Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1570938
Hej allesammans,

Jag var precis på kontrollbesiktning för några grejor som misslyckades på första besiktningen men en sak återstår. Min handbroms bottnar ur.
Jag har precis bytt handbromsbackar etc och försökte justera handbromsen men jag förstår verkligen inte hur det ska gå till. Enligt Haynes rep handboken så ska jag flytta fram låsringen eller alternativt flytta tillbaka justeringspinnen. Både dessa metoder verkar inte funka för mig och hur jag än vrider på justeringen så händer inget.

Jag måste komma på efterkontroll redan idag senast annars måste jag göra en helt ny besiktning. Om ni har några tips på hur jag kan gå tillväga så uppskattar jag det väldigt mycket om jag får snabbt svar! Tack
image.jpg
image.jpg (3.54 MiB) Visad 339 gånger
På bilden så ser ni hur det ser ut på min 740. Verkar ju vara lite olika från årsmodell till årsmodell



Mvh,
Lukas
#1570951
Du ska skruva tillbaka justeringen helt. Plocka isär hanbromsen bak. Plocka bort taget mellan backarna och ersätt dom med detta. Sedan monterar du ihop det igen, justerar ut backarna till det låser hjulet och lossar några kugg så det rullar lätt. Sist skruvar du på plastmuttern till du får spaken att "ta" lagom högt
Denna justering satt på 140, tidiga 240 och 850 men av någon anledning inte på sena 240, 740 eller 940. Dessa har ett fast plåtbleck istället.
https://vparts.se/se/justeringsskruv-fo ... bsQAvD_BwE

Det var elbilsmässa i Ystad detta &arin[…]

Varit förbi verkstan och kollat hjulinstä[…]

Lösa yttre backspeglar

Tack så mycket för ett svar på va[…]

Har grejat lite i dag med. Har torkat av all &arin[…]