Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tewo22
#1573499
Hej, frågan gäller en 940 turbo från 1997.

Någon som har erfarenhet av att köpa eller artikelnummer på blecket/bygeln som fäster AC-rör och slang mot kondensorn på 940? Följer den med en ny kondensor eller behöver den köpas separat?

Min AC-kondensor ska bytas men skruven som fäster blecket fastnade och det går inte riktigt att borra ut den.

Lägger med en bild, den är inramad längst ned till vänster på bilden, märkt "40A", finns inte med artikelnummer på sidan där bilden är länkad.

Bild
#1573567
Går ju att fabricera egen väl? Bara att skaffa en bit aluminium eller rostfti (vad det nu är), borra hål till rören, och sedan hål som passar skruven. Koppla ihop allt och sedan bulta fast med gängade hålet i mitten? Det är ju inget komplicerat utan så länge o-ringarna tätar mot kondensatorn och ligger pressat emot så funkar det väl?
Annars tror jag att jag ev. har en liggandes i sthlmområdet.
#1573610
TioTusenKRBil skrev:Går ju att fabricera egen väl? Bara att skaffa en bit aluminium eller rostfti (vad det nu är), borra hål till rören, och sedan hål som passar skruven. Koppla ihop allt och sedan bulta fast med gängade hålet i mitten? Det är ju inget komplicerat utan så länge o-ringarna tätar mot kondensatorn och ligger pressat emot så funkar det väl?
Annars tror jag att jag ev. har en liggandes i sthlmområdet.
@TioTusenKRBil, ja, det hade varit ett alternativ. Vill tro att det är aluminium, ärgningen påminner om det i alla fall. Jag kollar först om jag hittar en löst.
Om du har en liggandes så är jag intresserad, jag finns också i Stockholm så det hade varit smidigt.
lennarte skrev:Finns i "efter marknaden". Massor av olika modeller.
Jaså, var då? Jag har letat och letat men jag tycks inte hitta tyvärr :-D
#1573710
Verkar inte gå att få tag på någonstans. Jag har dock aldrig varit med om att dessa går sönder. I värsta fall borde det gå att plocka på skroten. Tror det är samma lösning på kondensorn på alla 940, eventuellt 960, från 93 och framåt.

Om problemet är att skruven fastnat, kan du inte försiktigt kapa bort skallen på den efter att du plockat ur kondensorn? Du borde kunna lossa rören i andra änden och lirka ut allt som ett paket? Om det blir någon skada på bleckets "ovansida" borde det inte göra alltför mycket tänker jag.
#1573803
bönan skrev: ons 20 mar 2024, 20:37 Om problemet är att skruven fastnat, kan du inte försiktigt kapa bort skallen på den efter att du plockat ur kondensorn? Du borde kunna lossa rören i andra änden och lirka ut allt som ett paket? Om det blir någon skada på bleckets "ovansida" borde det inte göra alltför mycket tänker jag.
Jag kanske borde varit tydligare, skallen på skruven gick av. Det har ärgat så ordentligt att blecket har ärgat fast i både skruven och ytan mot kondensorn.
Det känns helt löjligt!

Får nog bli att ta en dag på skroten. Upplever dock att bra självplock är svårt att hitta i Stockholm. Sen ska man ha turen att en 940/960 med rätt kondensor/årsmodell står på plats, med kondensorn kvar...
#1573821
Ta och borra upp hålet där skruven gått av, sedan värm som fan och smäll till med en slägga/kil vad som? Om du borrar för stort kan du alltid ta en längre bult senare med bred ände eller bricka. Det är ju trotts allt bara "press" som behövs.

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]