Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tilldig
#157179
Hej jag har en 940gl 92 med b230fb.
Jag har fått felkod på spridarna men den tog jag bort sen fick jag felkod 2-3-2(motorn får för lite bränsle) den tog jag också bort fast den kommer tillbaka.
Detta märks väldigt mycket när jag kör då bilen hackar vid gaspådrag som sedan släpper och så blir det jämn accelration fast svag sådan.
Jag har bytt rotor och fördelarlock efterssom jag trodde det var tändproblem, då gick bilen bättre 1 dag, sen kom problemet igen.
Nästa steg jag gorde var att hälla i spridar rengöring i tanken det hjälpte i 2 dagar men nu är bilen värre än nånsin.
Jag fick även väldigt höga avgasvärden på besiktningen som tyder på att motorn får för mycket luft/för lite soppa, kanske kan vara det trasiga avgassystemet?.

Finns det någon som har någon aning var det kan vara?
Mitt nästa steg är att kolla om det finns tillräckligt med soppa tryck efter pumpen.
av Hemulen
#157181
Hej. Nog bäst att fixa avgaset först, speciellt om det läcker före lambdasonden, annars blir motorstyrningssystemet vrångt.
av tilldig
#157201
Jag tror inte att det är trasigt före lambdan
Användarvisningsbild
av lingua
#157247
Har du kollat efter läckor på insugssidan? (startgas)

Mvh Tompa
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#157295
tilldig skrev:Jag tror inte att det är trasigt före lambdan
Tror gör man hos pastor jansson...å de kan bli dyrt då hoven kommer fram! :wink:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#157296
Vilka avgasvärden fick du på bes?
av tilldig
#157386
jag ska kolla upp tills imon vilka avgasvärden jag fick.
Men jag tänkte att det är något med spridarna efterssom jag fått en felkod där och sena felkod att den får för lite soppa.
jag ska byta bränslefilter imon och avgaset är inte trasigt innan lambdan.
Men jag läste någonstans att när man kör starmotorn så ska varvmätaren hoppa up och ner men min bara ligger på botten för att sen stigan till normal position när motorn går igång.
Kan det vara fel på svänghjuls givaren då?, och den samarbetar väll med spridarna?, eller är min varmätare normal?.
av Hemulen
#157416
Hej. Har du ett Reginasystem? där ska nålen ligga som en död sill tills bilen startar.
av tilldig
#157616
Jag är ganska säker på att det inte är regina efterssom jag har en bosch lmm som sitter på lh systemen.

Men jag bytte bränslefilter idag och provkörde sedan men det hjälpte inte.
Sen så tog jag loss alla kontaktstycken och rengjorde dom, kollade så att inte kamremen hadde hoppat, och justerade elektroden på tändstiften, mätte lamdasonden och fick 0,01-0,03V, ruckade lite på svänghjulsgivaren också.
Och efter detta så slutade bilen att misstända och hacka, fast accelrationen är inte som den borde fortfarande.
Stiften var också gyllenbruna och fina som dom ska och det tyder ju att den får bra med soppa :S, fast jag får felkod att den inte får tillräckligt med soppa.

När den misstände så small det inne i luftburken :o

imorgon så ska jag täta avgasröret helt och förhoppningsvis mäta värdena.

här är besiktningsvärdena som någon bad om
CO: 0,4
CO 2500: 0,0
HC: 021
LAMBDA: 1,50
Användarvisningsbild
av lingua
#157619
Lambdavärdet visar ju att du har nåt knas där.
Lite imponerad hur HCvärdet kunde va så lågt med tanke på det höga lambdavärdet.

Lite edit,
Lambavärdet tror jag ska pendla mellan 0,1-0,9v
Min gissning ligger på att lambdan är kass.

Som ämnesraden antyder har jag nyligen bytt s[…]

Hur nya bilar och vilken budget har du? Jag best&[…]

Ja, Brembo och Öhlins ju är ju hela grej[…]