Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Flingan69
#1574106
Tjena
Min bil (944 -91 b230fd) misstände och vandrade på tomgång, jag sprejade runt vakumslangar och insug med startgas för att hitta läckage förjäves, och drog sen ut LMM för att se om det gjorde något bättre, insåg att man kanske inte bör dra ur den då bilen är igång, den dog, jag satte tillbaks lmm och nu startar inte bilen med den ikopplad. Med LMM urkopplad startar den dock lätt.

Jag kan ha fått startgas i kontakterna till LMM men hoppas jag inte lyckats spreja in i kontaktstycket.

Hur känslig är en LMM för fukt i form av startgas, och kan den ha pajat då jag drog ur den med bilen igång?
av Flingan69
#1574135
Har kommit fram nu till att den startar med lmm om man startar med fullgas, men dör direkt. Går dock fortfarande igång korrekt utan lmm. Kan det vara tjuluft? Bytte nyligen vattentempgivare och tätade insuget med silikon, kanske finns nåt läckage där.. testade spreja runt där igen med startgas men ser inget. Ska tillägga att jag har felkod 123 som pekar på tomgångsmotorn, hade dock samma felkod innan det här problemet uppstod och då var det inget problem.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1574178
Om du tar bort kontaktstycket så sätter boxen felkod och går in i ett fel säkert läge som stänger av delar av elektroniken. Om du raderar felkoderna så startar den nog, men ursprungsfelet är nog kvar.
Spraya med startas kan avslöja läckor i insugs packningen, men dom små läckorna brukar inte märkas. Du kan nolla alla felkoder genom att koppla loss batteriet några minuter. Kör sedan en runda på någon mil och läs av felkoder.
av Flingan69
#1574187
Gjorde som du sa, bilen startade (tack för den) ja sprejade sen elektroniksprej i kontakten till startmotorn och rengjorde motorn, bilen går betydligt bättre och felkoden slocknade (såg nu att jag skrivit fel, det var felkod 223 jag hade inte 123.)
Tack för hjälpen!

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]