Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1577028
Hej alla Volvovänner.
Jag har en 745 -90 med AC och ECC. Kupéfläkten brann upp efter en tids gnisslande, så jag bytte ut den mot en ny piratfläkt. Fläkten fungerar, bra men hastighetsstyrningen av den funkar inte, den går alltid på full fart även när tändningslåset är i 0-läge. Jag misstänker att den sk "effektenheten" är uppbrunnen. På bilar med ECC så finns det ju inga effektmotstånd utan en elektronisk grunka som i elschemat schematiskt ser ut som en effektförstärkare med ett par transistorer och reläer. Tempreglering och spjäll verkar fungera OK så ECC:n verkar vara frisk. Jordpunkten på A-stolpen är kollad.
Ac:n är helt urkopplad sedan länge men kupéfläkten har ju fungerat bra ändå.
Min fråga är ifall någon har lagat en effektenhet och har några tips.
#1577050
Aldrig gjort det men, om det går att öppna effektsteget utan att ha sönder det så är det väl 'bara' att kolla över alla komponenter, googla deras nummer, och byta ut :-) Förutsatt att du är hyffsat bekväm med en lödkolv såklart.

Kan aldrig tro att det är en speciellt avancerad manick med massa specialkomponenter som inte går att få tag på.
D4 balansaxlar

Nu är ju inte tråden helt ststistiskt s[…]

XC60 T8 recharge -19

Hej Vi funderar på o ev skaffa en XC 60 T8 […]

Sett till alla mått kommer det att fungera f[…]

Blev en helt vanlig tvätt på V70, b&ari[…]