Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av easypiece
#155417
Mossa mossa alla Volvomeckare 8) 8)
Kan någon klok människa på detta forum ge mig en hint om följande fel:
Bilen går bra kall men när den gått c:a 25 km så tappar den orken, det känns ung. som om en cyl lägger, av men tomgången funkar så det är inte så. När bilen svalnat ordentligt några timmar så går den som vanligt igen. Häromdan gick den in i ytterliggare ett dimension och då kändes det som om 2 cylindrar lagt av... max 50 på motorväg. Och när den svalnat över natten så funkade den som tidigare.
Följande är åtgärdat tidigare:
Soppapump bytt, reläerna (sprut?) på höger stötdämpartorn bytta, katen ser frisk ut och verkar bytt, har provat att lossa den o köra utan, jäkla oväsen, men det var ingen skillnad.
Felkoder 2-3-3, 2-2-3, 1-2-2 o det är väl Regina på en 91 utan LMM
Bilen har gått 30k o har all möjlig utrustning men inte mycket funkar...Det var bättre förr
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#155441
2-3-3 = Adaptiv tomgångsreglering. Växellådan i friläge, AC:n avstängd. Med varmkörd motor skall tomgången ligga på ca 780 rpm. Hur ligger din?

2-2-3 = Tomgångsventil.

1-2-2= Lufttempgivare.
av easypiece
#155461
Jodå, tomgången ligger där nånstans. Det här med felkoderna ber jag att få återkomma till, jag har nämligen inte lyckats nolla minnet förrän alldeles precis...
Kollar vad som händer imorgon
av easypiece
#156014
Nya tider nya fel. När jag körde hem från jobb så började bilen rycka så att löständerna trillade ut och efter en stund dog den helt. Efter en stund startar den igen. Nu visas felkod 3-2-1 som jag inte hittar...
Användarvisningsbild
av lilleman
#156017
321 signal till kallstartsventil mvh/roger

kolla längre upp på sidan där finns alla felkoder
på dem olika systemen :D
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#156051
easypiece skrev:Nya tider nya fel. När jag körde hem från jobb så började bilen rycka så att löständerna trillade ut och efter en stund dog den helt. Efter en stund startar den igen. Nu visas felkod 3-2-1 som jag inte hittar...
Koppla ur kontakten till kallstartventilen.
Mät resistansen mellan klämma 1 på kabeln & jord (tändning av) = oändlig resistans.
Mät resistansen mellan stiften på kallstartventilen = ca 10 ohm.
Mät spänningen mellan klämma 1 på kabeln och jord (tändning på) = batterispänning.
av easypiece
#156194
Jaha, har vatt ute o kollat. Om det nu är kallstartsventilen som sitter omöjligt till bredvid knacksensorn med blått kontaktstycke så mäter jag följande:
11 ohm mellan stiften på ventilen
11,8 V på 1 med tändning till och mellan klämmorna 11,5 MEN
klämma 1 till jord visar INTE oändlig resistans utan jag får inget värde förrän jag sätter multimetern på högsta mätvärdet och då är det bara ett litet utslag.
Fel 2-3-3 har dykt upp igen, men kan adaptiv tomgångsreglering ge dessa fel? Och vad i hela friden betyder det?
OBS att alla fel inträffar vid genomvarm bil
av easypiece
#156692
easypiece skrev:Jaha, har vatt ute o kollat. Om det nu är kallstartsventilen som sitter omöjligt till bredvid knacksensorn med blått kontaktstycke så mäter jag följande:
11 ohm mellan stiften på ventilen
11,8 V på 1 med tändning till och mellan klämmorna 11,5 MEN
klämma 1 till jord visar INTE oändlig resistans utan jag får inget värde förrän jag sätter multimetern på högsta mätvärdet och då är det bara ett litet utslag.
Fel 2-3-3 har dykt upp igen, men kan adaptiv tomgångsreglering ge dessa fel? Och vad i hela friden betyder det?
OBS att alla fel inträffar vid genomvarm bil
Peppar peppar, kopplade ur anslutningen till kallstartsventilen och den gick som en klocka både fram o tillbaka till jobb. Återkommer om det funkar
av easypiece
#158639
easypiece skrev:
easypiece skrev:Jaha, har vatt ute o kollat. Om det nu är kallstartsventilen som sitter omöjligt till bredvid knacksensorn med blått kontaktstycke så mäter jag följande:
11 ohm mellan stiften på ventilen
11,8 V på 1 med tändning till och mellan klämmorna 11,5 MEN
klämma 1 till jord visar INTE oändlig resistans utan jag får inget värde förrän jag sätter multimetern på högsta mätvärdet och då är det bara ett litet utslag.
Fel 2-3-3 har dykt upp igen, men kan adaptiv tomgångsreglering ge dessa fel? Och vad i hela friden betyder det?
OBS att alla fel inträffar vid genomvarm bil
Peppar peppar, kopplade ur anslutningen till kallstartsventilen och den gick som en klocka både fram o tillbaka till jobb. Återkommer om det funkar
Scheisse, samma fel igen efter att ha funkat en vecka

Det som hände tidigare står beskrivet […]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag koll[…]

En 99/00? Tror att gasspjället spökar is[…]

HUD: På sensus har du en digital knapp i mit[…]