Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av StefanNkpg
#1571307
Volvo 940 GL-91

Bytte kamrem och vattenpump för två år sedan. Nu läcker pumpen från toppen, vilket ju såklart är mindre kul.. Kan jag ha gjort fel vid monteringen? Jag satte tryck på pumpen underifrån med en domkraft när jag drog fast bultarna. Kan o-ringen kommit på sniskan eller blivit deformerad?Själva pumpen kommer från Skruvat om det nu spelar roll.

Har köpt en ny packningssats, men vill gärna undvika att samma fel uppstår igen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1571311
Knepet är att skruva i alla skruvar nästan helt och sedan pressa uppåt innan du drar fast, och det verkar du ha gjort. Jag använder Permatex nr 3, tror jag det heter original från Biltema på båda sidor packningen och båda sidor på gummi tätningarna. Sist det läckte från vattenpumpen på 745-an var det gummit mot toppen som spruckit.
Nu bytte jag toppackning i somras och även vattenpump och alla tätningar, packboxarna m.m (där är många på en 16V motor) så nu verkat motorn tät i alla fall. Har sluppit hälla i den där litern kylarvätska varannan månad.....
36-1776_xxl_1.jpg
36-1776_xxl_1.jpg (117 KiB) Visad 551 gånger
av TioTusenKRBil
#1571361
Permatex Aviation Form A Gasket 3 finns annars fortfarande att köpa, om det inte är så att biltemas bara är med annan etikett. Jag kör med loctite si5926.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1571362
Den är väl "beprövad", den fanns redan på mitt första jobb. Började med bilar1966 på en liten verkstad "på landet" när jag var 13 år....... Det var väldigt annorlunda då....

Testa starta om systemet genom att hålla i[…]

Installera P-sensorer fram, R-Design

Beror väl på om det är fram eller […]

Hej ! Har under en vecka nu inte haft något […]

Byta hjullager xc70 -10

Hej, Det pratas att man behöver specialverkt[…]