Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1571655
Någon som tagit ut kopplingsgaffeln ur en M90, visst går det med lådan kvar på bilen? Bara att ta bort slavcylindern och sedan haka bort gaffeln från kulen inne i lådan?

Hur skall kulan justeras in sedan, så gaffeln ligger mot urtrampningslagret utan spel varken där eller mor slavcylindern?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1571659
Har du ändrat något i kopplingen?? Annars ska man inte behöva ändra något med gaffeln. För att ändra gaffelns läge måste du lossa muttern som sitter dold mellan växellådan och sprängkåpan. I alla fall på tidigare modeller
Användarvisningsbild
av MartinS
#1571667
Nej, jag vill kolla över slitaget efter 27 år och 27000 mil. Tänker att gaffel, kula och kulskålen kanske behöver bytas. Upplever inget fel på kopplingen med tror inte den kändes såhär när den var ny.

Av vad jag kan se på sprängskissen så ser jag ingen mutter, var sitter den mer exakt?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1571695
Kanske inte sitter någon då, bara gängat i kåpan. På min 745-a har jag satt en klick fett varje gång jag bytt koppling. Köpte en beg. växellåda (M46) med tillhörande beg. koppling när bilen rullat c:a 43000 mil. Fick byta koppling igen vid c:a 50000 mil och bilen går bättre än någonsin.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1571863
Ingen som bytt gaffel med lådan på plats?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1571872
Tro inte det går att göra, du måste nog ha bort urtrampningslagret, Den sitter klämd mot ledkulan med en blad fjäder så man måste trycka in gaffeln några cm för att få loss den från kulan.
Om det är samma på M90 som på äldre modeler
Användarvisningsbild
av MartinS
#1572120
Jag TROR inte det är någonting mellan gaffel och lager, men jag kan ha fel. Jag har lagt jobbet på paus nu då jag ändå inte lyckades få loss plaststyrningen till kulan från gaffeln, vilket absolut behövs innan man eventuella stöter på andra problem för att få ut gaffeln:)

Hänt på min bil två gånger […]

Du kan ju offra två olika minnen på de[…]

Stänga av torkaren bak?

Bra funktion som man inte lätt kunde stä[…]

Känns som sand i oljan.

Tog isär oljefiltret, såg inga metalls[…]