koppla ur den vita kontakten får felkod 1-2-2, tar bort givaren mäter den visar 100ohm

lite tips för den som ska göra samma sak ta inte bort handsfacket räcker med skyddsplasten under. Givaren sitter mitt under långt bak 2 svarta kablar går in i en vit kontakt ta bort den sen vrider du på givaren som är i svartplast sen drar du bara ut den....

Hej, Jag är inte så insatt i hur st&ou[…]

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]

Elpriset

@lennarte Det är i smartmätaren du[…]

Har säkert glömt nått men som sag[…]