Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 37jim13
#1575757
Tja,

Har en bakaxel med plåtlock på min 740 glt 16v, varje gång jag svänger höger låter de som metall mot metall höger bak. Den är svetsad.

Har bytt lager o drivaxel på den sidan redan funkade i en dag, är de dags och hitta ny bakaxel kanske?

Sen undrar jag hur det är med de olika axlarna? Då min har plåtlock lär de ju vara annan givare på den, skulle de gå o skarva på givare från en annan Axel om man byter
Användarvisningsbild
av lennarte
#1575761
Man kan aldrig vara säker på någonting. Men, GLT 16V ska inte ha plåtlocket på bakaxeln. GLT 16V var den första 740-in av 1989 års modell som kom ut på marknaden. Den kom redan i april 1988. Och 89-an har aluminium lock. Detta kan jag inte verifiera nu, men har läst detta någongång någonstans. Någon annan kanske vet.
Frågan då är ju då om bakaxeln är ombyggd till 48 kuggar eller om hastighetsmätaren är bytt till en 12 kuggars
av 37jim13
#1575765
Men hur blir de om ja skulle köpa mig en vanlig bakaxel från tex 940, om man skulle få tag på givaren från den också o skarvar på, antar att de inte kommer funka endå?
av TioTusenKRBil
#1575771
Är det inte exakt samma som lucifer skriver, och om man då har äldre 12 kuggars så kan man kapa upp 48 kuggarn så den mäter rätt på gamla bilarna?

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]