Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Twiezi
#1571814
Hej, det är nu så att min volvo 740 nyligen börja gå dåligt. Började med att bilen började böa och gick ojämt på tomgång tillsist dog den. Trodde först det hade nånting med luftmassemätaren och göra men den verkar funka som den ska. Tog en bränsletrycksregulator som hade suttit på en 940 turbo, ända skillnaden va att den hade högre tryck/bar än den som egentligen ska sitta på min 740. Bilen gick bra igen kört nästan 10mil nu sen jag bytte och bilen börja bete sig likadant. Han går alltså ojämt på tomgången och vill dö, däremot när man pump gasar lite snabbt så går den upp i varvtal med så fort du trycker inte gasen så vill den dö helt. Vet inte om det är så att jag har haft oturen att denna regulator har dött också eller om det kan vara något annat
Användarvisningsbild
av lennarte
#1571864
BildÄr där inga felkoder är elektroniken felfri. Polo bränsle (bränslerelä m.m) och tändsystem (stift, kablar m.m)
Har du bytt elektronik och/eller haft batteriet bort kopplat är felkoderna "nollade". Då får du använda diagnosfunktion 2 och 3 för felsökning

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 4Bb4rmGip4
av Twiezi
#1572357
får felkod
2-1-2 Felaktig signal från sysesensor (Lambdasonden)
1-2-1 Felaktig signal från LuftMasseMätare (LMM)
2-2-1 Systemet kompenserar för extremt fet eller mager blandning vid färd
Användarvisningsbild
av lennarte
#1572364
Alla dessa fel tänder miljölampan och då går boxarna in i ett "fel säkert" läge. Boxarna "stänger av sig" från alla givare och motorn går efter ett färdigt protokoll så du ska kunna ta dig till en verkstad
Det första du ska göra är att nolla felkoderna. Och kolla så alla kablar och kontakter sitter på plats. Felkoderna kan komma om du t.ex tar loss någon kabel när motorn är varmkörd och igång. Kör sedan en runda (någon mil) och kolla sedan om där är nya felkoder. Fixa sedan så miljölampan fungerar, så får reda på om där är en allvarlig felkod. Vissa (mindre allvarliga) felkoder tänder inte miljölampan

2-1-2 = Lambdasondsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen saknas kan styrenheten inte sköta lambda regleringen.
Felkod sätts om signalen är fel (över 1,1 V) eller saknas (0,5 V) 3 minuter efter det att temperaturen överstigit 80 °C.
Felorsak:
Avbrott, kortslutning till spänning i ledningar till lambdasonden.
Kontaktresistans i anslutningar.
Utebliven förvärmning till lambdasonden.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning, kan ge körbarhetsproblem.

1-2-1 = Luftmassamätarsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen från luftmassmätaren till styrenheten är felaktig eller saknas, får styrenheten ingen information om hur mycket luft som passerar in till motorn. Informationen behövs för att rätt bränslemängd ska sprutas in. Styrenheten sätter felkod och går in i ett nödprogram med fasta insprutningstider för att bilen ska gå att köra.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar, anslutningar eller luftmassmätaren.
Felsymptom:
Olika typer av körbarhetsproblem, hög bränsleförbrukning.

2-2-1 = Adaptiv lambdareglering dellast (tänder lampa)
Villkor:
Det adaptiva systemet kompenserar för långsamma förändringar av bränsle/luftblandningen.
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för mager i dellastområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp bränsle/luftblandningen för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2–2–1 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert, luftläckage, lågt bränsletryck, felaktiga givarsignaler.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart, eventuellt hög bränsleförbrukning, olika körbarhetsproblem
.

Bytte ett hjullager på min v70n. Jag har &ar[…]

Mjukvara 3.0.3

Det tipset ska jag testa, men vi får nog h&a[…]

Tjena, som rubriken lyder har jag en 940 som g&ari[…]

fanns en tråd båda artikelnummer finn[…]