Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zappafan
#1575794
Hur ofta byter ni? Kör på Mobil 1 helsyntet byter ungefär var 1000 mil .. (Volvo 940 1994)
Användarvisningsbild
av MartinS
#1575798
En gång om året...
Användarvisningsbild
av Zappafan
#1575804
Ja nu kör man drygt 2000 per år, så ibland har jag bytt två ggr….
av TioTusenKRBil
#1575810
Biltemas billigaste helsyntet eller vad som finns i tunnan (allt är densamma så länge det möter spec). Byter som regel 1 gång per år (våren efter all vinterkörning), runt 1000 mil, eller efter hård körning.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1575842
Jag har sedan jag fick 745-an (15 år i år) bytt varje vår. Trots jag bara kör c:a 500 - 600 mil om året. Jag kör på etanol (E85) så man kan inte så lätt se det på färgen på oljan när det är dax. Kör på Biltemas Semisyntetisk 10W40.
av 20FJan
#1575902
Just tjänar man något lite på det, bara att ta aktuellt pris ggr 1.3, så länge det åtminstone går jämt ut brukar jag välja E85. Sedan är det ju även miljöaspekten, det ger åtminstone lite lägre klimatpåverkan än bensin. Gynnar inhemsk produktion osv.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1575918
Det känns skönt i kropp och själ att veta att man kör miljövänligt (så miljövänligt det går) Även 745-an i övrigt kan man ju kalla miljövänlig i sig själv. Tänk så många bilar den överlevt. Man ser inte så många bilar numera från före 1990 i daglig trafik. Jag kör inte heller varje dag numera. Men jag har "tvålat till" en och annan "miljövän" som klagar på min bensin tröstande gamla Volvo, dom blir alltid lite "bleka om nosen" när jag säger "den tar bara 1,5 - 2 dl bensin per mil"
Om man räknar snabbt, så byts det ofta bil vart 3-dje år. Då måste en ny bil tillverkas och säljas någonstans i ledet, och då har 745-an överlevt mer än 10 bilar. Det är väl miljövänligt om något.
Öppna bilen

Vet ej hur det gått för TS, men fö[…]

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]