Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av B230fd
#1570755
Hej!

Jag skulle behöva lite råd kring hur jag ska hitta orsaken bakom avgasvärdena på min 940.
Bilen är årsmodell -93 med B230FD Pulsair + EGR. Värt att nämna att den gått 410000 km.

Problemet är alltså att bilen har förhöjd CO-halt både på tomgång samt förhöjd tomgång.
Detta är från senaste besiktning:

CO 2500 varv: 0,7 (0,3)
CO: 0,6 (0,5)
Lambda: 1,01 (0,96-1,04)
HC: 121 (200)

Bilen har alltid legat fint inom gränsvärdena tidigare. Den går också fint i motor, jämn tomgång, inga konstigheter vid körning egentligen. Har också bytt olja + filter, varmkört och det vanliga innan besiktning.

Det jag är lite osäker kring är i vilken ände jag ska börja när det kommer till felsökning. Bilen går som sagt fint men det finns ett antal grejer jag tänker kan vara relevanta vid felsökning som jag skriver nedan:

  • Bilen kördes under åtminstone en sommar med väldigt låg kylarvätskenivå, märkte det först när jag fick dålig värme i fläkten framåt vintern. Hade det inte varit för att tempvisaren i mätarhuset är kass hade jag förmodligen reagerat tidigare. Detta var förra året. Vet inte om den kokade men den bör ha gått rejält varmt.
  • Skall självklart byta tempgivare/-sensor osv så att jag får lite uppfattning om hur kylarsystemet funkar.
  • Synliga avgaser även när bilen är varmkörd. Speciellt vid gaspådrag. Inga större mängder alls och ser ut som vid kallstart ungefär fast mindre mängd rök. Nu är det ju vinter och det kan säkert påverka men man börjar ju fundera lite kring topplockspackning och vatten i oljan m.m. Skall dock påpekas att oljan ser bra ut och bilen drar ingen olja. Däremot behöver jag fylla nån dl vatten emellanåt, ca en gång varannan månad sedan jag upptäckte att bilen gått varm i höstas.
  • Bytte nyligen avgassystem från katt och bakåt. Svetsade också ett större hål framför katalysatorn. Misstänker att det finns en liten risk att det fortfarande läcker nånstans innan katten då rören där ser rätt fula ut.
  • Tändstiften har gått ganska långt och bör bytas. Kanske dags att åtminstone göra rent i fördelaren också?
Detta är vad jag kan komma på i nuläget som skulle kunna påverka CO-halten. Skulle hur som helst vara jättetacksam för lite vägledning kring var jag ska börja felsöka.
Tänkte att det vore rimligt att göra en service med ny olja, filter, luftfilter och kolla på tändsystem till att börja med. Därefter tänkte jag kolla efter läckor både i avgassystem och kring insug osv.

Har ni några tips kring typiska felkällor? Är det värt att skaffa sig en felkodsläsare kanske?
Kan fixa enklare grejer själv men är ingen hejare på motorer så om toppen spruckit eller liknande blir det nog tyvärr skroten. Dock borde det väl ge fler/värre symptom än de jag skrivit?

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]

Låter som om den drar tjuvluft någon s[…]

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]