Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ronny_89
#158121
hej skulle vilja ha lite tips på va de kan vara för fel. har hört att de är vanligt på 740 att de går sönder. de händer inget när man trycker på knappen för att hålla farten:( Det är en 745 16v -88
Tackar för svar:D
Användarvisningsbild
av lilleman
#158123
hej börja med och kolla ventilerna som sitter nera på pedalstället
det har hänt 2-gånger på min 945a kolla även alla vakumslangar
som hör till farthållaren mvh/roger
Användarvisningsbild
av 945lasse
#158144
Ronny_89 skrev:hej skulle vilja ha lite tips på va de kan vara för fel. har hört att de är vanligt på 740 att de går sönder. de händer inget när man trycker på knappen för att hålla farten:( Det är en 745 16v -88
Tackar för svar:D
Hej,
Håller med föregående! Säkert bara en justering av ventilerna vid pedalerna.
/ Lasse
Användarvisningsbild
av Pliind
#158205
men vad i ****** har aldrig fått det svaret innan :lol: bytte ut min vakuum klocka då den hade en spricka i sig. Ny och fräsch klocka på plats! ingenting händer ändå! så plockar loss alla slangar å ställer mig och tvärblåser genom dem, de håller tätt allihopa och nya klockan testade jag också.. nada problem.. men nu snackas det om ventil justering? :) berätta mer plz! har legat där under men inte sett något man kan justera! trodde det var min spak som det var fel på :/

EDIT: kom på att jag har ju redan justerat ventilen! :) den sitter som den ska! inge mer som brukar krångla? (har automat så har ej kopplingspedal ;P)
Användarvisningsbild
av Ronny_89
#158245
jag får kolla upp det :D men hur vet man att ventilen står rätt då?
tack för svar:D
av Nenne428
#158263
Jag antar att jag har lite justerande framför mig, min farthållare verkade inte fungera när jag köpte bilen, men när jag satte foten under bromspedalen och lyfte den lite, kunde jag aktivera farthållaren med knappen på spaken.
Användarvisningsbild
av Maxwell
#158277
Ronny_89 skrev:jag får kolla upp det :D men hur vet man att ventilen står rätt då?
tack för svar:D
Ventilerna vid pedalerna skall vara så gott som helt intryckta när broms/-kopplingpedalen är helt uppsläppta. Ventilerna är
gängade så det är bara att skruva på dem för att de skall justeras.

//Maxwell
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#158295
Bild
Användarvisningsbild
av Ronny_89
#158739
jag sjusterade ventilerna och hittade en slang som var av:D så nu funkar den tack för tipsen:D

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]

Är det ett fel ni beskriver? Är det inte[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsma[…]

Som ämnesraden antyder har jag nyligen bytt s[…]