Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1577425
Bifogar en bild på det svarta plastlocket för sakens skull.

Tyvärr kvarstår problemet med att det smäller och kommer rök….Jag åkte somsagt till biltema igår och köpte helt nya tändstift, kablar, rotor och fördelarlock. Jag monterade detta och när jag vred på tändningen så skedde samma sak….det smalll :x Och bilen startade såklart inte…..jag är 100% säker att jag kopplat tändkablarna rätt då jag tog bilder innan (då bilen fortfarande funkade).

Vad tror ni ? Tänder bilen helt plötsligt ojämnt ?
Är det dags att köra Bettan till skroten efter 8 års ägor ?
Bilagor
37155B6A-DD72-4E5C-915D-E064114C81DC.jpeg
37155B6A-DD72-4E5C-915D-E064114C81DC.jpeg (2.64 MiB) Visad 210 gånger
#1577449
K-jetronic har kontinuerlig insprutning. Kallas på engelska CI (Continous Injection) vilket betyder att den sprutar in bränsle oavbrutet när motorn går runt. Det är bara mängden bränsle som varierar med mängden insugen luft. Kan bli problem om motorn inte startar då det med upprepade startförsök kan "fylla" motorn med bensin. Kolla motoroljan, hög nivå tyder på bensin i oljan (luktar bensin). Kan du höra att båda pumparna fungerar? Den kanske inte får fram bensin. Kolla på mängdskivan, den ska röra sig med ett visst motstånd, är där ingen bensin i systemet är där inget motstånd alls. Prova att "stänga av" bensinpumparna om det kommer fram bensin. Du skriver att du är 100% säker att tändkablarna är rätt, men är tändläget rätt? Har du haft bort fördelaren? Då ändras tändläget. Har kamremmen hoppat en kugg eller fler?
#1577453
hej igen! tack för snabbt svar!

jag bytte pumpen i tanken till en ny i december 2023 och knappt kört bilen sen dess. Även bränslepumpsrelän och tillsatsluftslid (till ett splitternytt) bytte jag då.

pumpen under bilen misstänker jag är dålig för den lever inte om (som jag förstår är det ett tecken på att den är kass) och den ska jag byta (måste låna polarens domkraft och pallbockar). hade tänkt att göra detta på OKq8 men nu får jag inte ens igång bilen hehe!..

Ja jag har kopplat tändkablarna 100% rätt. Fördelaren har jag inte tagit lös så tändläget bör väl vara detsamma ? eller jag vred på rotorn när jag skulle ta lös den, ändrar man tändläget då?

Mängdskivan vart sitter den ?

Kamremmen har jag inte heller kollat till.

Uppskattar verkligen din hjälp btw!
#1577473
image-bigMobileWide2x-c3a23e57-1138898.jpg
image-bigMobileWide2x-c3a23e57-1138898.jpg (64.94 KiB) Visad 173 gånger
Bränslepumpen (huvudpumpen) ser precis ut som den som sitter på F motorerna, men E motorn har en kraftigare (högre tryck), så en pump från en F motorn funkar inte i längden. Här ser du en enkel bil på det. Mängdskivan sitter på en hävarm (mellan dom blå böjda pilarna. Ju mer luft som sugs in så desto mer uppåt ligger skivan. Och i andra änden är där en stång som går in i bränslefördelaren och då ger ger bränsle. Du ser också gasspjället i insugningsröret. Bakom det ser du på ovansidan tomgångsjusteringen och på undersidan tillsatsluftsliden. Om du tittar på bilden så ser du topplocket med insugs ventilen till vänster. När gnistan kommer ska ventilerna vara stängda, så enda gången så det kan bli en sådan smäll så slangen flyger av är om gnistan kommer vid fel tillfälle. Alltså när ventilen är lite öppen. I och med att det kommer bensin kontinuerligt kan det fylla på ganska fort om motorn inte startar
#1577532
Tack för infon! Jag börjar då med att kolla om tändningen är nollställd. Svårt att se markeringarna på plastkåpan men man måste, som jag förstått lös med allt framför (och gärna kylaren) för att se och ställa in tändningen? Men kan vara lite mycket vatten över huvudet för mig så ska leta någon mekarglad kompis


Senaste kamremsbyter gjordes 2014 på 222228km…nu har bilen gått 325022km så det kanske är så hur som är det nog dags att byta kamrem…hehe!
Bilagor
CA456F7B-0353-4F5D-AF15-5E21AB320591.jpeg
CA456F7B-0353-4F5D-AF15-5E21AB320591.jpeg (3.22 MiB) Visad 162 gånger
#1577634
Jag nollställde tändningen igår (lättare än jag trodde mha youtube). Tog bort plasten och kontrollerade precis som du skriver så att markeringen på kamaxel drevet hamnade i rätt läge. Jag hade kopplat lös batteri och dragit ut tändstift när detta gjordes (läste på något forum att det är att föredra).

Men problemet kvarstår fortfarande…kanske fördelaren eller hallgivaren som pajjat ?
#1577636
Det sitter en termotidgivare på bakre delen av topplocket. Den ser till att motorn får mer bränsle vid kallstart. Vet ej vid vilka temperaturer, på F motorerna är det inte förren under -12°. Den är kopplad till kallstartventilen (5-te spridaren) och den ska spruta några sek vid kallstart. Ska kolla mer i kväll i mina gamla böcker.

Kör på och frågar när jag &a[…]

Några gånger när jag ska starta b[…]

Men om pumpen/-arna inte får ström blir[…]

Skrammel inne i ljuddämpare

Byt ljuddämpare, kan inte tänka mig att […]