Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1573744
Någon som VET hur reläet för uppvärmda säten fungerar i en 90-tals volvo (940/960), eller iallafall har sett ett och har en kvalificerad gissning? Det är separata reläer för plysh och läder, jag antar de kräver/klarar olika temperaturer.

Hur fungerar reläet, mäter det strömstyrka och slår av/på eller går det på tid, eller mäter det temp? Jag lyckas inte förstå hur det skall fungera. I reläet ser jag bara en spole, några motstånd, några transistorer och dioder samt en IC. "Tror" inte det mäter temperatur, jag ser ingen krets som tyder på det.

Jag har letat information om detta överallt jag kan finna, men ingenstans beskrivs funktionen på reläet.

Någon?
av Rådlös
#1573763
Utan att veta säkert i just ditt fall vill jag säga att temperaturer i liknande fall mäts enklast med en thermistor. Ett speciellt motstånd som ändrar Ohmvärde med temperaturen. Det släpper igenom olika mycket ström (Ampere) beroende på den aktuella temperaturen. Sedan tar en "mottagare" hand om det mätvärdet och agerar efter ett uppgjort program. Det kanske är just den IC-kretsen du har hittat som gör det?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1573765
Tack för dina tankar. Jag tycker det blir lite "yxigt" när/om den typen av termistor bara sitter i ett relä under stolen, jag tycker inte det reläets temperatur säger så mycket om hur varmt det är i stolen, dessutom alstrar ju reläspolen en del värme i sig. Men du kan mycket väl ha rätt. Märkligt att det inte finns något funktionsdiagram eller några specifikationer kring detta, iallafall inte som jag hittat.
av Ulf965
#1573771
Här har du elschema sätesvärme volvo 960 -95.
Där sitter termostater i stolarna pos: 7/43 och 7/44
Tror reläet är samma för olika klädsel.
Bilagor
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (99.82 KiB) Visad 432 gånger
Användarvisningsbild
av MartinS
#1573773
Såhär ser det ut i min S90:
stolsvärme.png
stolsvärme.png (73.86 KiB) Visad 429 gånger
Alltså ingen extern temostat.
av Ulf965
#1573775
Kolla under stolen, där borde vara en konformad stålspiral för termostaten. Det är inte alltid volvos elschemor är helt korrekta.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1573776
Jag har undersökt det, bilen ser ut precis som schemat, ingen separat termostat. Det står i Instruktionsboken att temperaturen styr, men jag tänker att det kan mycket väl va användarupplevelsen, men det sköts på något annat sätt rent tekniskt.
av bönan
#1573779
Det är definitivt olika reläer beroende på material. Grön för lädersäten, blå för tyg och det finns, åtminstone på de senare årsmodellerna av 940 och 960, ingen separat termostat. Jag har tyvärr ingen aning om hur det fungerar, jag har också haft isär dessa reläer i ett fruktlöst försök att felsöka.

I slutändan kopplade jag förbi reläet efter att ha provat ett par begagnade som alla var defekta (nya gröna har utgått) och i alla fall med mina helskinnstolar blir det inte varmare än normalt. Har kört så i ett par år nu utan problem.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1573786
Jag är inne på att reläet kanske mäter strömmen och på så sätt avgör hur varmt det är i sätet, lägre ström=högre värme (det är olika element beroende på klädsel). Att det sitter ett termiskt motstånd inne i en plastlåda under stolen låter inte realistiskt tycker jag. Men om den mäter förbrukning skulle det kunna vara fel på värmeelementen medan man tror det är fel på styrningen. Jag har 1,3ohm med båda elementen i serie vid 16-20 grader, vilket låter rimligt men jag vet inte vad specarna säger eftersom jag inte hittat några:)

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]